کد خبر: ۱۴۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
از جمله وسایل محبوب مورد استفاده دانش‌آموزان در سال‌های تحصیل در مدرسه، کوله‌پشتی است اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که استفاده از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد یا نحوه استفاده نادرست از آن با درد و آسیب‌های بسیاری مثل کمردرد، شانه درد، تغییر در شیوه صحیح راه رفتن، حتی تغییر در ضربان قلب و ... همراه است. نکته مهم دیگر آن که، با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سنین رشد قرار دارند، هر گونه آسیبی می‌تواند اثر درازمدتی بر سلامت آنها به همراه داشته باشد.

شفا آنلاین:با مطالعه و افزایش اطلاعات خود در ارتباط با موارد زیر، از اختلالات مرتبط با استفاده از کوله‌پشتی پیشگیری کنید:

به گزارش شفا آنلاین:میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از کوله‌پشتی نسبت به انواع دیگر کیف‌ها کمتر است و استفاده از آن، آسیب کمتری برای بدن ایجاد می‌کند، به همین دلیل استفاده از کوله‌پشتی پیشنهاد می‌شود.
وزن کوله‌پشتی نباید بیشتر از 10 درصد وزن بدن باشد مثلا اگر دانش‌آموز 30 کیلوگرم وزن داشته باشد، نباید کوله‌پشتی سنگین‌تر از 3 کیلوگرم را حمل کند
جهت حفظ ایمنی در هنگام تردد، از نوارهای شبرنگ روی کوله‌پشتی استفاده شود.
هنگام خرید کوله‌پشتی دقت کنید:
الف) کوله‌پشتی‌ای را انتخاب کنید که سبک‌تر است.
ب) دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل باشد، طوری که بتوانید هم از سمت راست و هم از سمت چپ آن به طور مساوی استفاده کنید تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمرتان وارد نشود.
ج) بند سینه‌ای و کمری داشته باشد.
د) در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده باشد.
ه) بندهای شانه‌ای پهن باشند.
و) جهت حفظ ایمنی در هنگام تردد از نوارهای شبرنگ روی کوله‌پشتی استفاده شود.
بندهای کوله‌پشتی در حدی تنظیم شوند که هنگام حرکت، کوله‌پشتی بر پشت جا به جا نشود. همچنین دقت کنید بندهای شانه‌ای متقارن تنظیم شوند، یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد.
حتما بندهای سینه‌ای و کمری را ببندید.
استفاده از یک بند کوله‌پشتی در کوله‌پشتی‌های دوبندی، کوله‌پشتی‌های تک‌بندی و کوله‌پشتی‌هایی با بند نازک، باعث افزایش فشار وارده بر شانه‌ها و ستون مهره‌ها و ایجاد درد می‌شود.
بهتر است در چیدمان وسایل در کوله‌پشتی، اشیاء سنگین‌تر در قسمت عقب کوله پشتی (نزدیک به پشت)، اشیاء با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیاء سبک در جلوی کوله‌پشتی قرار بگیرند و تا حد امکان از تمام فضای کوله‌پشتی استفاده شود.
در مواقعی که کوله ‌شما خیلی سنگین است، می‌توانید بعضی ازوسایلتان را از آن خارج کنید و با دست جابه‌جا کنید.
برای حمل کوله‌پشتی بهتر است ابتدا آن را روی میز قرار داده و سپس روی شانه‌ها قرار دهید.
بهتر است به جای استفاده از کتب و دفاتر با جلدهای کلفت و سنگین، از دفاتر با جلدهای کاغذی استفاده کنید.
کوله‌پشتی‌های چرخ‌دار فقط در شرایطی توصیه می‌شوند که در تمام مسیر رفت‌وآمد و همچنین محیط مدرسه و خانه، نیازی به حمل و نقل دستی آن مثلا از روی پله‌ها نباشد زیرا این کوله‌ها وزن بالاتری نسبت به کوله‌های عادی دارند و همچنین چرخ و اسکلت مخصوص دسته در صورت قرار گرفتن روی شانه‌ها به پشت و کمر صدمه وارد می‌کند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: