کد خبر: ۱۳۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
محققان فهمیدند شرکت در ورزشهای هوازی منجر به افزایش بیشتری در حجم قسمت خاکستری مغز میشود و منطقه corpus callosum از جمله آنها است. این منطقه، الیاف عصبی را بین نیمه راست و چپ مغز جابجا می کند
آیا به افزایش قدرتهای ذهنی خود علاقه مند هستید ؟

شفا آنلاین:مطالعه جدید نشان میدهد که ورزشهای هوازی آن را بیشتر می کند .محققان فهمیده اند کسانی که چهار بار در هفته به مدت شش ماه متوالی ورزش هوازی می کنند نسبت به کسانی که ورزشهای کششی انجام میدهند ، افزایش بیشتری در قدرت مغزی پیدا میکنند.


شفا آنلاین:( و این نوع از نتایج ، شگفت آور است به خصوص انکه این مطالعه تغییراتی را نشان میدهد که فقط در قدرت مغز نیست بلکه در تواناییهای درکی هم هست . ) ماکس وینترمارک استاد د ردانشگاه استانفورد مطلب بالا را بیان کرد. در یک مطالعه 35 فرد بالغ که از ضعف ادراکی (MCI)شاکی بودند شرکت کردند .


به گزارش شفا آنلاین:اینها مرحله میانی اختلال در درک عادی را در دوران پیری و یا الزایمر داشتند .. و محققان ،16 نفر از بالغین با عمر متوسط 63 را تحت ورزشهای هوازی مرتب قرار دادند و 19 نفر دیگر با متوسط سن 67 سال ،تحت ورزشهای کششی و نرمشی قرار گرفتند .

بررسیها با MRI و امواج الکترومغناطیس برای تصویر برداری از مغز انجام شد همچنین محققان بررسی کردند که آیا تمرینات منظم ، نقشی در تکامل قدرت ادراکی دارد یا نه .. بر اساس این مطالعه، میزان ماده خاکستری در همه این افراد افزایش یافت . این قسمت از مغز یعنی بخش خاکستری ، حاوی جسم سلولی سلولهای عصبی است . محققان فهمیدند شرکت در ورزشهای هوازی منجر به افزایش بیشتری در حجم قسمت خاکستری مغز میشود و منطقه corpus callosum از جمله آنها است. این منطقه، الیاف عصبی را بین نیمه راست و چپ مغز جابجا می کند .

واقعیت آن است که شرکت کنندگان در تمرینات کششی و نرمشی کاهش اندازه قسمت خلفی راست مغز را که مسئول دریافت و انتقال اطلاعات به قسمتهای مختلف مغز است ، نشان دادند . همچنین در افراد شرکت کننده در ورزشهای هوازی ، شش ماه پس از مطالعه، مهارتهای ادراکی افزایش داشت ولی این حالت در ورزشهای کششی و نرمش مشاهده نشد و این مهارتهای ادراکی شامل حافظه عملکردی و تفکر برای حل مشکلات است .محققان میگویند ورزشهای هوازی ممکن است بیشتر از ورزشهای کششی و نرمشی به حفظ قدرتهای مغز در کسانی که از ضعف اداکی رنج میبرند، کمک کند.و این افراد در معرض ابتلا به آلزایمر ، در آمریکا نزدیک به پنج میلیون نفر هستند . این اکتشاف به ایجاد بحثهای بیشتر درباره تغییرات مغز در انواع مختلف تمرینات ورزشی منجر میشود

پزشک آنلاین

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: