کد خبر: ۱۴۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران بیان کرد : مردم در شرایط کنونی به دلیل تعدد شماره‌های تلفن و نداشتن آگاهی از وظایف ارگان‌ها، ممکن است با سازمان غیر مربوط تماس گیرند و در این میان ضمن از دست رفتن زمان و فرصت، جان افراد نیز به خطر می افتد.
شفاآنلاین>سلامت>هنگام بروز حادثه وجود تعدد شماره های ارگان های امدادی، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند در حالی که با اختصاص یک شماره ثابت می توان زمان رسیدن نهاد امدادی مربوطه را سرعت بخشید و جان انسان های بیشتری را نجات داد.

به گزارش شفاآنلاین،شاید بهترین واکنش درست در هنگام مواجهه با حادثه و بحران، تماس با مراکز امداد رسان و کمک خواستن از آنان باشد. محبوس شدن افراد در آسانسور، سقوط از ارتفاع و یا چاه، مواجهه با فردی که از هوش رفته و یا تنفس منظمی ندارد، مجروح شدن در سوانح رانندگی و سوختگی بر اثر آتش و یا اسید، گم شدن افراد در جنگل و یا کوهستان، گیر کردن انگشت یا دستان در وسایلی مانند چرخ‌گوشت از جمله مواردی است که حضور ارگان های امدادی را ضروری می سازد.
در هنگام مواجهه با این حوادث باید با شماره تلفن کدام یک از ارگان های امدادی مثلا 110 شماره فوریت های پلیسی، 115 اورژانس، 123 اورژانس اجتماعی، 112 امداد و نجات هلال احمر تماس و از آنان کمک خواست. بسیاری از کشور هایی که ارگان و یا وزارتخانه واحدی در حوزه حوادث غیر مترقبه دارند، یک شماره تلفن واحد اضطراری را در اختیار مردم می گذارند.

** داشتن یک شماره ملی امدادرسانی 
مرتضی مرادی پور معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران می گوید در کشورهایی که یک سازمان وظیفه ساماندهی امداد رسانی را بر عهده دارد، داشتن یک شماره ملی امدادرسانی بسیاری از مشکلات را کاهش می دهد، اما در کشوری که نهادهای امداد رسان متعدد، وظیفه امدادرسانی را برعهده دارند شاید اختصاص یک شماره واحد امدادرسانی به راحتی امکان پذیر نباشد.
مرادی پور در توضیح این موضوع گفت: مثلا فردی که در حادثه برون شهری(جاده ای) دچار تصادف رانندگی شده برای کمک گرفتن از امدادگران با اورژانس تماس می گیرد ولی چون امدادرسانی در جاده در وظایف این اورژانس نیست این تماس به امداد رسانی منجر نمی شود.
وی راهکار از دست ندادن زمان و فرصت طلایی برای به موقع رسیدن به محل حادثه و امداد رسانی را لینک کردن شماره ‌های امدادی عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از یک برنامه سخت افزاری این کار میسر می شود. 
مرادی پور در توضیح این موضوع گفت: مثلا اپراتور سازمان اورژانس فردی را که برای کمک گرفتن از امدادگران در جاده‌های کشور با آنها تماس می گیرد بدون مشکلی به سازمان امداد و نجات متصل می شود. 
مرادی پور افزود: مردم در شرایط کنونی به دلیل تعدد شماره‌های تلفن و نداشتن آگاهی از وظایف ارگان‌ها، ممکن است با سازمان غیر مربوط تماس گیرند و در این میان ضمن از دست رفتن زمان و فرصت، جان افراد نیز به خطر می افتد. 

** ضرورت فرماندهی واحد برای امداد رسانی 
مرجان مشکل‌گشا مدرس آموزش های امداد و نجات نیزبا تاکید بر این که فرماندهی واحد برای اقدام به موقع و موثر هنگام بروز بلایای طبیعی و انسان ساخت لازم است، گفت: با تشخیص فرماندهی واحد در هنگام بروز بلایا امداد رسانی بهتری انجام خواهد شد.
وی به ضرورت تعیین و اعلام شماره واحد اضطراری اشاره می کند و می گوید، فرماندهی واحد در هنگام بروز بلایا می تواند تشخیص دهد که کدام ارگان امداد رسان حضور موثر تری خواهد داشت. 
مشکل‌گشا افزود: بطور مثال در کشورهای انگلستان شماره واحد 999، آمریکا 912 و اتحادیه اروپا و ترکیه شماره واحد 112 را برای تداخل نکردن وظایف و حضور به موقع نیروهای امدادرسان در سر حادثه در نظر گرفتند.

** تعیین نشدن شماره تلفن امدادی واحد به دلیل نبود بودجه
دکتر حمید رضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی که از سه سال پیش به مطالعه تطبیقی دیگر کشورها درباره تعیین شماره واحد امدادرسانی مشغول است، نیز گفت: درکشورهای توسعه یافته از 35 سال پیش یک شماره واحد را به ارگان های امدادی اختصاص دادند.
وی به سازمان ملی شرایط اضطراری در کشورهای روسیه و امریکا اشاره کرد و گفت: در این کشورها همه ارگان های امدادی در یک سازمان ادغام شدند و در نتیجه زمان رسیدن نهادهای امداد رسان بسیار کوتاه است.
خانکه به یک روش دیگری که در برخی از کشورها در این خصوص اجرا شده، اشاره کرد و گفت: در برخی دیگر از کشورها یک سازمان هماهنگ کننده مرکزی وجود دارد و دیگر ارگان امدادی، ساز و کار خودش را دارد و تنها سازمان هماهنگ کننده، وظیفه سازماندهی میان نهاد های امدادی را دارد.
وی در این باره توضیح داد: در ساختمان مرکزی نماینده ای از تمام نهادهای امدادی حضور دارند و در هنگام تماس ،ماموران ارگان مربوطه به محل حادثه اعزام می شوند.
این استاد دانشگاه با اعلام این که بر اساس مطالعات انجام شده این مدل برای ایران مناسب است،‌گفت: این طرح در کمیسیون ایمنی راه‌ها ،‌ مورد تایید واقع شده است.
وی با اعلام این که بر اساس این طرح شماره 115 شمار واحد امدادی کشور می شود، افزود: این طرح بصورت آزمایشی قرار بود در استان قم اجرایی شود ولی بدلیل کمبود بودجه تا کنون اجرایی نشده است.
هزینه نکردن برخی از بودجه ها می تواند خسارات گسترده ای برای تمام جامعه به بار آورد و متاسفانه این هزینه ها تنها به مسایل مادی محدود نمی شود، از دست دادن جان افراد خسارت جبران ناپذیری برای خانواده ها در پی خواهد داشت؛ از کارافتادگی و یا فوت یک سرپرست خانواده می تواند آسیب اجتماعی دیگری برای آن خانواده و جامعه در پی داشته باشد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: