کد خبر: ۱۳۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 11
باقر لاریجانی گفت: نیازهای سلامت مردم کشور تغییر کرده و در حوزه آموزش وزارت بهداشت برنامه ریزی بلندمدتی برای تامین این نیازها در حال پیگیری است.
 شفاآنلاین>جامعه پزشکی>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ متقاضیان بخش خصوصی برای مشارکت در آموزش پزشکی باید توانایی جلب مشارکت دانشگاه‌های معتبر دنیا را مطابق با استانداردهای نظام های رتبه بندی معتبر جهانی داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین،باقر لاریجانی افزود: نیازهای سلامت مردم کشور تغییر کرده و در حوزه آموزش وزارت بهداشت برنامه ریزی بلندمدتی برای تامین این نیازها در حال پیگیری است.
وی گفت: این امکان وجود دارد که بخش دولتی نتواند به تنهایی پاسخگوی نیاز نیروی انسانی حوزه سلامت کشور باشد و بر همین اساس راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی تدوین شده و شرایط ویژه‌ای به لحاظ کیفیت آموزش در این راهبردها مدنظر قرار گرفته است.
لاریجانی افزود: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی تدوین و به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در این راهبردها هیچ رشته یا حوزه خاصی مدنظر نیست و در صورتی که بخش خصوصی بتواند انتظارات وزارت بهداشت را به لحاظ رعایت استانداردها و تضمین کیفیت دوره آموزشی مربوطه تامین کند و از طرفی ضرورت ایجاد رشته را منطبق با نیازسنجی های وزارت بهداشت در محل جغرافیایی خاصی از کشور اثبات کند می تواند در آموزش علوم پزشکی مشارکت کند.
لاریجانی با اشاره به ضوابط راهبرد کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت اظهار داشت: وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را برعهده دارد و تنها هدف در تدوین این راهبردها تامین نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی کشور است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی تمام شرایط درج شده در این راهبردها را هم داشته باشد باز هم ملاک اصلی برای صدور مجوز آموزش، وجود نیازهای کلان مناطق آمایشی است.
وی گفت: از سوی دیگر ضوابط قید شده در راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی به نحوی تنظیم شده تا حداکثر کیفیت آموزش تامین و تمام شرایط طبق استانداردهای بین المللی تنظیم شود.
لاریجانی اذعان داشت: یکی از ضوابطی که برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش ذکر شده این است که متقاضی باید توانایی جلب مشارکت دانشگاههای معتبر جهان که طبق مصوبات شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت و همچنین مطابق با استانداردهای نظام های رتبه بندی معتبر دنیا نظیر شانگهای، QS و ... تایید شده اند را داشته باشد.
معاون وزیر بهداشت گفت: طبیعی است که این شرایط به آسانی مهیا نمی‌شود و همین امر تضمین کننده ورود سرمایه‌گذارانی به بخش آموزش علوم پزشکی کشور است که بتوانند کیفیت آموزش را در حد استانداردهای جهانی تامین کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به میزان منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی گفت: ممکن است مطالبی در این مورد در برخی رسانه‌ها درج شده باشد ولی رقم خاصی در راهبردها برای سرمایه گذاری تعیین نشده و صراحتا قید شده میزان منابع مورد نیاز با توجه به ماهیت فعالیت از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد.
وی با بیان اینکه آیین نامه های اجرایی راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی در حال تدوین است و به زودی به دانشگاهها ابلاغ می شود، اظهار داشت: از دیگر ضرورت های صدور مجوز برای بخش خصوصی اثبات نیاز و ضرورت آموزش رشته‌ای مشخص در محل جغرافیایی خاصی است و دقت زیادی در این زمینه خواهد شد چرا که آموزش علوم پزشکی باید هدفمند و باتوجه به نیازهای سلامت جامعه باشد و هیچ مسئله دیگری در صدور مجوزها مدنظر قرار نخواهد گرفت.
لاریجانی با بیان اینکه کشور در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در توسعه کمی دانشکده های مرتبط با علوم پزشکی داشته است گفت: در برخی رشته‌ها مانند دندانپزشکی در هر استان حداقل یک دانشکده دندانپزشکی و در هر یک از کلان مناطق آمایشی ده‌گانه نیز دانشکده های دندانپزشکی متعددی وجود دارد، بنابراین اثبات ضرورت ایجاد دانشکده دندانپزشکی جدید توسط متقاضیان بسیار بعید به نظر می‌رسد.
وی افزود: طرح برآورد نیازهای مناطق آمایشی به تربیت نیروی انسانی در رشته های مختلف در بازه زمانی 10ساله آینده در دست پیگیری است و به زودی توافقنامه هایی با مناطق آمایشی منعقد می شود.
به گفته لاریجانی اجازه تربیت نیرو توسط بخش خصوصی فقط در صورتی صادر می‌شود که اثبات شود در منطقه آمایشی مربوطه امکان تامین نیروی انسانی مورد نیاز به تنهایی در بخش دولتی وجود ندارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هدف از توسعه مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی فقط تامین نیازهای مناطق آمایشی به نیروی انسانی است، گفت: آیین نامه های اجرایی این طرح به نحوی تنظیم می شود که ضمن تامین نیازهای کشور کیفیت آموزش نیز ارتقا یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: