کد خبر: ۸۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>با جراحان فک و صورت متفاوت‌اند و با متخصصين گوش و حلق و بيني در همکاري هستند.در حقيقت مي‌توان حوزه راينولوژي را جراحي‌هاي بيني و ساختمان اطراف بيني دانست
 به گزارش شفا آنلاین، از سوي ديگر جراحي‌هاي زيبايي نيز به عهده اين افراد است. جراحي‌هايي که به گفته خود متخصصين راينولوژي تنها درصد کمي از آنها جنبه زيبايي صرف دارد و اکثر آنان براي افراد ضروري است.


کاهش عوارض جراحي‌هاي بزرگ در ايران

در افتتاحيه پنجمين کنگره بين‌المللي دوسالانه راينولوژي عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشکي کشور حضور داشت.

وي در ابتدا با بيان اينکه در سال‌هاي اخير رشته راينولوژي به خوبي در نظام سلامت کشور ايران شکل گرفته است، گفت: «حوزه بسيار مهمي که امروز در بحث راينولوژي گنجانده مي‌شود بحث بيماري‌هاي بيني‌، صورت، سينوس‌ها و ساختمان‌هاي تشکيلي مجاور بيني است که اهميت خاصي دارد.

همچنين پيشرفت‌هاي بسياري در سال‌هاي گذشته در اين حوزه روي داده است که از آنها درمان اختلالات بيني با استفاده از روش‌هاي درماني آندوسکوپي است.» زالي در ادامه گفت: «در حال حاضر بسياري از روش‌هاي درماني سينوس‌هاي اطراف بيني و ضايعات ساختمان‌هاي قاعده جمجمه از طريق آندوسکوپ انجام مي‌شود و آندوسکوپ جايگاه خودش را به عنوان يک روش کم‌تهاجم با اثر بخشي بالا حفظ کرده است.

بسياري از اعمالي که امروز در کشور ما با مدد آندوسکوپي انجام مي‌شود در سالهاي گذشته نياز به جراحي‌هاي خيلي بزرگ و وسيع داشت‌. به عنوان مثال اقامت طولاني بعد از عمل براي بيمار در جراحي‌هاي قديمي لازم بود.

اما امروزه با استفاده از تکنيک‌هاي آندوسکوپي مقدار زيادي از اين زمان اقامت کم شده و عوارض و مشکلات ناشي از جراحي‌هاي بزرگ کاهش پيدا کرده است. بنابراين در سال‌هاي اخير در کشور ايران مي‌توانيم اعلام کنيم که در حوزه جراحي آندوسکوپي عملکردي، پيشرفت‌هاي قابل توجهي صورت گرفته و دستاوردهاي فراواني براي بيماران داشته، که موجب افزايش کيفيت زندگي بيماران شده است.»

زالي در مورد روش جديد ديگري که به تازگي استفاده مي‌شود، گفت: «استفاده از مهندسي بافت و پليمر در بحث بازسازي‌ها و نواقص و جراحي‌هاي پلاستيک بسيار حايز اهميت است. چرا که با استفاده از آن، بسياري از درمان ضايعات سرو صورت و گردن انجام مي‌شود. همچنين بايد توجه داشت که شناخت ساختمان آناتومي سر و گردن و انجام اعمال جراحي با کمترين صدمات بافتي و عوارض جانبي هدف اصلي ما در جراحي‌هاي راينولوژي است.»


رئيس سازمان نظام پزشکي همچنين در مورد ضرورت وجود جراحان پلاستيک و زيبايي عنوان کرد: «کشور ما بسيار حادثه‌خيز است و با توجه به تصادفات و حوادث جاده‌اي که سالانه روي مي‌دهد، ضرورت و اهميت اعمال راينولوژي دو چندان مي‌شود.»

زالي از اين حرف به اين نتيجه رسيد که بايد از جامعه پزشکي حمايت‌هاي لازم انجام شود و بيان کرد: «بايد اعتماد به نفس پزشکان‌ را بالا ببريم و اقدامات حقوقي و معنوي و حمايتي بيشتري از پزشکان صورت بگيرد، در غير اين صورت انجام عمل‌هاي جراحي سخت و پيچيده و مهم با مشکلاتي روبه‌رو خواهد شد و پزشکان تمايل به انجام اين‌گونه عمل‌ها را از دست مي‌دهند.»

زالي در ادامه با مطرح کردن مشکلات تعرفه‌اي و پرداختن به حقوق مالي و معنوي پزشکان حوزه راينولوژي گفت: «فاصله زياد قيمت تمام‌شده خدمات جراحي و تعرفه‌هاي تعيين‌شده در حوزه پزشکي، باعث شده است برخي نا‌رضايتي‌ها در جامعه پزشکان ديده شود. بايد بپذيريم که جراحي‌هاي راينولوژي بسيار پيچيده است و در آن پزشک از هنر و تخصص همزمان استفاده مي‌کند.

بنابراين منطقي است که نمي‌شود بر روي هنر پزشک قيمت گذاشت، همان‌گونه که نمي‌توان بر روي يک تابلوي نقاشي و هنري قيمت‌گذاري کرد. بايد به اين موضوع توجه کرد که آيا مي‌توان براي اعمال جراحي زيبايي تعرفه‌گذاري و قيمت‌گذاري کرد.

در بيشتر عمل‌هاي راينولوژي، ما با يک بيمار و يک جراحي ساده روبه‌رو نيستيم، بلکه در اين جراحي‌ها مراجعه‌کننده مي‌خواهد که عمل زيبايي انجام دهد. به همين دليل اين پرسش به وجود مي‌آيد که چگونه مي‌توان به او هم به چشم بيمار و تعرفه‌هاي نظام سلامت نگاه کرد.

جراحي پلاستيک و راينولوژي از هنر پزشک سرچشمه مي‌گيرد و قطعاً تعرفه‌گذاري بر روي يک کار هنري اشتباه است.» زالي در پايان سخنان خود گفت: «به جامعه پزشکان ايراني و جراحان افتخار مي‌کنيم، چرا که اگر موفقيتي در حوزه سلامت وجود دارد، بايد در نظر داشت که بدون زحمات آن‌ها اين موفقيت هرگز کسب نمي‌شد.

همچنين بايد فضاي رسانه‌اي و فضاي کشور را در جهت تکريم از زحمات جامعه پزشکي قرار دهيم که اين احترام هر چه بيشتر حفظ شود، مردم بيشتر سود خواهند برد و رابطه خوب پزشک و بيمار مي‌تواند در روند درماني مؤثر باشد.»


همکاري بيشتر با متخصصين جوان

ابراهيم رزم‌پا، رياست کنگره راينولوژي در رابطه با کنگره پنجم جراحي‌هاي بيني و صورت گفت: «اين گردهمايي بيشتر در رابطه با بيني و سينوس و جراحي‌هاي پلاستيک بيني و صورت است. از سوي ديگر در رابطه با اختلالات خواب، بيماري‌هاي مخصوص اطفال و مشکلات تنفسي به گفت و گو مي‌نشينيم.» رزم‌پا همچنين در رابطه با فوايد حضور مهمانان خارجي و متخصصين جوان گفت: «سالانه بسياري از پزشکان هزينه‌هاي زيادي براي سفر به کشورهاي خارجي انجام مي‌دهند تا در کنگره‌هاي اين کشورها حضور داشته باشند و بتوانند بهترين موارد علمي به روز در جهان را کسب کنند.

اما همين سفرها با مشکلات زيادي روبه‌رو است که دعوت از سخنرانان و متخصصين خارجي بسياري از اين مشکلات را برطرف کرده است. حضور مهمانان خارجي علاوه بر کم کردن هزينه سفر براي همکاران، فرصتي را به وجود مي‌آورد که در آن متخصصين به راحتي مي‌توانند با مهمانان به گفت و گو بنشينند و پرسش‌هاي خود را از آنان بپرسند. از طرف ديگر دعوت از متخصصين جوان و تازه کار براي گرداندن پنل‌ها و ارائه سخنراني‌ها هدف ديگري بود که در اين کنگره دنبال کرديم. همين بسياري از آنان را تشويق مي‌کند که فعاليت خود را هرچه بيشتر کنند.»


رسانه‌ها در تصويرسازي از پزشکان مؤثرند

با اين همه بسياري، متخصصين اين حوزه را را به جاي متخصصين بيني، به عنوان جراحان پلاستيک مي‌دانند و کار اين افراد را تنها زيبايي بيني مراجعه‌کنندگان مي‌دانند. بيژن نقيب‌زاده، رئيس انجمن راينولوژي در رابطه با تصوير اجتماعي که براي متخصصين اين حوزه وجود دارد، مي‌گويد: «دو گروه در تشکيل تصوري که نسبت به هر حوزه‌اي دارند مؤثر هستند. يکي گروه مراجعه شونده، يعني پزشکان هستند و ديگري افرادي هستند که در تشکيل دادن ذهنيت جامعه تأثير دارند.

پزشکان هر کدام در برخورد با بيماران با ارائه خدماتي با کيفيت که مي‌تواند مشاوره و جراحي باشد، روي ذهنيت هر بيماري که به آنها مراجعه مي‌کنند، تأثير مي‌گذارند. بسياري از بيماران حتي تا پس از عمل‌هاي جراحي هم از بسياري اطلاعات مربوط به عمل خود مطلع نيستند و همين سوءتفاهم بسياري براي هردوي پزشک و بيمار، به وجود مي‌آورد. از سوي ديگر نيز، کارشناسان و فعالان رسانه با در دست داشتن، تريبون عمومي و قدرت تحت تأثير قرار دادن اذهان عمومي مي‌توانند اين تصور را مخدوش کنند يا به شکلي واقعي به وجود بياورند.

در قدرت تأثير رسانه‌ها هيچ شکي نيست و بايد گفت تصوري که مردم ما از پزشکان در حوزه‌هاي مختلف دارند، از طريق رسانه‌ها به وجود آمده است. خصوصاً براي افرادي که با پزشکي در حوزه‌اي خاص برخورد شخصي نداشته‌‌اند.»

نقيب‌زاده در ادامه در مورد مشکلات حوزه‌ها با رسانه‌ها گفت: «بهتر است رسانه‌ها يک طرفه به قاضي نروند و خود شاکي و قاضي نباشند. همچنين نگاه کلي به مسائل از ضرورت‌هايي است که کمک بسياري به بهبود تصوير اجتماعي از يک حوزه مي‌کند. اگر دو يا سه پزشک تخلفي انجام مي‌دهد، درست نيست که اين تخلف را براي تمامي پزشکان در نظر بگيريم و يک حوزه پزشکي را زير سؤال ببريم. از طرف ديگر اگر با تخلفي روبه‌رو شديم، به زمينه‌ها و عوامل آن هم بايد توجه شود. بسياري از مشکلاتي که پزشکان با آن روبه‌رو هستند، تصوري است که مردم به اشتباه از درآمد آنان دارند.

در صورتي که با کمي بررسي که رسانه‌ها مي‌توانند انجام دهند، اين تصور اشتباه مي‌تواند از بين برود. براي مثال يکي از مواردي که به همين موضوع درآمد اشاره دارد، بحث تعرفه است. امکان دارد براي مثال يک جراح با هزينه 20 هزار تومان لوزه‌اي را درمان کند. اما بيمه با فاصله شش ماه تا يک سال، 50 يا 60 درصد اين هزينه را به پزشک مي‌دهد.

با همه اين اوصاف اگر براي يکي از اين بيماران مشکلي به وجود بيايد، پزشک مجبور به پرداخت ديه مي‌شود. اما هزينه اين ديه بيش از 100 ميليون تومان است که به هيچ عنوان جنبه درستي ندارد.

بنابراين رسانه‌ها مي‌توانند با در نظر داشتن مشکلات جامعه و مردم، مشکلات پزشکان را نيز در نظر بگيرند.» رئيس انجمن راينولوژي در مورد امکان پاسخگويي و حمايت رسانه‌ها از پزشکان گفت: «گاهي اخباري منتشر مي‌شود که شايد در مورد همه صدق نکند. براي مثال مي‌گويند پزشکي براي مثال ماهي 8 ميليون تومان درآمد دارد. اين رقم در مورد پزشکاني که در ماه براي مثال تنها يک ميليون تومان درآمد دارند، صدق نمي‌کند.

اما رسانه‌ها تنها آن فردي را که مقدار بالايي درآمد داشته‌اند پوشش مي‌دهند و به باقي پزشکان فرصتي براي پاسخگويي داده نمي‌شود. در صورتي که همين موضوع براي تمامي پزشکان پيامدهاي منفي دارد.» سپید


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دكتر احمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
0
چطور اين هنره ولي بيهوش كردن همان بيمار در ديكلنيكهاي بي امكانات و بي در و پيكر هنر نيست و بابت دستمزد دكتر بيهوشي از طرف جراح فقط ٥٠تا١٥٠ هزار تومان پرداخت مي شود و تا اعتراض كني از طرف جراحان كه متاسفانه همكلاسي قديمي هم هستند به زياده خواهي متهم مي شوي و نهايتا با.... اخراج مي شوي و دكتر بيهوشي بي زباني را بجايت مي اورند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: