کد خبر: ۱۳۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 20
عملیات جست‌وجو و آوار برداری حادثه ساختمان پلاسکو در حالی وارد دومین روز خود شد که با گذشت حدود 20 ساعت از حادثه همچنان بیم‌ها و امیدها در خصوص سرنوشت افراد محبوس وجود دارد.
شفا آنلاین:قریب به ۲۰ ساعت از زمانی که ستاد فرماندهی آتش‌نشانی زنگ ۱۰ ایستگاه‌ را برای اعزام به ساختمان پلاسکو به صدا درآورد، می‌گذرد. بیش از ۲۰۰ آتش‌نشان به محل حادثه اعزام و علمیات جست‌وجو آغاز شده بود اما حدود ۳.۵ ساعت بعد حریق ساختمان پلاسکو در اخبار رسانه‌های داخل و خارج از کشور نام دیگری به خود گرفت و جایش را به ریزش پلاسکو داد.

به گزارش شفا آنلاین:در حال حاضر علی‌رغم آنکه بیش از ۱۵ ساعت از ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد، همچنان از وضعیت حدود ۲۰ آتش‌نشان از ۲۰۰ نیرویی‌ که برای اطفاء حریق و نجات به محل اعزام شده بودند خبری در دست نیست و تیم‌های جست‌وجو و آواربرداری مشغول عملیات هستند.

تعدادی از این آتش‌نشانان در طبقات فوقانی مشغول عملیات نجات و ایمن‌سازی بودند که این حادثه رخ داد که با توجه به نوع تخریب ساختمان به نظر نمی رسد شانسی برای زنده ماندن داشته باشند و عملیات پلاسکو به آخرین ماموریت آنان بدل شده است اما گفته می‌شود که گروهی دیگر از آتش‌نشانان و همچنین شماری دیگر از عوامل امدادی در قسمت زیر زمین و طبقات پایینی پلاسکو حضور داشتند که امیدهایی برای زنده ماندن این افراد وجود دارد.

ساعت ۳.۳۰ بامداد شماری از مسئولان همچنان در محل حادثه حضور دارند و عملیات آواربرداری از سازه فلزی ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو همچنان ادامه دارد. هراز گاهی شعله‌های آتش‌ نیز از میان انبوه اوارهایی که با جرثقیل‌های چند تنی جابه جا می‌شود، خودنمایی می‌کند که آتش‌نشان با دستگاه‌های آبپاش آن را اطفاء می‌کنند. در حال حاضر دود زیادی اطراف ساختمان پلاسکو در بر گرفته و گرچه دیگر کمتر مردم عادی در اطراف ساختمان پلاسکو دیده می‌شوند اما عوامل پلیس و یگان‌های ویژه همچنان مسیرهای منتهی به چهارراه استانبول را مسدود کرده و علاوه بر خودروها، اجازه تردد به عابران پیاده نیز نمی‌دهد. محدودیت‌هایی که گفته می‌شود حداقل تا پایان روز جمعه وجود داشته و احتمال تمدید آن در روز شنبه نیز وجود دارد.

نیروهای پلیس همچنان حضور پررنگی در محل داشته و سعی دارند تا فضا را برای انجام ماموریت‌های آتش‌نشانان و دستگاه‌های امدادی تسهیل کنند. پلیس دیپلماتیک نیز در اطراف سفارت‌خانه‌ها حضور داشته و آن‌طور که مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام کرده هیچ سفارت‌خانه‌ای تخیله نشده و خطری نیز سفارت‌خانه‌های مجاور را تهدید نمی‌کند.

علی‌رغم انکه دیگر شهروندان کنجکاو که خود را شهروندخبرنگار نام‌ گذاشته‌اند خبری نیست اما همچنان در اطراف چهارراه استانبول می‌توان افرادی را دید که نگران سرنوشت عزیزان خود در زیر آوار ساختمان پلاسکو هستند. شماری از مردم تهران نیز تا ساعاتی پیش با بطری‌های آب و اقلام خوراکی از ماموران و آتش‌نشانان در اطراف چهارراه استانبول و خارج از محدوده پذیرایی می کردند.

ادامه عملیات جست‌وجو و سوء استفاده‌های سیاسی در خارج از میدان

عملیات جست‌وجو و نجات در حالی زیر صدها تن آوار به جا مانده از آوار ساختمان پلاسکو ادامه داشت که در خارج از گود برخی از شخصیت‌ها اهداف سیاسی خود را پیگیری کرده و با انتشار مطالبی در حساب‌های شخصی خود در فضای مجازی، یا به دولت تاخته یا شهرداری را مقصر صرف این حادثه اعلام می‌کردند. موضوعی که البته شهروندان استقبال چندانی از آن نکرده و انچه که برایشان اهمیت داشت پیگیری وضعیت حادثه بود و سرنوشت محبوس‌شدگان و مصدومان بود.

موضوع جالب توجه دیگری که در حادثه پلاسکو به چشم می‌خورد، توییت‌هایی بود که برخی از خبرنگارنماها برای افزایش دنبال کننده در توئیتر یا کانال‌های تلگرامی منتشر کرده و ادعا می‌کردند که در محل حادثه حضور دارند. این در حالی بود که تعداد خبرنگاران حاضر در محل مشخص و بسیاری از افرادی که ادعای حضور در محل حادثه را داشتند در این مکان نبودند.

موضوعی که در این عملیات به چشم می خورد تمایل برخی از افراد حاضر در محل برای انداختن عکس سلفی با آوار به جا مانده از ساختمان پلاسکو بودند برخی از این افراد نیز گوشی تلفن همراه خود را به دیگری می‌دادند تا از آن‌ها عکس بگیرد.

 بسیاری چشم‌انتظار دریافت خبری خوش از وضعیت آتش‌نشانان شهرشان هستند. انتظاری که هر چه بیشتر به طلوع آفتاب نزدیک می‌شود کمتر شدنی به نظر می‌رسد و شاید تا ساعاتی دیگر امیدها برای نجات یافتن آسیب‌دیدگان به انتظار برای وقوع معجزه تبدیل شود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: