کد خبر: ۱۳۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 26
پس از وقوع حادثه تلخ پلاسکو، امید برای زنده یافتن افراد زیر آوار بالا بود، اما با گذشت زمان، این امید به زنده بودن تنها به امید برای یافتن پیکر شهدا تبدیل شد، چون با توجه به خاموش نشدن آتش و بالا بودن دمای زیر آوار، امکان زنده یافتن افراد زیر آوار به صفر رسید و مسئولان امدادی و آتش‌نشانان حاضر در پلاسکو از زنده یافتن افراد زیر آوار ناامید شدند.
شفاآنلاین>اجتماعی> داغ پلاسکو با کشف هر پیکر تازه از زیر آوار و خاکستر تازه می‌شود؛ داغی که معلوم نیست چند بار دیگر تازه خواهد شد، چرا که به رغم گذشت یک هفته از حادثه تلخی که در قلب پایتخت ایران اتفاق افتاد، رقم دقیقی از قربانیان این فاجعه که عنوان می‌شود اغلب آنها شهدای آتش‌نشان هستند، در دست نیست.

به گزارش شفاآنلاین، روز گذشته بار‌ها صدای «یا حسین»، «یا ابوالفضل» و... در محل حادثه پلاسکو پیچید؛ این فریاد‌ها نشان دهنده کشف جسدی تازه بود؛ کشفی که با غم و اندوه و گریه‌های دردناک آتش‌نشانانی همراه بود که یک هفته است در سوگ دوستان خود می‌گریند؛ سوگی که پایانی برای آن نیست و وداعی که می‌توانست تسلای دل‌های داغ‌دیده‌ای باشد که از حادثه پلاسکو به درد آمده‌اند هنوز امکانپذیر نشده است. تشییع قربانیان پلاسکو به تعویق افتاده است و همزمان با اعلام این خبر انتشار اخبار دیگر درباره آوار برداری از پلاسکو و همچنین دلایل این حادثه تلخ ادامه دارد.


پس از وقوع حادثه تلخ پلاسکو، امید برای زنده یافتن افراد زیر آوار بالا بود، اما با گذشت زمان، این امید به زنده بودن تنها به امید برای یافتن پیکر شهدا تبدیل شد، چون با توجه به خاموش نشدن آتش و بالا بودن دمای زیر آوار، امکان زنده یافتن افراد زیر آوار به صفر رسید و مسئولان امدادی و آتش‌نشانان حاضر در پلاسکو از زنده یافتن افراد زیر آوار ناامید شدند. این درحالی است که برخی معتقد بودند ممکن است اجساد زیر آوار خاکستر شده باشند و امکان شناسایی آنها نیز از بین برود، اما با تلاش بی‌پایان نیروهای حاضر در محوطه پلاسکو، روز قبل تا لحظه تنظیم این گزارش پیکر هشت نفر از افراد زیر آوار کشف و از چنگ آوار سنگین پلاسکو خارج شد. خارج شدن پیکر این عزیزان هم شوق دارد و هم غم؛ با انتشار اخبار مربوط به کشف و خارج کردن پیکر شهدای پلاسکو، امید یافتن پیکرهای دیگر، انسان را فرا می‌گیرد، اما بلافاصله غم از دست دادن آنها، شوق کشف پیکرها را به باد می‌سپارد. براساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون پیکر ۱۰ آتش‌نشان و چهار شهروند عادی از زیر آوار خارج شده است. با احتساب آتش‌نشانی که روز اول واقعه و در بیمارستان به مقام شهادت نائل شد، شمار قربانیان و شهدای حادثه پلاسکو به ۱۵ نفر رسیده است. تلاش برای یافتن پنج پیکر دیگر ادامه دارد.

مراسم تشییع امروز برگزار نمی‌شود

مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر آتش‌نشانان گفته است: «به واسطه قدردانی از آتش‌نشانان به‌ویژه آتش‌نشانانی که در حادثه آوار پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، شهردار تهران دستور داد که المانی در محل و فضای پلاسکو نصب شود.» از طرف دیگر، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر گفت: پیشنهاد شد زمین ساختمان پلاسکو با بنیاد مستضعفان تهاتر شود تا شهرداری بتواند ایستگاهی به نام شهدای آتش‌نشان در این محل بسازد. به گزارش ایسنا، او افزود: همچنین پیشنهاداتی مبنی بر تغییر نام چهارراه استانبول به نام شهدای آتش‌نشان مطرح شده است که قطعا این موضوع در کمیته‌های مربوطه شورای شهر بررسی می‌شود. این درحالی است که با وجود اطلاع‌رسانی نادرست و ناکافی در مورد تشییع پیکر جانفشانان، مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان، از به تعویق افتادن این مراسم خبر داده است. مجتبی عبداللهی اظهار داشت: با توجه به موافقت خانواده شهدا که در واقع درخواست داشتند این مراسم چند روزی به تعویق بیفتد تا مراسم تشییع باشکوه‌تر و با حضور پیکر همه شهدا باشد و با توجه به اینکه پیکر چند تن دیگر روز چهارشنبه پیدا شد، مقرر شد مراسم تشییع پیکر این شهدا چند روزی به تعویق بیفتد و به صورت جمعی پیکر آنها را تشییع کنیم. او ادامه داد: مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان در مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود و زمان جدید این مراسم متعاقبا اعلام می‌شود. به گفته عبداللهی، آیت‌ا... امامی کاشانی بر پیکر شهدای آتش‌نشان نماز اقامه می‌کنند.

دستور ویژه رئیس‌جمهور

ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز پوشاک در تهران دچار خسارت‌های زیادی شده است که این خسارت‌ها برای ترمیم نیازمند زمان است. در همین زمینه، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای بررسی وضعیت شاغلان حادثه ساختمان پلاسکو گفت:۷۲۰ نفر شاغل ساختمان پلاسکو از چهارماه بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد. محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه در ساختمان پلاسکو ۶۰۲ واحد صنفی فعال وجود داشته است، تصریح کرد: این واحدها دارای بدهی‌هایی به سیستم بانکی بوده‌اند که مطابق تصمیمات کمیته مقرر شد مطالبات بانک‌ها از واحدهای صنفی مستقر در پلاسکو و فعالیت‌های مربوط به این واحدها به مدت دو سال استمهال شود و ۵۰ درصد جرایم مربوط به آنها بخشوده شده که نیمی از آن توسط سیستم بانکی و نیمی از آن از محل بودجه عمومی تامین و پرداخت می‌شود تا آسیب‌دیدگان تنها در مورد اصل بدهی خود و بعد از دو سال در اقساط مشخص شده پاسخگو باشند.

کسانی که بیمه نبودند، بیمه می‌شوند

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده دولت درباره خانواده شهدای حادثه پلاسکو گفت: قرار شده کسانی که در این حادثه بیمه نبودند، بیمه شوند. گفتنی است الهام امین‌زاده، روز قبل با حضور در منزل یکی از آتش‌نشانان مفقود (امیرحسین داداشی) با خانواده او دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاسخ ناجا درباره احتمال عمدی بودن حادثه پلاسکو

فرمانده ناجا اعلام کرد: این نیرو به موارد مشکوک در زمینه عمدی بودن حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در تهران برخورد نکرده است. حسین اشتری اظهار داشت: اطلاعات به‌دست‌آمده از فضای محل حادثه با آنچه مسئولان شهری و اجرایی درباره این حادثه می‌گویند مطابقت دارد. او ادامه داد:‌ نیروی انتظامی در این حادثه همه تدابیر انتظامی را برای ایجاد امنیت لازم به کار گرفت. اشتری گفت:‌ رسیدگی تخصصی به علل و عوامل بروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو بعد از اتمام آواربرداری صورت می‌گیرد.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده پلاسکو

رسانه‌ها و مردم، به‌ویژه کسانی که در این حادثه خسارت جانی و مالی دیده‌اند، بی‌صبرانه منتظر نتایج بررسی‌های مسئولان در مورد پلاسکو و مشخص شدن مقصر حادثه هستند. رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه پرونده فاجعه پلاسکو خارج از نوبت در محاکم قضائی رسیدگی می‌شود، اعلام کرد: شعب اختصاصی برای رسیدگی به این پرونده در دادسرا، دادگاه و شوراهای حل اختلاف ایجاد شد. غلامحسین اسماعیلی افزود: دادگستری استان تهران با اتخاذ تمهیدات لازم به تکالیف قانونی خود در مورد رسیدگی به دعاوی و شکایات احتمالی ناشی از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو با جدیت عمل خواهد کرد.

پلاسکو؛ تلنگری به غفلت مسئولان

دادستان کل کشور گفت: فاجعه پلاسکو تلنگری برای مسئولان است تا در برخی مسائل غفلت نکنند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری با انتقاد از فضای موجود در بحث علت‌یابی فاجعه پلاسکو ادامه داد: به جای فرافکنی و رنگ و لعاب سیاسی دادن به این قضایا به فکر مردم باشیم. به گزارش مهر، او ابراز امیدواری کرد: این حادثه تلخ به همراه خود خیراتی برای به حرکت در آوردن مسئولان داشته باشد.

برخورد با مقصران پس از شناسایی

وزیر کشور گفت: بعد از اینکه همه دستگاه‌ها گزارش نهایی خود را در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو ارائه کنند و مقصر شناسایی شود، حتما برخورد لازم با آنها صورت می‌گیرد. عبدالرضا رحمانی فضلی در باره علت اولیه این حادثه عنوان کرد: همه شواهد نشان می‌دهد که علت اولیه، اتصال برق بوده است. او درباره مانور برخی رسانه‌های معاند با موضوع ساختمان پلاسکو افزود: آنها می‌خواهند در هر زمینه‌ای سوءاستفاده کنند ولی خوشبختانه مردم ما آنها را باور ندارند.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: