کد خبر: ۱۳۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 2017January 07
دکتر هدایت حسینی گفت: متوسط دریافت قند کل 102 گرم در روز است، منظور از قند کل مجموع قندهای موجود در انواع مواد غذایی مانند نان، میوه وسبزی، لبنیات، کیک، شیرینی، نوشابه، قند و شکر و است.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج طرح ملی مشترک تعیین میزان دریافت نمک و سدیم، قند و انواع روغن و چربی با تاکید بر اسیدهای چرب ترانس و اشباع اعلام شد.

به گزارش شفاآنلاین،رئیس انستیتو تغذیه افزود: نتایج این طرح نشان داد که مقدار کل نمک دریافتی در روز ، 9/10 گرم است. نمک اضافه شده در زمان پخت غذا یا نمک سر سفره 54 درصد از کل نمک دریافتی را تشکیل می دهد. مهم ترین غذاهای فرآیند شده در تامین سدیم نیز نان و پنیر هستند.

دکتر هدایت حسینی افزود: متوسط دریافت قند کل 102 گرم در روز است، منظور از قند کل مجموع قندهای موجود در انواع مواد غذایی مانند نان، میوه وسبزی، لبنیات، کیک، شیرینی، نوشابه، قند و شکر و است.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی الگوی مصرف انواع روغن و چربی های خوراکی در 6 استان نشان می دهد که سهم روغن های نیمه هیدروژنه (روغن نباتی جامد) کاهش چشمگیری داشته و سهم مصرفی روغن های نباتی مایع 5/4 برابر افزایش یافته است و روغن مخصوص سرخ کردنی 30 درصد سهم روغن مصرفی را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: اصلاح الگوی اسیدهای چرب روغن های نیمه هیدروژنه و کاهش مصرف این گروه از روغن ها باعث کاهش قابل توجهی در میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس مضر برای سلامتی شده است.
رئیس انستیتو تغذیه گفت: نتایج بدست آمده از این دو بررسی ملی به صورت اینفوگرافیک و گزارش تفصیلی برای سازمان های ذیربط جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کاهش عوامل خطر تغذیه ای ارسال شده است.
حسینی اضافه کرد: در این پژوهش میزان مصرف نمک وقند و شکر مراجعه مستقیم به در منازل و با روش توزین مخازن در یک دوره زمانی 10 روزه تعیین شد. در این بررسی از تمام افراد واجد شرایط نمونه ادرار 24 ساعته جمع آوری شد.
وی ادامه داد: بررسی الگوی کمی و کیفی مصرف روغن و چربی های خوراکی به عنوان مهمترین منابع دریافت اسیدهای چرب ترانس و اشباع در رژیم غذایی خانوارهای ایرانی بررسی شد. این بررسی در خانوارهای شهری مراکز استان های آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، لرستان، سمنان و خراسان با روش مصاحبه تلفنی و تکمیل پرسشنامه انجام شد.
گفتنی است این طرح مشترک بین انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، معاونت بهداشت، وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت انجام شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: