کد خبر: ۱۳۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 25
هیچ گاه ندیده‌ایم که مطالبات از سوی بیمه‌ها به روز پرداخت شود و بر همین اساس پتانسیل ارائه خدمت در اثر عدم پرداخت مطالبات کاهش می‌یابد؛ چرا که وقتی بیمه‌ها هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، داروخانه‌ها در ارائه داروهای گرانقیمت دچار ناتوانی می‌شوند....

شفا آنلاین>سلامت>مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به طرح عامل سوم که قرار بود در آن پرداخت مطالبات طرف قرارداد تامین اجتماعی با واسطه بانک رفاه انجام شود، گفت: این موضوع دو یا سه ماه اجرا و بعد از مدتی بدون دلیل متوقف شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حمید خیری در نشست انجمن داروسازان با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر هیچ گاه به وظیفه خودشان در پرداخت مطالبات عمل نکرده‌اند، گفت: هیچ گاه ندیده‌ایم که مطالبات از سوی بیمه‌ها به روز پرداخت شود و بر همین اساس پتانسیل ارائه خدمت در اثر عدم پرداخت مطالبات کاهش می‌یابد؛ چرا که وقتی بیمه‌ها هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، داروخانه‌ها در ارائه داروهای گرانقیمت دچار ناتوانی می‌شوند و با وام گرفتن سعی می‌کنند این مشکل را برطرف کنند، اما گاهی به جایی می‌رسند که توان بازپرداخت ندارند.

وی افزود: اگر قرار است در پرداخت‌ها تاخیر وجود داشته باشد، سازمان‌های بیمه‌گر باید جریمه‌های قانونی را هم در نظر بگیرند، اما اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به طرح عامل سوم که قرار بود در آن پرداخت مطالبات با واسطه بانک رفاه انجام شود، گفت: این موضوع دو یا سه ماه اجرا شد اما بعد بدون دلیل متوقف شد. حال باید پرسید آیا داروساز باید به ارائه خدمت به بیماران بپردازد یا به بازپرداخت چک‌هایش فکر کند. همین عدم پرداخت مطالبات باعث شد که دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و اصفهان عملا اعلام کنند که ما از نظر درمانی در خدمت مردم و بیمه شدگان هستیم اما هزینه را نقدا دریافت می‌کنیم و سپس بیمار پول را از بیمه‌ها بگیرد. اگر عدم پرداخت‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند، داروخانه‌ها هم به همین سمت حرکت می‌کنند و پول نسخه‌ها را از بیمار می‌گیرند تا بعدا بیمار پولش را از بیمه‌ها دریافت کند. در این میان چه کسی جز مردم ضرر می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین با این رفتار بیمه‌ها، پتانسیل ارائه خدمت و انگیزه داروسازان در داروخانه‌ها کاهش می‌یابد و مردم و بیماران از این بابت ضرر می‌کنند.

وی همچنین درباره افزایش مالیات داروخانه‌ها گفت: ما معتقدیم مالیات اصلی درست است، اما باید متناسب با اقشار جامعه باشد. گاهی مالیات‌هایی که برای ما تعیین می‌کنند بالاتر از میزان خرید ما از شرکت‌هاست. البته ما به پرداخت مالیات اعتقاد داریم، اما در عین حال معتقدیم که در پرداخت مالیات ظلم مضاعفی به داروخانه‌ها می‌شود. به عنوان مثال گاهی فاکتورهای دارویی، آرایشی که ضریب مالیاتی بالاتری دارد در نظر می‌گیرند. البته هر گاه به این موضوعات اعتراض می‌کنیم ،تغییرات لازم ایجاد می‌شود اما اساس پرداخت مالیات‌ها به این شکل درست نیست.

در ادامه این نشست دکتر ضیاء، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تلاش‌هایی را برای بهبود بیماری مزمنی که سال‌هاست داروخانه‌ها را به نابسامانی کشانده است، انجام داده اما بیشترین انتقاد ما به سازمان بیمه سلامت است که شاهد هیچ گونه تحرکی از سوی آنها نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت پزشک خانواده و ... جایگاه داروسازان نادیده گرفته شده و تعرفه خدمات دارویی در کتاب ارزشگذاری نسبی متناسب با خدمات داروسازان نیست، گفت: داروخانه‌ها سرمایه در گردش خود را صرف خرید دارو از شرکت‌های دارویی می‌کنند و بعد از چند ماه باید پول این خریدها را پرداخت کنند. از طرفی 98 درصد مراجعین داروخانه‌ها تحت پوشش بیمه هستند. بنابراین این سرمایه در گردش به تدریج از داروخانه‌ها خارج شده و در بیمه‌ها بلوکه می‌شود. ما باید برای تامین این سرمایه چه کنیم؟

وی ادامه داد: از طرفی داروخانه‌ها مجبور به گرفتن وام با سودهای 25 تا 30 درصدی شدند و بعد از چند ماه سود داروخانه‌ها هم مستهلک شده، بنابراین ما در حال حاضر به صورت رایگان به بیمه‌ها خدمت ارائه می‌کنیم. تا کنون هم خویشتنداری کرده و سعی کردیم با مکاتبات متعدد مطالبات‌مان را وصول کنیم اما این موضوع ظلم مضاعفی به داروسازان است و باید یک بار برای همیشه حل شود.

وی در همین راستا گفت: ما دیگر قادر به برگشت دادن سرمایه در گردش‌مان حتی از طریق بانک‌ها نیستیم و این موضوع باعث می‌شود که نهایتا چرخه ارائه خدمت متوقف شود. حال این موضوع یک سیکل معیوب را ایجاد می‌کند؛ به طوریکه داورخانه‌ها هم نمی‌توانند پول شرکت‌های دارویی را تامین کنند و در نتیجه سیستم تامین دارو دچار مشکل می‌شود.

وی همچنین درباره بسته شدن داروخانه‌ها گفت: من بسیاری از داروسازان را می‌شناسم که داروخانه‌هایشان را بسته‌اند یا آنها را منتقل کرده‌اند. به همین دلیل یکی از معضلات سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان، نقل و انتقال داروخانه‌هاست. در عین حال باید توجه کرد که نزدیک به 40 درصد داروخانه‌هایی که فعالند توجیه اقتصادی ندارد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: