کد خبر: ۱۳۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 27
شفاآنلاین :جنایات خانوادگی ، ماند همسرکشی ، فرزند کشی وقتل سایر اعضای خانواده ،از جمله جرایم خشونت باری است که امروزه با تیترهای ریزو درشتی در صفحات حوادث روزنامه ها منعکس می شود.برای بررسی علل وقوع این قبیل قتل ها و راههای پیشگیری، به دیدار اصغر عبدالهی قاضی دادگاه کیفری با بیش از 40 سال سابقه قضاوت رفتیم تا این بار با نگاهی دیگر به چرایی ماجراهای تلخ خانوادگی بپردازیم .
به گزارش شفاآنلاین ،آنچه که میخوانید حاصل گفتگو با این قاضی با تجربه است.
*چه نکاتی میتواند در پیشگیری از قتل میان خانواده ها موثر باشد؟
اولین عاملی که میتواند در پیشگیری ازجنایات خانوادگی موثر باشد،تربیت خانوادگی وفرهنگ خانواده است. اما برای جلو گیری ازقتل های بیرون از خاواده باید بالا بردن آستانه تحمل ،مخصوصا در بین جوانان مورد توجه قرار گیرد.

در دین مبین اسلام نسبت به احترام ورعایت حقوق دیگران توجه بسیاری شده است بارها دیده شده است که دو نوجوان به خاطر عدم رعایت ساده ترین مقررات راهنمایی ورانندگی با یکدیگر درگیر شده اند که با قتل یکی از آنها پایان یافته است حال آنکه اگر به قوانین احترام گذاشته شود چنین جنایتی رخ نخواهد داد، سلامت جامعه به خصوص آگاه کرده جوانان به مضررات موادمخدر وروانگردان ا که موجب تصمیم گیری های ناصحیح وبعضا وقع قتل های خانوادگی می شود،همچنین زوجین در زندگی زناشویی باید عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از اختلافات خانوادگی از جمله گذشت وصبوری در برخورد با مسائل تنش زا را در نظر بگیرندوهر مورد کوچک را به جنجال تبدیل نکنند.

*در جریا ن درگیری هایی که اغلب بین جوانان اتفاق می افتد ابزار "قتاله" چقدر وقوع قتل تاثیر گذار است واساسا دراین میان سلاح ها "چاقو" چند در صد قتل را به وجود می آورد؟

طبیعی است که بین دویا چند جوان با چند مشت ولگد وسیلی دعوا پایان یابد اما وقتی دردست یکی از انها به خاطر قدرتنمایی چاقو باشد به احتمال زیاد از آن استفاده خواهد شدبه شکل دیگری که همان ارتکاب قتل است به پایان خواهد یافت.اساسا چه نیازی است که با خود چاقویا هرسلاح دیگری حمل کنند؟

قانونگذار نیز به این امر توجه داشته واخیرا مجلس شوارای اسلامی در اینزمینه مقرراتی را تصویبکرده است که براساس ان حمل سلاح سرد ویا هر سلاح دیگری ممنوع است .
البته صرف اجرای این قوانین نمی توان سبب بازدارندگی از حادثه وجنایت شد چون خود مردم نیز باید با کسب آگاهی های لازم زمینه امنیت خود را فراهم سازند .
*آموزش تاچه حد می تواند در این زمینه کارگشا باشد؟

اگر مردم به خصوص جوانان از عواقب کاری که اجام می دهند اطلاع داشته باشندوآموزشهای لازم را در پیشگیری ازوقوع جرم فرا بگیرند تاثیر بسزایی ازجلوگیری از وقوع جرایم مختلف مخصوصا قتل خواهد داشت ونقش مطبوعات وسایر رسانه ها در این زمینه غیر قاب انکار است . فقرآموزشی در جامعه ما باید با گسترش برنامه های آموزشی برطرف شود در غیر اینصورت با افزایش ناهنجاریها وجرایم مختلف روبرو می شویم.

*چه انگیزه ها وعواملی سبب قتل های خانوادگی هستد؟

بیشترین قتل های خانواگی بین زن وشوهر هایی اتفاق می افتد که انگیزه های مالی واخلاقی دارند.
در جنایت های مربوط به همسر کشی میتوان به عواملی چون خیانت یکی ا زوجین در زندگی مشترک، اعتیاد به موادمخدرواستفاده از فضای ناسالم مجازی وتاثیر تبلیغات مسموم شبکه های ماهواره ایی اشاره کرد.
*ابزارهایی چون تلفن همراه وشبکه های مجازی چقدر در شکل گیری جرایم تاثیر گذار است؟
همانطور که استفاده از تکنولوژی های جدید وشبکه های مجازی بسیارمفید است استفاده ناسالم از این وسایل میتئاند بسیار مضر ودر مواردی خطر افرین باشدوخسارت های غیرقابل جبرانی ببارآورد.
بنابراین بایستی نقش نظارتی بیشتری روی این قبیل شبکهها مانن تلگرام –اینستاگرام وغیره وجود داشته باشد.

*آیا مجازاتهای اعدام میتواند در برابر جرایم وجنایات بازدارندگی داشته باشد؟
هدف از مجازاتها بازدارندگی ازارتکاب جرم است ومجازات اعدام که شدیدترین نوع مجازات محسوب می شودنقش زیادی در جلوگیری از ارتکاب جرایم دارد.
بابراین مجازات اعدام به لحاظ اینکه میتواند بعنوان بازدارنده تاثیر زیادی بروی افرادجامعه داشته باشد.

*بیشترین جرایم (قتل) در چه سنینی میان افراد جامعه رخ میدهد؟

متاسفانه عاملان بیشترین قتل ها در سنین بین 18 تا 25 سال هستند که تحت تاثیر انگیزه هایی چون؛ لجاجت،غرور وتعصبات بیجا مرتکب جرم میشوند.

*رسانه ها چه نقشی در بازدرندگی از جرم میتوانند داشته باشند؟

نقش رسانه ها در بازدارندگی از وقوع جرایم غیر قابل انکار است بعضا دیده شده که پخش یک فیلم پلیسی درباره جرایم خشن چه تاثیر نامطلوبی میتواند در نوجوانان داشته باشد ودر عین حال رسانه ها با هدفپ یشگیری از وقوع جرایم شوند.

*تکان دهنده ترین پرونده ایی که طی سال جاری به آ ن رسیدگی کرده اید؟ چه بود؟
همه پرونده های قتل تکان دهنده است اما تکان دهنده ترین پرونده ای که در سال جاری به آن رسیدگی کردم پرونده پسری بود که نیمه شب با قفل کردن در وپنجره خانه پدرو خواهر وبرادرش را به آتش کشید وآنها با وضع فجیعی کشته شدند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: