کد خبر: ۱۳۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 23
آلودگی هوا در ریه سبب آسم، آلرژی، تغیر در ژن و سرطان ریه در دراز مدت و در مغز سبب سکته و تغییر اعصاب و حتی آلزایمر و سکته قلبی می شود و همه اینها عامل خطر است.

شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ذرات آلاینده زیر یک میکرون به طور مستقیم وارد گردش خون تهرانی‌ها می‌شود و بر اساس آمار جهانی از هر 10 ساکن کره زمین یک نفر هوای پاک تنفس می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی امروز در نشست خبری گفت: ایران در سال 2016 میلادی 47 هزار و 703 مقاله و مستند علمی را در بانک اطلاعاتی scopus منتشر کرده و رتبه 16 جهانی و اول منطقه در تولید علم و انتشار مقاله را داریم و ما جلوتر از ترکیه، سوئیس، سوئد و بلژیک هستیم.

وی افزود: همچنین در سال 2016 رتبه 18 جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات را بدست آورده ایم همچنین در ابتدای دولت یازدهم 8 داشمند در حوزه علوم پزشکی داشتیم که این میزان الان به 41 مورد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مراکز رشد فناوری سال 93 تنها 52 مورد بوده ولی الان به 80 مورد رسیده و میزان فروش شرکت های دانش بنیان افزایش یافته است.

حریرچی در مورد آلودگی هوا اضافه کرد: آلودگی هوا در ریه سبب آسم، آلرژی، تغیر در ژن و سرطان ریه در دراز مدت و در مغز سبب سکته و تغییر اعصاب و حتی آلزایمر و سکته قلبی می شود و همه اینها عامل خطر است.

وی افزود: در حالت استراحت در هر دقیقه 15 بار دم و بازدم داریم و نیم لیتر هوا تنفس می کنیم و هر شبانه روز 1000 لیتر هوا وارد ریه ها می شود. و ذرات زیر یک میکرون مستقیما وارد گردش خون می شود.

وی گفت: در آمریکا مشخص شده هر یک دلار سرمایه گذاری جهت پیشگیری از این مسئله بیش از 30 دلار سود دارد.

حریرچی اضافه کرد: تزریق ذرات آلاینده زیر یک میکرون به خون تهرانی ها، چون این ذرات مستقیم وارد گردش خون می شود و بر اساس آمار جهانی از هر 10 ساکن کره زمین یک نفر هوای پاک تنفس می‌کند و بر اساس آمار بهداشت جهانی از هر 9 مرگ، یک مرگ عامل خطر آن آلودگی هوا است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: