کد خبر: ۱۳۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 05
عصب‌شناسان و پزشکانی که در حوزه «هک مغز» پیشتاز هستند، به دنبال کنترل دقیق 86 میلیارد نورون در مغز انسان هستند.
   محققان با قرار دادن یک میکروفنر در مغز، موفق به کنترل نورون‌ها با دقت بالا شدند. پژوهشگران معتقدند که ترکیب این میکروفنر با رابط مغز و کامپیوتر می‌تواند برای درمان بیماری‌های مرتبط به مغز مورد استفاده قرار گیرد. این پروژه ترکیبی از اسپینترونیک و BCI است.

       عصب‌شناسان و پزشکانی که در حوزه «هک مغز» پیشتاز هستند، به دنبال کنترل دقیق 86 میلیارد نورون در مغز انسان هستند. تمامی این نورون‌ها با الگوهای پیچیده‌ای خاموش و روشن می‌شوند تا قادر به مدیریت بدن و رفتار انسان شوند. هکرهای مغز انسان مایل هستند تا مغز را همانند یک ابزار تحت کنترل درآورند و از این طریق برخی بیماری‌های مغز را درمان کنند.

       اما فعال کردن نورون‌ ویژه‌ای در مغز، کار ساده‌ای نیست. روش رایج برای تحریک نورونی، استفاده از الکترودهای فلزی است که جریان را از طریق سلول‌های میله‌هایی به سلول‌های مغز ارسال می‌کند اما این کار موجب آسیب‌هایی روی مغز می‌شود. برای حل این مشکل، محققان از اپتوژنتیک استفاده کردند که در آن می‌توان با تابش نور، رفتارهای مغز را کنترل کرد. این گروه تحقیقاتی یک میکروفنر درون مغز قرار دادند که دارای عایق است. از میان این فنر جریان الکترویکی عبور داده می‌شود تا میدان مغناطیسی ایجاد شود. این میدان موجب فعال شدن نورون‌ها می‌شود. با این روش محققان می‌توانند سلول‌های ویژه‌ای را در مغز هدف قرار دهند. علاوه براین، میدان‌های مغناطیسی به راحتی از میان بافت‌های مغز عبور می‌کنند.

       این روش شباهت زیادی به مغناطیس درمانی دارد که برای درمان افسردگی از آن استفاده می شود. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)، از یک کویل بزرگ برای فعال کردن نورون‌ها و اصلاح رفتاری بیمار استفاده می‌کند. بزرگترین مزیت این روش، غیرتهاجمی بودن آن است اما از آن نمی‌توان برای تحریک دقیق نورون‌ها استفاده کرد.

       محققان تصور می کردند که استفاده از یک الکترود کوچک نمی‌تواند برای تولید میدان مغناطیسی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. اما این پروژه نشان داد از یک میکروفنر سیلیکون/مس با ابعاد 100 میکرون می‌توان برای تولید مغناطیس لازم برای این کار استفاده کرد.

       این گروه معتقدند که ترکیب این نوع فناوری با رابط مغز و کامپیوتر می‌تواند به بیمارانی که دچار مشکلات مغزی هستند کمک کند.‌سپید
منبع: NBCI

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: