کد خبر: ۱۳۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 25
اضطراب تأثیر منفی زیادی بر بهبودی و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن داشته و از آن جایی که موجب صرف انرژی روانی و جسمانی بسیار زیادی در بیماران می گردد، می تواند موجبات طولانی شدن زمان بستری در بیمارستان و تأخیر در ترخیص آنان را فراهم آورد.
شفا آنلاین: بسیاری از بیماران، هنگام بستری در بیمارستان و همچنین در مواقع نیاز به عمل‌های جراحی، دچار اضطراب گردیده و سطوح بالایی از این پدیده را تجربه می‌نمایند. محققین کشورمان برای غلبه بر این مشکل، از گیاه دارویی سنبل‌الطیب استفاده نموده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:اضطراب تأثیر منفی زیادی بر بهبودی و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن داشته و از آن جایی که موجب صرف انرژی روانی و جسمانی بسیار زیادی در بیماران می گردد، می تواند موجبات طولانی شدن زمان بستری در بیمارستان و تأخیر در ترخیص آنان را فراهم آورد.

برای کاهش این معضل جسمی روانی معمولا از روش های مختلفی استفاده می شود، ولی استفاده از «روش دارویی» که در آن، داروهای شیمیایی به کار گرفته می شوند، همواره جایگاه رفیعی دارد. این داروهای شیمیایی خود می توانند عوارض متعددی را به همراه داشته و لذا متخصصین و پژوهشگران همواره در تلاشند تا به جای آن ها، داروهایی با منشا طبیعی را یافته و جایگزین نمایند.

اضطراب تأثیر منفی زیادی بر بهبودی و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن داشته و از آن جایی که موجب صرف انرژی روانی و جسمانی بسیار زیادی در بیماران می گردد، می تواند موجبات طولانی شدن زمان بستری در بیمارستان و تأخیر در ترخیص آنان را فراهم آورد.

در همین راستا، محققینی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی واقع در شهر بجنورد در تلاشی علمی پژوهشی، تاثیر گیاه دارویی «سنبل الطیب» را بر میزان کاهش اضطراب بیماران، قبل از اعمال جراحی ارتوپدی مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند.

در این پژوهش که از نوع کارآزمایی بالینی بوده، عصاره ریشه گیاه دارویی سنبل الطیب بر روی 60 بیمار ارتوپدی بیمارستان امام علی(ع) بجنورد و به منظور رفع اضطراب آنان مورد آزمایش واقع شده است. میزان اضطراب این بیماران با استفاده از پرسشنامه مربوطه، شب قبل از عمل جراحی در بخش ارتوپدی و صبح عمل جراحی بعد از استفاده از این داروی طبیعی، در اتاق عمل اندازه گیری شده است.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که میزان اضطراب بیماران بعد از مصرف عصاره ریشه گیاه دارویی سنبل الطیب به شکل معنی دار و قابل توجهی کاهش یافته، ولی در بیمارانی که از این داروی طبیعی استفاده نکرده بودند، میزان اضطراب کماکان در سطوح بالایی قرار داشته است.

با توجه به این نتایج، پژوهشگران اعلام نموده اند که سنبل الطیب در کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی مؤثر بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضد اضطراب باشد.

یافته های این پژوهش جالب توجه در قالب مقاله ای تخصصی در مجله علمی پژوهشی «دانشکده علوم پزشکی نیشابور» منتشر گردیده است.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: