کد خبر: ۱۴۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
اگر قطعات شکسته شده نسبت به یکدیگر جابه‌جا نشده باشند درمان شامل مدتی بی‌حرکتی است که معمولا با گچ‌گیری اندام انجام می‌شود
.شفا آنلاین: در صورت جابه‌جا شدن شکستگی، پزشک ارتوپد ابتدا شکستگی را جااندازی کرده و سپس آن‌را گچ می‌گیرد. جااندازی ممکن است به‌صورت بسته انجام شود یا ممکن است برای انجام آن نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

عوارض شکستگی صفحه رشد
به گزارش شفا آنلاین:آسیب‌های صفحه رشد در یک تا ده درصد موارد موجب بر جای گذاشتن عوارض می‌شوند. اگر صفحه رشد آسیب شدید ببیند رشد استخوان کم شده یا حتی متوقف می‌شود. اگر تمام صفحه رشد در یک ناحیه آسیب ببیند رشد طولی استخوان دچار اشکال می‌شود ولی اگر فقط قسمتی از صفحه رشد آسیب ببیند، رشد قسمتی از صفحه رشد مختل شده ولی قسمت سالم به رشد خود ادامه می‌دهد.
نتیجه آن رشد نامتقارن استخوان و در نتیجه انحراف استخوان است. به‌طور مثال اگر تمام صفحه رشد قسمت پایینی استخوان ران آسیب ببیند ممکن است رشد طولی استخوان ران کم شود ولی اگر فقط قسمت خارجی این صفحه رشد آسیب ببیند، رشد در قسمت خارج پایین ران کاهش یافته یا متوقف می‌شود ولی رشد در قسمت داخلی برقرار می‌ماند. نتیجه این است که به‌تدریج استخوان ران در قسمت پایین رشد نامتقارن یافته و به‌طرف خارج کج می‌شود.
اگر شدت آسیب صفحه رشد زیاد باشد یا بر اثر ضربه اولیه خونرسانی به اپی‌فیز صدمه ببیند رشد استخوان دچار اشکال می‌شود. هر چه سن بیمار پایین‌تر باشد، چون سال‌های بیشتر تا پایان رشد استخوان باقی مانده، آسیب صفحه رشد می‌تواند اختلال بیشتری در رشد طولی استخوان ایجاد کرده یا موجب انحراف بیشتری در استخوان شود.
البته در سنین کم اگر شدت آسیب صفحه رشد کم باشد چون استخوان مدت زمان بیشتری در اختیار دارد تا تغییر شکل استخوان را تصحیح کند ممکن است سن پایین مزیتی محسوب شود. در کل تاثیر سن پایین در نتیجه درمان آسیب‌های صفحه رشد می‌تواند هم مفید و هم مضر باشد. در بعضی مفاصل بدن مثل زانو آسیب صفحه رشد می‌تواند تاثیر بیشتر و مهم‌تری بر رشد کلی بدن بر جای بگذارد.
نوع شکستگی صفحه رشد هم مهم است. وقتی یک قسمت از صفحه رشد آسیب دیده و طرف دیگر سالم می‌ماند، در طرف
آسیب ‌ده غضروف صفحه رشد تبدیل به استخوان می‌شود و در طرف سالم این غضروف سالم و فعال باقی مانده و به رشد خود ادامه می‌دهد. این تبدیل شدن غضروف به استخوان در یک ناحیه محدود را پل استخوانی یا bony bridge می‌گویند، چون در واقع مانند پلی موجی اتصال دو استخوان دو طرف صفحه رشد شده است.
این عارضه اگر زود تشخیص داده شود می‌توان با یک عمل جراحی، پل استخوانی را برداشته و به جای آن مقداری بافت چربی خود بیمار را جایگزین کرد. گرچه بافت چربی جایگزین شده کار صفحه رشد تخریب شده را نمی‌کند، موجب می‌شود پل استخوانی مجددا تشکیل نشود. نتیجه آن است که رشد قسمت سالم مانده صفحه رشد موجب انحراف استخوان نمی‌شود.
کودکانی که دچار شکستگی صفحه رشد شده و درمان می‌شوند باید تا پایان بلوغ، یعنی تا موقعی که صفحه رشد فعال دارند، به‌طور مرتب تحت نظر پزشک ارتوپد باشند تا اگر مشکلی در رشد طولی استخوان به‌وجود آید یا استخوان انحراف پیدا کند درمان شود، چرا که بعد از بسته شدن صفحه رشد ممکن است درمان آن بسیار مشکل‌تر شود. گاهی اوقات آسیب صفحه رشد موجب تحریک آن شده و رشد طولی استخوان سرعت می‌یابد. در این حالات ممکن است طول استخوان آسیب‌دیده بلندتر از استخوان سالم شود.سپید
مهرداد منصوری، ارتوپد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: