کد خبر: ۱۳۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 12
آیا میدانید مادر باردار به چه مواد مغذی در طول بارداری نیاز دارد ؟ آیا میدانید میزان افزایش کالری در بارداری تا چه حد ایده ال است ؟
شفا آنلاین:این مطلب را با طرح چندین سوال باز میکنیم ! آیا میدانید مادر باردار به چه مواد مغذی در طول بارداری نیاز دارد ؟

به گزارش شفا آنلاین: آیا میدانید میزان افزایش کالری در بارداری تا چه حد ایده ال است ؟ آیا میدانید افزایش وزن مادر باردار در چند ماهگی و به چه میزان باید باشد ؟ آیا با مکملهای دارویی و ویتامینهایی که یک خانم قبل از بارداری و در حین بارداری باید مصرف کند ، آشنا هستید ؟روشهای مقابله با دیابت و فشارخون بارداری را میشناسید ؟ پاسخ به تمام سوالات بالا را در این مقاله خواهید دید .

شاید باور نکنید ولی شما در دوره ی بارداری فقط به 300 کالری اضافه تر از حدنرمال نیاز دارید ! بنابراین جمله ی معروفی که (تو دیگه دو نفر شدی پس باید دوبرابر بیشتر غذا بخوری) را دور بندازید !!درواقع این جمله فقط شروع چاقی مفرط و بیماریهای متعدد مادر و جنین است !مصرف غذاهایی با نمایه گلایسمیک پایین مثل : مغزها ،سبزیجات و میوه ها به مراتب بهتر از غذاهایی با نمایه گلایسمی بالا مثل نان ،قندها و نشاسته های ساده است به دلیل اینکه این مواد به سرعت قند خون را بالا برده و به دنبال آن به سرعت افت قند میدهند .تحقیقات ثابت کرده رژیمی که حاوی مواد غذایی با نمایه گلایسمیک پایین باشد احتمال دیابت بارداری را تا حد زیادی کاهش می دهد . پس بهتر است در این دوران سبزیجات ،میوه و مغزها در برنامه ی غذایی جایگزین بیسکوییت ها و کیکهای صنعتی شوند .

مکمل یدوفولیک یکی از مهمترین مکملهای موردنیاز مادران باردار است و پیش از بارداری ، حین بارداری و حتی در دوره ی شیردهی میتواند موادمغذی لازم و ضروری برای رشد عصبی ، بینایی و شنوایی جنین را فراهم آورد .هرقرص یدوفولیک حاوی 500 میکروگرم اسیدفولیک و 150 میکروگرم ید میباشد و مصرف روزانه ی آن به مادران باردار توصیه میشود .

خانمها باید به این موضوع دقت کنند که اگر با اضافه وزن وارد بارداری شوند احتمال دیابت و فشارخون بارداری و صدمات بعدی آنها بسیار زیاد است پس لزوم وزن ایده ال در شروع بارداری اینجا مطرح می شود . در بارداری برای جلوگیری از ابتلا به دیابت باید از مصرف بالای قندها و شیرینی ها و غذاهای نشاسته ای دوری کرد .فعالیت و تحرک نرمال و با شدت کم ولی مداوم در این دوران ،پایش منظم قند خون ، بررسی روند افزایش وزن از دیگر موارد مهم در این دوران است .

پزشک آنلاین

پروانه کاظمی [ کارشناس تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: