عضو فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد:
پروفسورحسین باهر درباره نشاط اجتماعی، با بیان اینکه برای ایجاد نشاط اجتماعی پایدار در جامعه باید شرافت انسان ها را در نظر گرفت، گفت: مادامی که افراد در جامعه به یکدیگر احترام بگذارند و کرامت انسانی را در نظر داشته باشند، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل می شود.
شفاآنلاین>اجتماعی>مشاور عالی رفتار درمانی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی گفت: برای ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی راهکارهای مختلفی وجود دارد که ورزش و گردش، ازدواج،اشتغال، تدبیر و امید از جمله این موارد است.به گزارش شفاآنلاین،پروفسورحسین باهر درباره نشاط
اجتماعی، با بیان اینکه برای ایجاد نشاط اجتماعی پایدار در جامعه باید
شرافت انسان ها را در نظر گرفت، گفت: مادامی که افراد در جامعه به یکدیگر
احترام بگذارند و کرامت انسانی را در نظر داشته باشند، بسیاری از مشکلات
اجتماعی حل می شود.وی اظهار کرد اگر نشاط را شعف در نظر بگیریم، شعف
تابع شرف است و اگر در بین انسان ها کاری کنیم که افراد احساس شرف داشته
باشند؛ چه از منظر توحیدی، چه در توزیع و چه از لحاظ فرهنگی، در آن صورت
نشاط اجتماعی پایدار ایجاد می شود و باید بررسی کرد که یک انسان چطور احساس
شرافت می کند.باهر ادامه داد: کودکان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان،
جوانان و در واقع هر یک از اقشار جامعه متناسب با جایگاهی که دارند باید
احساس شعف و شرافت کنند و در حد مباهات باید از نشاط برخوردار باشد.وی
اظهار کرد: نشاط اجتماعی فرمول دارد و عبارت است از توفیقات تقسیم بر
توقعات؛ بدین معنا که در دستیابی به توقعات چقدر توفیق داشته ایم و در این
خصوص افرادی که توقعات آنها نسبت به توفیقات شان بالاتر است، ناراحت هستند و
این موضوع هر قدر افزایش پیدا کند، میزان افسردگی، پژمردگی، دل مردگی
بیشتر می شود و انواع ناهنجاری های فردی و جمعی را در پی دارد که با توجه
به روند فعلی به نظر می رسد که میزان ناکامی ها رو به افزایش است.وی با
اشاره به تسلسل مشکلات و اینکه مسائل اجتماعی زنجیره ای هستند، تاکید کرد:
متولیانی که امور اجرایی را در اختیار دارند، برای رفع مشکلات اجتماعی
مردمی بیندیشند و الهی عمل کنند و همچنین از نظرات کارشناسی مشاوران اعلم و
متخصصان بهره بگیرند تا برای مشکلات اجتماعی چاره اندیشی کنند که البته حل
این موضوعات نیازمند عزم ملی است.**راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی باهر
درباره راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی گفت: برای ایجاد و تقویت نشاط
اجتماعی در طبیعت و جسم می توانیم ورزش و گردش را اضافه کنیم، در بعد
فرهنگی کاربردی تر کردن علم و ادب و کم کردن از کلی گویی و مفروضات را مد
نظر قرار دهیم، از منظر اجتماعی، برای ازدواج و اشتغال تسهیلات ایجاد کنیم و
در بعد سیاست، تدبیر و امید را در جامعه درونی کنیم و نتایج آن را به مردم
نیز نشان دهیم.این استاد دانشگاه در مورد چهار جوهره انسان کامل توضیح
داد و افزود: در رفتار شناسی زمانی می توانیم بگوییم که یک فرد رضایت کامل
دارد که در چهار جوهره توفیق داشته باشد و منظور از این چهار بعد این است
که از نظر جسمانی دارای توانایی جسمی باشد، از نظر روحانی نسبت به جنس و سن
و زمان و مکان خود دانایی های نسبی داشته باشد، از نظر اخلاقی و نفسانی
باید شکیبایی و حلم داشته باشد و از نظر عرفانی و معنوی هم باید زیبایی
داشته باشد که منظور زیبایی درونی است نه زیبایی که آرایشگا ه ها می گویند.باهر تصریح کرد: متاسفانه چهار جوهره (توانایی، دانایی، شکیبایی و زیبایی) یک انسان نسبتا کامل، در حال حاضر زیر سوال رفته است.وی
اضافه کرد: از نظر جوهره جسمانی واقعیت این است که توانایی به مسائل جسمی،
مادی و اقتصادی بر می گردد که از این جهت باید بررسی شود که توزیع درآمدها
در اقتصاد ما چگونه است؛ که در این مورد باید گفت واقعیت این است که شکاف
عمیقی بین بسیار داراها و بسیار نداراها وجود دارد و منحنی لورنز و ضریب
جینی نشانگر این موضوع است به طوری که احتمالا 85 درصد از امکانات کلی
جامعه در اختیار 15 درصد از جمعیت است و 15درصد از امکانات در اختیار 85
درصد از مردم قرار دارد و از این رو بیش از نیمی از جمعیت ما به طور نسبی و
تقریبی حول و حوش خط فقر هستند.عضو فرهنگستان علوم پزشکی اضافه کرد:
معتقدم همیشه برای رفع مشکلات پیچیده اجتماعی در بدترین شکل هم راه حل وجود
دارد منتهی کار باید دست کاردان باشد و از نظرات متخصصان و کارشناسان
استفاده شود.باهر در مورد مکتب تغییرات ارزشی گفت: چهار وجه طبیعت،
فطرت، طینت و حیرت داریم که باید با چهار وجه انسان کامل یعنی جسم، روح،
نفس و فواد همتراز باشد.وی افزود: بسیاری از زمینه ها هم تراز نیست و
مشکلات جدی وجود دارد؛ به عنوان نمونه از نظر زیست بومی انواع و اقسام
آلودگی ها وجود دارد، به لحاظ فرهنگی شاهد ناهنجاری ها هستیم، در حوزه
سیاست نیز ناهنجاری های سیاستی وجود دارد.** آیا برای تعالی فرهنگی، متری داریم؟باهر
اظهار کرد: اهداف قابل سنجش و اندازه گیری هستند مثلا رشد اقتصادی را می
توان از طریق شاخص ها و مولفه هایی اندازه گیری کرد اما آیا برای تعالی
فرهنگی هم متری وجود دارد؟ و یا در مورد شاخص های رفاه و تعالی اجتماعی
وضعیت چگونه است؟ متاسفانه در ابعاد اجتماعی و فرهنگی اطلاعات دقیقی موجود
نیست و تنها به استناد مطالعاتی که توسط موسسات بین المللی و در دیگر
کشورها وجود دارد، در بسیاری از شاخص ها در رده بندی های پایین قرار داریم.وی
تاکید کرد: ما به عنوان کارشناس و آسیب شناس باید آسیب ها را بگوییم و قصد
سیاه نمایی از جامعه را نداریم؛ به بیانی دیگر چون در پی شناسایی آسیب ها
هستیم ناچار به واکاوی و علت یابی در این خصوص می شویم.ایرنا