کد خبر: ۱۳۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۵ - 2017January 08
متخصص نوزادان مطرح کرد
متخصص کودکان گفت: عامل بیماری مخملک یک نوع باکتری استرپتوکوکی است و این بیماری در گروه بیماری های تب دار قرار می‌گیرد که از دهان و بزاق دهان وارد بدن کودک می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص کودکان گفت: تب بسیار بالا، التهاب و ورم گلو، سرخ شدن بیش از حد زبان و به جود آمدن دانه های قرمز بر روی آرنج، زیر بغل و کشاله ران و نقاطی از بدن که پوستش حالت چین دار باشد از نشانه های بروز بیماری تب مخملک است.

به گزارش شفاآنلاین،شاهین نریمان گفت: عامل بیماری مخملک یک نوع باکتری استرپتوکوکی است و این بیماری در گروه بیماری های تب دار قرار می‌گیرد که از دهان و بزاق دهان وارد بدن کودک می‌شود. شیوع این بیماری از سنین 4 تا 15 بیشتر است و معمولا در سنین بالاتر این بیماری مشاهده نمی‌شود. همچنین شیوع این بیماری در کودکان زیر چهار سال بسیار کم است.

این متخصص کودکان در خصوص علائم بروز این بیماری توضیح داد: تب بسیار بالا،التهاب و ورم گلو ، سرخ شدن بیش از حد زبان و به جود آمدن دانه های قرمز بر روی آرنج، ناحیه پا،رنگ قرمز روشن در چین های زیر بغل و کشاله ران، زیر بغل و نقاطی از بدن که پوستش حالت چین دار باشد. همچنین در معاینه حلق بیمار پزشک قرمزی شدیدی را مشاهده می‌کند.

وی در خصوص میزان شیوع این بیماری در بین کودکان گفت: میزان شیوع این بیماری با توجه به پیشگیری های به عمل آمده بسیار کم است و در کمتر کودکی این بیماری مشاهده می‌شود.

نریمان در خصوص تفاوت بیماری مخملک با آبله مرغان گفت: دانه های مشاهده شده در بیماری آبله مرغان حالت تاولی دارند، و در مواقعی در حال خشک شدن هستند و در قسمت های فوقانی بدن بیشتر مشاهده می شوند اما در بیماری طب مخملک که دانه های سرخ رنگ در نواحی پایین و کشاله ران مشاهده می‌شوند.

وی ادامه داد: میزان طب در بیماری های سرخچه و آبله مرغان در حد پایینی است در صورتی که میزان طب در بیماری مخملک بسیار بالا است. بیماری آبله مرغان در فصل بهار و پاییز شایع تر است درحالی که تب مخملک در تمام فصول سال شیوع دارد.

این متخصص نوزادان در خصوص روش های پیشگیری از این بیماری گفت: از آنجا که میزان شیوع این بیماری در مدارس و مهد کودک ها بیشتر است و این بیماری از طریق بزاق بیمار منتقل می‌شود توصیه می‌کنیم کودکان از لیوان مخصوص به خود استفاده کنند، همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از ماسک استفاده کنند. اگر پدر و مادران در غذا دادن به کودک به وی کمک می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نباید باقی مانده غذای کودک را مصرف کنند.

وی در پایان در خصوص روش درمان این بیماری گفت: برای درمان بیماری مخملک علاوه بر مصرف مسکن ها باید مصرف مایعات در بیمار افزایش پیدا کند و برای کمتر شدن تب کودک، وی را پاشویه کنند.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: