کد خبر: ۱۳۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
در کشور ماچرخه بیمارستانی انتقال خون ، چرخه بسیار ضعیفی است البته این ضعف منحصر به کشور ما نیست، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا چرخه بیمارستانی انتقال خون ضعیفی دارند.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت :بیش از700 بانک خون در بیمارستان های سراسر کشور فعال است.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پور فتح الله افزود : در کشور ماچرخه بیمارستانی انتقال خون ، چرخه بسیار ضعیفی است البته این ضعف منحصر به کشور ما نیست، بلکه بسیاری از کشورهای دنیا چرخه بیمارستانی انتقال خون ضعیفی دارند.
وی اضافه کرد: علت این است که فکر می کنند همه فرآیندهای مرتبط با خون و فرآورده های خونی فقط تولید فرآورده، آزمایش های مرتبط با آن و آماده سازی و فرآوری فرآورده است.
وی با اشاره به اهمیت نظارت بر فرآیند نگهداری خون پس از خروج از سازمان انتقال خون گفت: معمولا روی دریافت کنندگان فرآورده های خونی زمانی که از بیمارستان خارج می شوند، نظارت و کنترل دقیقی وجود ندارد .
مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: بیشترین مشکلات مرتبط با مسایل انتقال خون مانند انتقال خون اشتباه، آزمایش های سازگاری و نحوه نگهداری که روی محصول اثر می گذارد در بیمارستان ها اتفاق می افتد و باید یک فکر اساسی در زمینه انتقال خون بیمارستانی در کشور انجام شود.

**بانک خون بیمارستانی به شدت غریب است
وی با اشاره به اهمیت کار کارکنان بانک خون در بیمارستان ها اضافه کرد:اگر چه ما سال ها در بیمارستان ها بانک خون بیمارستانی داریم اما روی بانک خون بیمارستانی کار ویژه ای انجام نشده است و این بانک ها به شدت غریبند.
وی اضافه کرد: بانک های خون ، معمولا بخش کوچکی از بدنه آزمایشگاهی بیمارستان ها را تشکیل می دهند و می توانم بگویم که حتی کارکنان این بانک هم کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت پلاسما فرزیس در درمان ادامه داد: امکانات مربوط به توسعه فرزیس درمانی، بخشی از ساختارهایی هست که باید در بیمارستان ها تقویت شود و گسترش پیدا کند به خاطر همین در آیین نامه انتقال خون بیمارستانی سرویس انتقال خون بیمارستانی را در نظر گرفتیم.
مدیر عامل سازمان انتقال خون درباره سیاست آینده نگری در سازمان انتقال خون یاد آور شد: در آینده ، علاوه بر بانک خون بیمارستانی، سرویس انتقال خون بیمارستانی هم داریم که اینها در واقع مجموعه بسیار پیچیده و در عین حال کارایی هستند که اگر درست عمل شود می توانند کمک بزرگی به سلامت خون و فرآورده های خونی در کشور کنند.
مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین با اشاره به اهمیت تعرفه گزاری خدمات انتقال خونی افزود: ما در زمینه سرویس های انتقال خون بیمارستانی هنوز راهی طولانی را در پیش داریم و باید خدمات مرتبط با انتقال خون بیمارستانی را تعرفه گذاری و ارزش گذاری کنیم.
وی تصریح کرد: حمایت بیمه ها از این کار به نفع بیماران خواهد بود تا زمانی که خدمات مرتبط با انتقال خون بیمارستانی ارزش گذاری و تعرفه گذاری نشود علوم و تکنولوژی جدید در تهیه خون و فرآورده های خونی برای نجات جان بیماران توسعه پیدا نخواهد کرد.
وی در خصوص بحث مراقبت خون بیمار نیز اظهار کرد: یکی از مسایل مهمی که در سازمان انتقال خون وجود دارد بحث مراقبت از خون است این مراقبت از خون نیازمند نظارت و ثبت عوارض و مشکلات مرتبط با تزریق خون است که این مراقبت می تواند یک ابزار کنترل کیفی در مورد محصولات ما باشدو به موقع هشدار دهد تا اگر در زنجیره تولید مشکلی وجود دارد سریعا مداخله و مرتفع کنیم.
وی اضافه کرد:در همین راستا سازمان انتقال خون تلاش ویژه ای برای توسعه ساختار مبتنی بر فناوری اطلاعات از رگ دهنده تا رگ گیرنده را دارد و موفقیت در این امر مستلزم حمایت وزارت بهداشت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: