کد خبر: ۱۳۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 23
از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون 848 واحد تک نفره اتاق های زایمان طبیعی در بیمارستان های سراسر کشور راه اندازی شده است.

شفا آنلاین:رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان عمر دولت یازدهم شمار واحدهای تک نفره اتاق های زایمان طبیعی در بیمارستان های کشور به هزار و 800 واحد می رسد.
به گزارش شفا آنلاین، فرح بابایی روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون 848 واحد تک نفره اتاق های زایمان طبیعی در بیمارستان های سراسر کشور راه اندازی شده است.
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از سال 93 تاکنون زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی سراسر کشور رایگان انجام می شود.
وی همچنین از راه اندازی مرکزهای مهارت آموزی زایمان طبیعی بدون درد در دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد.
بابایی با بیان این که تاکنون یکی از این مرکزها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شده است خاطرنشان کرد: تا پایان سال آینده 10 مرکز دیگر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور راه اندازی خواهد شد.
وی هدف اصلی از راه اندازی مرکزهای مهارت آموزی زایمان بدون درد را در راستای ترویج زایمان طبیعی بیان کرد.
وی همچنین یکی از روش های کاهش درد در زایمان طبیعی را بهره گیری از آب درمانی عنوان کرد و گفت: در هر یک از واحدهای تک نفره اتاق های زایمان طبیعی بیمارستان های کشور یک وان نیز پیش بیینی شده است.
رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استخدام 200 ماما در سال جاری خبر داد و گفت: این وزارتخانه هم اکنون برای بلوک های زایمان با کمبود 200 مامای دیگر مواجه است.

** 80 درصد از زایمان های سزارین در بیمارستان های خصوصی انجام می شود
رئیس انجمن مامایی ایران گفت: 80 درصد از زایمان های سزارین در بیمارستان های خصوصی کشور انجام می شود.
ناهید خداکرمی روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حدود 60 درصد از مرگ مادران هنگام زایمان های سزارین رخ می دهد.
وی با بیان اینکه 73 درصد از زایمان های طبیعی سال گذشته توسط ماماها انجام شد، افزود: میزان کم پرداختی به ماماها باعث کاهش انگیزه آنان برای اجرای این زایمان شده است.
رئیس انجمن مامایی ایران خاطرنشان کرد: حق الزحمه ای که برای زایمان های طبیعی باید ماماها دریافت کنند، به متخصصان و بیمارستان پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون70 درصد از زایمان های طبیعی در بیمارستان های کشور توسط ماماها انجام شده، این در حالی است که آنان تاکنون حق تعرفه زایمان طبیعی را دریافت نکرده اند.
خداکرمی گفت: به علت تغییر ساختار خانواده ها، شیوه باروری، افزایش سن ازدواج که موجب بالا رفتن سن بچه دار شدن می شود، نیاز جهان هر روز به خدمات مامایی در بیمارستان ها بیشتر می شود.
وی مامایی را حرفه ای گسترده و خاص دانست و گفت: این رشته شامل دوره نوجوانی دختران جامعه، پیش از ازدواج، هنگام بارداری و مراقبت های پیش از زایمان و پس از زایمان می شود.
رئیس انجمن مامایی ایران با اشاره به سیاست های بالادستی نظام سلامت در کشور گفت: در برنامه ریزی های کلی، خانواده و رشد جمعیت مامایی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی، مامایی از معدود رشته هایی است که برای پیشبرد اهداف کلی خانواده و رشد جمعیت کشور بسیار مفید و در واقع می توان آن را بازوی توانمند اجرایی دولت دانست.
وی هم چنین از تربیت حدود 8 هزار ماما در سراسر کشور با گذراندن دوره های تکمیلی برای کمک به اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
وی یادآور شد: براساس تحقیقات بعمل آمده، عمل سزارین افزون بر عوارض کوتاه مدت دارای عوارض بلند مدت نیز است که شیوه تولد با سابقه باروری مادر ارتباط دارد و در نوزادان سزارینی بیماری های دیابت، آسم، آلرژی،چاقی، پیش فعالی، اوتیسم و کم خونی مشاهده شده است.
کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری دانشگاه های علوم پزشکی به 10 منطقه آمایشی در کشور تقسیم شده که چهارمین نشست کارگروه توسعه علوم مامایی و باروری منطقه هفت کشور شامل استانهای اصفهان، شهرکرد و یزد با حضور ماماها و کارشناسان مامایی این استانها در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
برچسب ها: زایمان ، دانشکده ، پرستاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار