کد خبر: ۱۳۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۵ - 2017January 06
به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 1400 به 359 هزار و 563 هکتار و در نهایت در سال 1404 به 530 هزار 560 هکتار افزایش خواهد یافت.

شفا آنلاین:دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت که تعداد داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، سنتی و دامی در کشور با افزایش قابل توجه به 2 هزار و 292 قلم رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدحسن عصاره افزود: این تعداد در سال 1392 هزار و 398 قلم بود که در مقایسه، رقم موجود نشان دهنده رشد چشمگیر در این زمینه است.
وی اظهارکرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، تعداد اقلام داروهای گیاهی و فرآوردهای های طبیعی، سنتی و دامی تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی به 3 هزار 465 قلم افزایش خواهد یافت.
عصاره بیان کرد: کمتر از یک چهارم اقلام دارویی و فرآورده های های طبیعی و سنتی موجود، دارو گیاهی هستند که برخی از آنها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. هر قدر پوشش بیمه آنها افزایش یابد، تقاضا برای این محصولات بیشتر شده و در نهایت زمینه نهادینه شدن مصرف آنها در جامعه فراهم می شود.
وی به افزایش سطح زیر کشت دیم و آبی گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 1387، 104 هزار و 818 هکتار بود که در سال 1392 به 152 هزار و 898 هکتار و همچنین در سال 1394 به 171 هزار و 463 رسید.
به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 1400 به 359 هزار و 563 هکتار و در نهایت در سال 1404 به 530 هزار 560 هکتار افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد که این سطح زیرکشت، مربوط به تولید انبوه گیاهان دارویی اعم از دیم و آبی در کشور است و گیاهانی مانند گل گاوزبان، گل محمدی، زیره، آلوئه ورا را در بر می گیرد.
عصاره با اشاره به اینکه کشور از لحاظ تنوع گیاهی وضعیت خوبی دارد و می تواند در صنایع این حوزه نقش ‌آفرین باشد، گفت: باتوجه به این شرایط، برنامه ریزان در چند سال گذشته موضوع صنعت گیاهی و فرآوده های طبیعی و طب سنتی را به رسمیت شناخته و این موضوع را جزو راهبردهای نظام قرار دادند.
وی تصویب سند راهبرد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را به عنوان سند بالادستی بسیار با اهمیت دانست و گفت: این سند سبب یک حرکت و تحولی شگرف در دستگاه های ذیربط و بخش های خصوصی شده که اثرات آن در سال های آینده روشن تر خواهد شد.
وی به تصویب و رونمایی نقشه راه سندملی گیاهان دارویی و طب سنتی اشاره کرد و گفت: با این اقدام، مسیر اجرایی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تسریع شده است.
از 13 اقلیم شناخته شده دنیا 11 اقلیم متعلق به ایران بوده و کشور ما دارای 8 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد هزار و 730 گونه انحصاری می باشد.
همچنین 2 هزار 300 گونه گیاهی در کشور شناسایی شده اند که دارای ترکیبات با ارزش واجد شرایط برای ورود به فرآوردهای صنعتی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: