کد خبر: ۱۳۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 25
همین الان در بیمارستان های تهران، بچه ای با سندروم داون به دنیا می آید و پزشک به والدین می گوید بچه ات منگل است و حتی برخی کادر پزشکی با آنها وارد مذاکره می شوند که آنها را از بین ببرند
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو شورای عالی مرکز تحقیقات توانبخشی گفت: گاهی برخورد هایی با معلولان در جامعه صورت می گیرد که ما را یاد برخوردهای ابتدایی با معلولان یعنی کشتن آنان می اندازد.

به گزارش شفا آنلاین، محمد کمالی در کنگره بین المللی حقوق شهروندی در محل ستاد توانمندسازی فعالیت سازمان های مردم نهاد افزود: همین الان در بیمارستان های تهران، بچه ای با سندروم داون به دنیا می آید و پزشک به والدین می گوید بچه ات منگل است و حتی برخی کادر پزشکی با آنها وارد مذاکره می شوند که آنها را از بین ببرند.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای نیز جرات می کنند و می گویند اگر کودک معلول سر کلاس می رود، بچه‌ها ی دیگر می ترسند.
وی ادامه داد: می گوییم چراغ راهنما را برای کودکان نابینا و ناشنوا، صدا دار کنید، می گویند مگر تعداد این کودکان چند نفر است.
عضو شورای عالی مرکز تحقیقات توانبخشی گفت: می گوییم برای افراد دارای معلولیت، شغل ایجاد کنید می گویند مگر افراد عادی شغل دارند که افراد دارای معلولیت داشته باشند.
کمالی افزود: مادری کودک عقب افتاده ذهنی خود را به درمانگاه می برد اما به او می گویند کودک خود را به بهزیستی ببر درحالی که او سرما خورده بود.
وی تصریح کرد: طبق آمارهای بین‌المللی، بطور میانگین 10 درصد کودکان دارای معلولیت به آموزش، دسترسی ندارند، مدارس استثنایی ما فقط 100 هزار کودک دارای معلولیت را تحت پوشش دارد درحالیکه طبق آمارهای بین‌المللی حداقل 300 هزار کودک دارای معلولیت داریم. این مساله به آن معناست که بقیه این کودکان از تحصیل بازمانده اند.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات زنان دارای معلولیت چند برابر دیگر زنان است و در معرض انواع سواستفاده از جمله سواستفاده جنسی و همسر آزاری هستند.
وی تصریح کرد: کودکان دارای معلولیت دو تا سه برابر کودکان معمولی دچار کودک آزاری می شوند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: طبق آمارهای سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت، 15 درصد هر جامعه ای نوعی از ناتوانی دارند که نباید آن را معلولیت شدید تلقی کرد.
کمالی افزود: در آمار سرشماری سال 95 ، تعداد افراد دارای معلولیت احصا نشد اما طبق آمار سال 90، سه، چهار یا پنج درصد خانواده ها، یک فرد دارای معلولیت داشتند و این جای تامل دارد. به هرحال به نظر می رسد در ایران، پنج تا 6 درصد جامعه، دارای معلولیت باشند.
وی از اعطای مجوز به مطب های فیزیوتراپی در ساختمان های بدون آسانسور گلایه کرد و گفت: متروها نیز برای معلولان ساخته نشده اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: