کد خبر: ۱۴۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی ، سبب افزایش مصرف آن در جوامع شده که این موضوع پیامدهائی مانند افزایش شدید چاقی و بیشتر شدن دور ریز مواد غذائی را در پی داشته است .


شفا آنلاین:مطالعات نشان می دهد افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان ها سبب افزایش شدید چاقی در جوامع شده است .

به گزارش شفا آنلاین: در این مطالعات 69 کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد از این میان ، متوسط وزن و شاخص توده بدنی  مردم  56 کشور طی سال های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است . لازم به توضیح است که در این مطالعات تنها کشورهای دارای شرایط عادی مورد بررسی قرار گرفته اند و کشورهائی که در گیر جنگ های داخلی ، خارجی و قحطی بودند ، مورد مطالعه قرار نگرفته اند  .

این مطالعات با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه اوکلند University of Auckland در کشور نیوزلند و موسسه ملی سلامت National Institutes of Health در ایالات متحده آمریکا انجام شده است و پژوهشگران دریافتند افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان ها ، اصلی ترین دلیل شیوع گسترده چاقی در جوامع انسانی است .

برای نمونه در این مطالعات مشخص شد که در بریتانیا ، افراد به طور متوسط در طول روز 3 هزار و 428 کالری مواد غذائی دریافت می کنند که این میزان بیش از هفتاد درصد از مقدار مورد نیاز مصرفی در زنان بیشتر بوده و برای مردان نیز 37 درصد بیش از میزان منطقی مورد نیاز در طول روز است . بررسی آمارهای پیشین حاکی از این موضوع است که میزان کالری دریافتی مردم بریتانیا در سال های اخیر به نسبت سال 1993 میلادی در حدود 212 کالری افزایش داشته است .

در همین زمینه استفانی وندویجور Stefanie Vandevijvere سرپرست این تیم تحقیقاتی با عنوان این موضوع که افزایش میزان مواد غذائی در دسترس قرار گرفته شده می تواند منجر به افزایش می زان مصرف شود ، افزود : "  این موضوع سبب دریافت میزان بیشتری از کالری به صورت روزانه شده و در نتیجه شاهد افزایش وزن در بین مردن بسیاری از کشورها هستیم . "

افزایش زیاد دسترسی به مواد غذائی به میزان بیش از مورد نیاز مصرف روزانه ، علاوه بر بروز پدیده افزایش وزن ، موجب بالا رفتن بیش از حد دور ریز و اسراف مواد غذائی و و زباله های ناشی از آن شده است .

دانشمندان همچنین در این مطالعات دریافتند که افزایش زیاد دسترسی به مواد غذائی به میزان بیش از مورد نیاز مصرف روزانه ، علاوه بر بروز پدیده افزایش وزن ، موجب بالا رفتن بیش از حد دور ریز و اسراف مواد غذائی و و زباله های ناشی از آن شده است .

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان ، چاقی می تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در افراد افزایش دهد که برخی از این بیماری ها مرگبار هستند . بیماری هائی از قبیل دیابت ، عوارض قلبی ، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان ، در افراد چاق بیشتر بروز کرده و مشاهده می شوند . به همین دلیل در این مطالعات به دولت ها توصیه شده است که با در پیش گرفتن سیاست های پیشگیرانه ای ، مردم را به سمت مصرف مواد غذائی سالم تر سوق دهند .

در همین زمینه دکتر فرانسیسکو برانکا Francesco Branca مدیر اداره تغذیه ، سلامت و توسعه در سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد : " کشورهای مختلف جهان باید سیستم غذائی خود را هدایت کنند . این موضوع نیازمند توجه و اصلاح بخش های مختلفی از جمله کشاورزی ، تولید مواد غذائی ، صنایع توزیع و مواد غذائی و خرده فروش ها ، رفاه اجتماعی و آکوزش و پرورش است . "

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: