کد خبر: ۱۳۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 21
این طرح در استان فارس همراه با طرح پزشک خانواده درحال اجراست و دستاوردهای چشمگیری در حوزه سلامت دارد.

شفا آنلاین:رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت نمود عینی عدالت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی است؛ گفت: این طرح در استان فارس همراه با طرح پزشک خانواده درحال اجراست و دستاوردهای چشمگیری در حوزه سلامت دارد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد هادی ایمانیه چشمگیرترین دستاورد طرح تحول سلامت را کاهش سزارین دانست و اظهارکرد: تلاش‌های برنامه‌ریزی شده، زمینه کاهش آمار زایمان‌ها با روش سزارین در استان فارس را تا پایان امسال دنبال می کند، درحالی که سزارین در سالهای گذشته به 50 درصد رسیده بود تا پایان امسال این نسبت به کمتر از 40 درصد کاهش می یابد.
ایمانیه افزود: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت جریان یکسان شدن تعرفه زایمان طبیعی با تعرفه سزارین در دستور کار دولت قرار گرفت که تدابیر اندیشیده شده موجب کاهش آمار سزارین در کشور به ویژه استان فارس شد.
وی با بیان اینکه فارس طی سال‌های قبل بالاترین آمارسزارین در کشور را داشت، کسب رتبه نخست کاهش سزارین در سال 94 را یادآور شد و گفت: ‌استاندارد بین المللی سزارین بین 15 تا 20 درصد است، اما در فارس 68 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام می‌شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با تلاش و کمک استادان دانشگاه، متخصصان زنان، ماماها، پرستارها و رسانه‌ها، سال گذشته آمار سزارین در فارس از 68 درصد به 50 درصد کاهش پیدا کرد.
ایمانیه همچنین از تلاش برای کاهش آمار سزارین در فارس تا 40 درصد در سال 95 سخن گفت و افزود: طرح توجه به زایمان اولی‌ها برای کاهش آمار سزارین ابتکاری بود که برای نخستین بار در شیراز مطرح شد ودر کشورمورد پذیرش قرار گرفت، توسعه مراکز زایمان طبیعی، مراکز زایمان فیزیولوژیک و مراکز زایمان بدون درد از دیگر کارهای خوبی بود که در کشور و استان فارس انجام شد.
وی ادامه داد: با اعتباراتی که از وزارت بهداشت گرفته ایم، در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه در فارس که در آنها زایمان انجام می‌شود در حال راه اندازی مراکز و بلوک های زایمان بدون درد هستیم که تعدادی از این مراکز راه اندازی شده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با اجرای این طرح ها، بانوان می توانند در کنار همسر خود در بلوک های زایمانی ، زایمان طبیعی انجام دهند و در واقع این امر احساس آرامش بیشتری به مادر می دهد تا در محیطی آرام تر زایمان داشته باشند و تجربه خوبی از یک زایمان طبیعی فیزیولوژیک برای آنان ایجاد شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : تحقق 100درصدی بهسازی بخش های بستری 41 بیمارستان دولتی و دانشگاهی در استان فارس نیز از دستاوردهای طرح تحول سلامت دراستان فارس است .
به گفته ایمانیه گسترش و افزایش تخت های اعصاب و روان در بیمارستان های استان، دستاوردهای ترویج زایمان طبیعی مانند کاهش سزارین و کاهش مرگ مادری و افزایش موالید، ساخت بیمارستان های جدید ، بهسازی و تجهیز 400 اتاق استراحت پرستاری، تحقق 100 درصدی ایجاد و بهره برداری از 48 تخت شیمی درمانی سرپایی و پیشرفت پروژه های غربالگری سرطان در استان با میانگین بالای 70درصد و تحقق 100درصدی توسعه و ایجاد 149 تخت ویژه، از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان فارس است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ارتقای کیفیت ساختاری بیمارستان ها ( هتلینگ ) در بخش های بستری و اقامتگاه بیماران،تهیه بسته های خدماتی بهداشتی در راستای برنامه تحول نظام سلامت، بهسازی و ارتقای اورژانس های بیمارستانی، توسعه اتفاقات بیمارستان ها از دیگر توانمندی های دانشگاه در طرح تحول نظام سلامت است .
ایمانیه گفت: همچنین از ابتکارات این دانشگاه، تهیه بسته اطلاعاتی طرح تحول نظام سلامت برای نخستین بار در کشور، تجویز منطقی دارو، خدمات و ملزومات مصرفی در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی، طراحی سامانه مشترک معاونت بهداشت و درمان برای ارتقای سلامت مادران باردار و طراحی و سایت ستاد طرح تحول نظام سلامت، تهیه راهنمای آزمایش های مهم و فرآورده های خونی، تهیه راهنمای تجویز پنج داروی پرمصرف بیمارستانی و هفت آنتی بیوتیک مهم و گران قیمت و جایگزینی دیالیز صفاقی در منزل به جای همودیالیز در 12درصد از بیماران دیالیزی بوده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز جایگزینی استفاده از ایمپلنت های تولید داخلی به جای خارجی، ایجاد مرکز تجمیع خدمات دارویی و موارد مصرفی پزشکی، تجویز منطقی درقالب سیاست های اقتصاد مقاومتی، تهیه راهنمای آنژیوگرافی کلیه و نظارت بر تجویز منطقی آن، تهیه راهنمای انجام اعمال جراحی کاتاراکت، تشکیل کمیته نظارت بر اعمال اندوسکوپی و کلونوسکوپی و مدیریت پسماندهای عفونی با تعریف دقیق پسماند از دیگر تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تا کنون بوده است .
برچسب ها: سلامت ، دولت ، تحول
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: