کد خبر: ۱۳۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
قنداق کردن، به حالتی گفته می‌شود که دست و پای نوزادان با استفاده از یک پارچه در کنار بدنشان محکم نگه داشته می شود.

شفا آنلاین>سلامت>غلام‌علی عکاشه، فوق تخصص ارتوپد و عضو هیأت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران به سؤالات پزشکی مخاطبان در زمینه بیماری‌های مفاصل، استخوان، قنداق کردن نوزادان، تعویض مفاصل و غیره پاسخ داد.

به گزارش شفا آنلاین، تعدادی از سوالات را با دکتر عکاشه مطرح کردیم که پاسخ‌ آن‌ها را می خوانید:


آیا قنداق کردن نوزاد در آینده باعث محکم شدن استخوان ها می شود؟

 قنداق کردن، به حالتی گفته می‌شود که دست و پای نوزادان با استفاده از یک پارچه در کنار بدنشان محکم نگه داشته می شود. باید دانست که هیچ یک از بیماری های مادر‌زادی استخوان و مفاصل در نوزادان با این روش درمان نمی شود و قنداق کردن نوزاد نه تنها کمکی به محکم شدن استخوان بندی نوزادان نمی‌شود بلکه این کار باعث می شود که استخوان لگن رشد مناسبی نداشته باشد و فرد در بزرگسالی به بیماری های مزمن ستون فقرات دچار شود. قنداق کردن نوزادان شاید در آن‌ها آرامش لحظه ای ایجاد کند اما به مرور زمان ممکن است صدمات جدی و جبران ناپذیری به نوزاد وارد کند. حالت طبیعی پاهای نوزاد باعث می شود که استخوان های ران و مفاصل به درستی رشد کنند که قنداق کردن نوزاد باعث جلوگیری از رشد طبیعی استخوان ها خواهد شد.

 

تعویض مفاصل چقدر می‌تواند به بهبود فرد آسیب دیده کمک کند؟

تعویض مفاصل زانو یکی از روش های موثر و دائمی برای درمان و ترمیم مفصل آسیب دیده است، جراحی تعویض مفصل زانو شامل تعویض چند بخش از مفصل زانو یا کل اجزای آن به منظور ترمیم مفاصل تحمل کننده وزن که باعث درد می شوند، است. تعویض مفاصل زانو در مواقعی که هیچ یک از روش های درمانی مانند فیزیوتراپی، داروها و تزریقات نتیجه ندهد انجام می شود. بدین منظور با عمل جراحی استخوان یا مفصل آسیب دیده تراشیده شده و به جای آن وسایل مصنوعی به کار می‌رود. باید توجه داشت که ایمپلنت ها انواع مختلفی دارد که با توجه به ناحیه آسیب دیده و سن افراد متفاوت است. بعد از تعویض مفصل فرد می‌تواند تمام کارهای روز مره خود را به طور عادی انجام دهد لذا توصیه می‌شود افراد از انجام این عمل ترس نداشته باشند و بدانند با عمل تعویض مفاصل می‌توانند برای مدت زمان طولانی به زندگی عادی خود برگردند.

شما به افرادی که از بیماری آرتروز رنج می برند چه ورزش هایی را توصیه می‌کنید؟

آرتروز بیماری است که به مرور زمان باعث تخریب مفاصل می‌شود، این بیماری با افزایش سن فرد پیشرفت می‌کند. علاوه بر سن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشند. بهتر افرادی که از این بیماری رنج می‌برند با توصیه پزشک فیزیوتراپ ورزش های مناسب را انجام دهند، اما بهترین ورزش برای درمان این نوع بیماری شنا یا قدم زدن در استخر است.

احساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست چه دلیلی دارد؟

سوزن سوزن انگشتان دست یکی از بیماری های شایع در بانوان است به طوری که شیوع این بیماری در خانم ها 9 برابر آقایان گزارش شده است و این بیماری در سنین بالای سی سال شیوع بیشتری دارد. احساس سوزن سوزن شدن دست و یا پا به علت فشار بر اعصاب، گاهی می تواند به صورت موقتی رخ دهد؛ برای مثال هنگامی که دست در هنگام خواب زیر سر قرار می‌گیرد ممکن است این حالت در فرد دیده شود. این سوزن سوزن شدن که معمولا بدون درد است، با برداشتن فشار از روی اعصاب، از بین می‌رود.

در برخی موارد، سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها می تواند طولانی‌مدت و شدید باشد و معمولا با علائم دیگری مثل درد، خارش، بی حسی و ضعف عضلات همراه است. در چنین مواردی اگر بیماری فرد توسط دارو ها بهبود نیافت با عمل جراحی می‌توان این حالت را از بین برد.

در افرادی که برای درمان شکستگی استخوان دست یا پا از پلاتین استفاده شده است چه زمانی می‌توانند اقدام به خارج کردن پلاتین کنند؟

پلاتین هایی که به منظور ثابت نگه داشتن استخوان های دست یا پا استفاده شده است، بهتر است بعد از گذشت هجده ماه از انجام عمل از بدن خارج بیمار خارج شوند، توصیه می‌شود در صورت بهبود فرد این پلاتین ها از بدن فرد خارج شوند اما اگر پلاتین های استفاده شده محدودیت حرکتی برای فرد ایجاد نکند لزومی به خارج کردن آن‌ها‌ نیست.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: