کد خبر: ۱۳۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 12
برخي آلرژي‌هاي غذايي به ويژه آلرژي به سويا و شير در شروع با علامتي مانند اسهال خود را نشان مي‌دهد.

شفاآنلاین>تغذیه>از عمده آلرژي‌ها در بين بچه‌ها مي‌توان به حساسيت نسبت به سويا، بادام زميني، گندم، تخم مرغ و شير اشاره كرد كه حدود ۹۰ درصد آلرژي‌هاي غذايي را در بر مي‌گيرند.


به گزارش شفاآنلاین،حدود ۶ درصد بچه‌ها از آلرژي‌هاي غذايي مختلف رنج مي‌برند. از عمده اين آلرژي‌ها در بين بچه‌ها مي‌توان به حساسيت نسبت به سويا، بادام زميني، گندم، تخم مرغ و شير اشاره كرد كه حدود ۹۰ درصد آلرژي‌هاي غذايي را در بر مي‌گيرند. ماهي و غذاهاي دريايي نيز از ديگر موارد مربوط به آلرژي‌هاي غذايي رايج هستند كه بيشتر به بزرگسالان مربوط مي‌شوند. در ادامه چند نمونه آلرژي رايج دربين كودكان اشاره مي‌شوند.

ملاحظاتي درباره آلرژي‌هاي غذايي

برخي آلرژي‌هاي غذايي به ويژه آلرژي به سويا و شير در شروع با علامتي مانند اسهال خود را نشان مي‌دهد. تغذيه با شير مادر خطر بروز آلرژي به شير را در كودكاني كه در معرض خطر بيشتري قرار دارند كاهش مي‌دهد. نبايد قبل از ۱ سالگي به نوزادان شير گاو داده شود. از خوراندن مغزها، ماهي و سويا نيز تا قبل از ۳ سالگي خودداري شود.

آلرژي به بادام زميني

آلرژي نسبت به بادام زميني يكي از شديدترين آلرژي‌هاي غذايي است و حدود ۶ درصد كودكان را درگير مي‌كند. آلرژي به بادام زميني باعث بروز واكنش‌هاي مرگبار به‌ويژه در كودكان مبتلا به آسم مي‌شود. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تنها ۲ درصد كودكان از آلرژي به بادام زميني خلاص مي‌شوند. اين نوع آلرژي در سنين بزرگسالي نيز از جمله آلرژي‌هاي رايج است.

آلرژي به غذاهاي دريايي

آلرژي نسبت به غذاهاي دريايي از جمله ماهي و آلرژي به سخت پوستان نيز جزو ديگر آلرژي‌هاي غذايي هستند. واكنش‌ها نسبت به اين مواد غذايي چنان شديد است كه حتي ممكن است مرگبار باشد. در نتيجه بهتر است از دادن هر نوع ماهي و غذاي دريايي به بچه‌هايي كه دچار چنين آلرژي هستند، خودداري کنید.

آلرژي به گندم

كودكان و بزرگسالان از يكي از انواع واكنش‌هاي ايمونولوژيكي (ازدياد حساسيت) به پروتئين گندم رنج مي‌برند اما فقط برخي از افراد دچار آلرژي مي‌شوند. بچه‌هايي كه به گندم آلرژي دارند به ديگر غلات مانند جوي دوسر، برنج و جو نيز حساسيت پيدا مي‌كنند.

بعد از ۶ سالگي معمولا بچه‌ها از آلرژي به گندم، تخم مرغ و آلرژي به سويا خلاص مي‌شوند اما آلرژي نسبت به شير گاو حتي از سنين مدرسه و بعد از آن نيز امكان بروز دارد.

ممكن است آلرژي نسبت به بادام زميني و مغزها تا آخر عمر با بچه‌ها بماند.

آلرژي به شير

آلرژي نسبت به شير به‌ويژه شير گاو آلرژي رايج بين كودكان محسوب مي‌شود كه حدود ۲/ ۵ درصد بچه‌هاي شيرخوار را تشكيل مي‌دهد. البته اين بچه‌ها واكنش‌هاي مشابهي نسبت به شير بز و شير گوسفند نيز نشان مي‌دهند. این آلرژي معمولا به دليل وجود پروتئين لاكتوسرم و كازئين شير بروز مي‌كند. حساسيت داشتن به شير خطر دچار شدن به آلرژي‌هاي مربوط به مواد غذايي ديگر را افزايش مي‌دهد. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه حدود ۱۰ درصد بچه‌هايي كه به شير آلرژي دارند نسبت به مصرف گوشت گاو نيز واكنش‌هاي آلرژيك نشان مي‌دهند.

آلرژي به مغزها

آلرژي به مغزها حدود ۳ درصد بچه‌ها را درگير مي‌كند كه آلرژي چندان شديدي نيست. هر كودكي كه يكي از مغزها حساسيت داشته باشد امكان دارد نسبت به مغزهاي ديگر نيز همين واكنش‌ها را نشان دهد؛ به عنوان مثال كسي كه نسبت به پسته آلرژي دارد به آجيل‌هاي ديگر نيز حساسيت نشان مي‌دهد.

آلرژي به سويا

آلرژي نسبت به سويا باعث بروز واكنش‌هاي مرگبار مي‌شود. اين نوع آلرژي حدود ۳ درصد بچه‌ها را دربر مي‌گيرد. حساسيت به سويا معمولا از سنين پايين بروز كرده و يكي از رايج‌ترين حساسيت‌ها محسوب مي‌شود. اين نوع آلرژي معمولا در بين بچه‌هايي كه نسبت به شير حساسيت دارند بيشتر ديده مي‌شود.

آلرژي به تخم‌مرغ

آلرژي نسبت به تخم مرغ نيز يكي ديگر از آلرژي‌هاي غذايي رايج بين كودكان است. اين نوع آلرژي نزديك به ۲/ ۵ درصد بچه‌ها را درگير مي‌كند. برخي از اين كودكان نسبت به سفيده تخم مرغ و عده‌اي ديگر به زرده تخم مرغ و برخي نيز به هر دو تركيب آن آلرژي دارند. بچه‌هايي كه به اين ماده غذايي آلرژي دارند معمولا بيشتر در معرض آسم و آلرژي‌هاي بيني قرار مي‌گيرند. واكسن‌هاي رايج آنفلوآنزا براي اين بچه‌ها مناسب نيست. اين بچه‌ها بايد واكسن MMR يا همان واكسن تركيبي براي محافظت از سرخك، سرخچه و اوريون را دريافت كنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: