کد خبر: ۱۳۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
آندوسکوپی فقط برای مشاهده داخل معده نیست، بلکه برای سایر اعضای بدن نیز به کار می رود.
شفا آنلاین: روش درمانی آندوسکوپ در درمان شکستگی های ناحیه صورت یکی دیگر از دستاوردهای نوید بخش متخصصان ایران است.

به گزارش شفا آنلاین: آندوسکوپی فقط برای مشاهده داخل معده نیست، بلکه برای سایر اعضای بدن نیز به کار می رود.به عنوان مثال در جراحی های لگنی و شکمی و همچنین در جراحی زیبایی نیز از این روش استفاده میگردد.تکنولوژی این روش در همه بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی پزشکی کشور وجود داشته و به نوعی تکنولوژی بومی است که بیشتر در حوزه زیبایی استفاده می شود . 

دکتر حمیدرضا فتحی ،فوق تخصص جراحی زیبایی، پلاستیک و دانشیار دانشگاه تهران در خصوص روش درمانی نوینی به نام آندوسکوپ و به کارگیری آن در ترمیم و جااندازی شکستگی های ناحیه صورت گفت:از روش آندوسکوپ  هم جهت انجام درمان جراحی زیبایی به خصوص ناحیه گونه، صورت و پیشانی وهم برای جا اندازی شکستگی صورت میتوان استفاده کرد.

این دانشیار دانشگاه تهران در ادامه افزود: آندوسکوپی صورت در حوزه زیبایی از دهه 80 میلادی در دنیا  کاربرد داشت و برای درمان شکستگیهای ناحیه چشم(اوربیت)، گونه و سایر شکستگیهای صورت نیز در 1980 به بعد ازاین روش استفاده می شد. اما این روش درایران نوپاست.

دکتر فتحی عنوان کرد: به عنوان مثال درحال حاضر ما در بیمارستان امیر اعلم 3 سالی است که برای درمان شکستگی های ناحیه اوربیت به جای اینکه از روشهای مرسوم هرچند استاندارد استفاده کنیم، با ایجاد برشی در بین مو این عمل را انجام میدهیم.

 وی در پاسخ به اینکه ازاین روش چقدر می توان در درمان شکستگی ها استفاده کرد،اظهار کرد: روش آندوسکوپ 60 درصد در اعمال زیبایی و40 درصد برای درمان شکستگی کاربرد دارد، اما مسئله مهم و حائز اهمیت این است که آیا با روش آندوسکوپ می توان هرشکستگی را جا انداخت یا خیر؟

این فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک افزود:  یکی از مسائل مهم در روش درمانی آندوسکوپ این است که باید وسائل و لوازم مورد نیاز را داشته باشیم و متخصصان  آموزش های درست و دقیقی دیده باشند. همچنین متخصص این حوزه باید  به روشهای استاندارد کاملا مسلط باشد و قابلیت و مهارت خاصی نیز می طلبد زیرا در غیر اینصورت نتیجه خوبی نخواهد داشت. همچنین تشخیص اینکه کدام شکستگی با آندوسکوپ درمان پذیر است یا خیر بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در این روش که به صورت غیرمستقیم و از طریق مانیتور عملیات جراحی ادامه می یابد، درک و شناخت بالا از اعضای آناتومیک بدن و مهارت شناخت و درک فضای سه‌بعدی از جمله توانایی‌هایی است که جراح باید به آن تسلط داشته باشد چرا که در صورت نداشتن مهارت لازم ، احتمال آسیب به عروق و اعصاب وجود خواهد داشت . 

فتحی در پاسخ به اینکه آیا این روش درمانی میتواند نوید بخش درمان انواع شکستگی ها باشد یا خیر ،گفت: در برخی موارد می توانیم بگوییم بله اما مهم تشخیص اولیه است .طبق تحقیقات انجام شده استفاده از روش آندوسکوپ در درمان شکستگی ها نتایج بهتری از روشهای استاندارد داشته است. زیرا عوارض کمتری دارد اما نه اینکه روش های استاندارد را کنار بگذاریم .در روش آندوسکوپ میزان بروز عوارض پلک و بروز آسیب عصبی کمتر است ، خط بخیه به وجود نمی آید و زمان عمل جراحی کوتاه تر میشود.

این دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در این روش درمانی نیز فاصله زیادی با دنیا نداریم، گفت: ما از دنیا چیزی کم نداریم اما اشکال مان این است که کار تیمی نداریم و این باعث میشود که کیفیت کارمان نسبت به دیگر کشورها و مراکز کمتر شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: