کد خبر: ۱۳۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مصرف مداوم سیگار، قلیان و همچنین تریاک استنشاقی، می تواند به تدریج باعث بروز ضایعات پیش بدخیم در تارهای صوتی شده و در نهایت ممکن است منجر به سرطان بدخیم حنجره شود.
شفا آنلاین:دکتر حسین رسول پناه  افزود: منظور از ضایعات پیش بدخیم در تارهای صوتی، مراحل اولیه بیماری های مخاط در تارهای صوتی است که در نتیجه انجام رفتارهای غلطی مثل مصرف دخانیات، به وجود می آید.

به گزارش شفا آنلاین:این فوق تخصص بیماری های حنجره با بیان اینکه نگهداری از حنجره، بهداشت خاصی ندارد، تاکید کرد: مصرف دخانیات، احتمال بروز ضایعات پیش بدخیم در تارهای صوتی را تشدید کرده و باعث می شود این ضایعات پیش بدخیم، به سرطانی بدخیم تبدیل شود. در این شرایط، این بیماری ممکن است در مرحله پیش بدخیم و مراحل اول و دوم سرطان حنجره با لیزر درمان شود، اما اگر این بیماری به مراحل سوم و یا چهارم برسد، پزشک مجبور است بخشی از حنجره را بیرون بیاورد. حتی پزشک گاهی مجبور است تمام حنجره بیمار را از بدن خارج کند.

وی تاکید کرد: بیشتر بیماری های مربوط به حنجره، جزو ضایعات خوش خیم حنجره هستند. مواردی مثل پولیپ حنجره و یا گرانولوم (گرفتگی صدا و احساسی شبیه وجود یک شی در گلو)، جزو همین ضایعات خوش خیم حنجره هستند که حتی گاهی بخاطر تکرار تکلم ناصحیح نیز به وجود می آید.

همچنین رسول پناه اظهار داشت: افرادی مثل سخنرانان، معلمان و خواننده ها که به خاطر شغلشان، مجبورند گاهی بیشتر از حد معمول از تارهای صوتی شان استفاده کنند، باید بین تکلم های طولانی خود، مدت کوتاهی را استراحت کنند. این افراد باید با استفاده از مایعات ولرم، مانع از خشک شدن تارهای صوتی خود شوند.

این فوق تخصص بیماری های حنجره ادامه داد: از جمله راه های دیگری که این افراد می توانند با کمک آن از تارهای صوتی خود بهتر مراقبت کنند، استفاده از بخور سرد و گرم است. همچنین آنها نباید از داروهایی مثل آنتی هیستامین ها که باعث خشک شدن تارهای صوتی می شود، استفاده کنند.

رسول پناه توصیه کرد: هرگاه گوینده احساس خستگی کرده و یا فشار سنگینی را روی گردن و گلوی خود احساس کند، در این حالت صدای او خشک شده است. بنابراین باید کمی استراحت کرده، مایعات ولرم مصرف کند و از سخنرانی پرفشار و با صدای بلند بپرهیزد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: برخی افراد دچار سرفه های خروسکی می شوند، یا حس خفگی دارند و گاهی نیز مجبورند مدام صدای خود را صاف کنند. برخی دیگر نیز مدام احساس سوزش گلو دارند و یا حس می کنند جسم خارجی در گلویشان وجود دارد. یکی از عمده علل بروز چنین علایمی می تواند رفلکس معده به حنجره باشد که متاسفانه در اغلب موارد، این عامل مورد غفلت قرار می گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: