کد خبر: ۱۳۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 21
متوسط ابتلا به این بیماری در دنیا 205 مرد و 165 زن به ازای هر یکصد هزار نفر است که براین اساس، میانگین ابتلا در ایران کمتر از متوسط جهانی است.

شفا آنلاین:رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که میزان ابتلا به سرطان در کشور به ازای هر یکصد هزار نفر، 134 مرد و 128 زن است که نشان می دهد مردان ایرانی بیشتر از زنان به این بیماری دچار می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی مطلق به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، اظهار کرد که متوسط ابتلا به این بیماری در دنیا 205 مرد و 165 زن به ازای هر یکصد هزار نفر است که براین اساس، میانگین ابتلا در ایران کمتر از متوسط جهانی است.
وی مهمترین علت افرایش سرطان در کشور را بالا رفتن متوسط سن جمعیت در کشور دانست و گفت: شیوع ناسالم زندگی و عوامل محیطی از دیگر عوامل مهم در این زمینه است.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد که در هر استانی که این عوامل افزایش یافته باشد، سرطان هم بیشتر دیده می شود.
مطلق بر اصلاح سبک زندگی غلط تاکید کرد و گفت: برای مقابله با گسترش ابتلا به سرطان، باید شیوه زندگی را با آموزش و اطلاع رسانی اصلاح کنیم.

** سرطان در افراد چاق و کم تحرک بیشتر مشاهده می شود
وی با اشاره به این که سرطان در افراد کم تحرک و چاق بیشتر مشاهده می شود، گفت: بیش از نیمی از زنان و کمتر از نیمی از مردان ایرانی اضافه وزن دارند. حدود 40 درصد مردم هم تحرک شان کم است.
مطلق تغذیه نامناسب را هم در ابتلا به سرطان موثر دانست و افزود: افرادی که قند، نمک و غذاهای چرب به میزان زیاد مصرف می کنند، یا کسانی که مقدار معتنابهی غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی خود دارند، در معرض ابتلا به سرطان هستند.
وی ادامه داد که براساس مطالعات انجام شده، استرس زیاد هم در ابتلا به سرطان دخیل است.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت افزایش تحرک بدنی، توصیه کرد که مردم 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول هفته داشته باشند.

**سیگار و قلیان از عوامل بسیار مهم در ابتلا به سرطان هستند
وی همچنین با اشاره به افزایش مصرف سیگار و قلیان به خصوص در بین جوانان در جامعه اشاره کرد و گفت: این محصولات از عوامل بسیار مهم در ایجاد سرطان هستند.
مطلق اظهار کرد که هرچند برنامه هایی برای کاهش گرایش به مصرف سیگار و قلیان به اجرا درآمده است اما مردم هم باید در جهت کاهس مصرف مواد دخانی گام بردارند تا سالم و تندرست باشند.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، آلودگی هوا را یکی از عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: مصرف سوخت فسیلی به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از متوسط جهانی است و تولید گاز CO2 در شهرهای بزرگ بالاتر از متوسط جهانی است.

**مصرف میوه و سبزیجات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
وی با اشاره به این که مصرف میوه و سبزیجات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، به مردم توصیه کرد مصرف این محصولات را در وعده های غذایی خود قرار دهند.
مطلق اظهار کرد که غذاهای فرآوری شده احتمال سرطان را افزایش می دهد لذا تا حد امکان از مصرف اینگونه غذاها اجتناب کنند.
وی به مردم توصیه کرد که مصرف غذاهای پخته شده را به غذاهای سرخ کردنی، ترجیح دهند و مصرف گوشت سفید شامل مرغ و ماهی بهتر از گوشت قزمز است، هر چند به این معنی نیست که نباید اصلا گوشت قرمز مصرف کنند.
برچسب ها: سرطان ، بهداشت ، آموزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: