کد خبر: ۱۳۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
این عفونت‌ها باعث افزایش مدت بستری بیماران و هزینه‌های درمان می‌شود و بیماران برای درمان به دریافت آنتی بیوتیک‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و این در حالی است که مصرف زیاد آنتی بیوتیک باعث به وجود آمدن عوارض بسیاری برای بیماران می‌شود. ‏
   عفونت‌های بیمارستانی مواردی است که ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از پذیرش بیمار به وجود می‌آید و مهم‌ترین آنها عبارت است از؛ عفونت ادراری، عفونت محل جراحی باکتریمی ناشی از کاتترعروق (وسیله دستیابی به عروق) و پنومنونی (ذات الریه) که تا ۸۰ درصد عفونت‌های بیمارستانی را شامل می‌شود.

این عفونت‌ها باعث افزایش مدت بستری بیماران و هزینه‌های درمان می‌شود و بیماران برای درمان به دریافت آنتی بیوتیک‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و این در حالی است که مصرف زیاد آنتی بیوتیک باعث به وجود آمدن عوارض بسیاری برای بیماران می‌شود.


 ‏برای پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی باید یک سری اصول پیشگیری و کنترل که از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است، در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رعایت شود. از جمله می‌توان به رعایت اصول جداسازی بیماران عفونی بر اساس نوع عفونت آنان و عامل بیماری اشاره کرد. برای اجرایی شدن این راهکار باید اصول آن به کارکنان بیمارستان‌ها و همراهان آنان آموزش داده شود. ‏باید در نظر داشت که مهم‌ترین اقدام در مورد عفونت‌های بیمارستانی پیشگیری از آن است. در تمام کشورهای دنیا کنترل عفونت‌های بیمارستانی از راه رعایت اصول آن و جدا سازی بیماران، امکان‌پذیر است.‏ همچنین با آگاهی‌رسانی کافی به مردم در مورد محیط‌های بیمارستانی می‌توان تا درصد بالایی ابتلا به این عفونت‌ها را کاهش داد. مهم‌ترین تقاضای ما از مردم، چه به عنوان بیمار و چه ملاقات کننده، این است که بهداشت بیمارستان‌ها را رعایت کنند، یکی از مهم‌ترین موارد آن هم این است که بیمار در محیط بیمارستان نباید در راهرو‌ها و اتاق دیگر بیماران، رفت و آمد داشته باشد.

 بعضی از ملاقات‌کنندگان روی تخت بیماران می‌نشینند و به تذکر پرستاران در مورد عواقب این کار اهمیتی نمی‌دهند. درصورتی که در بسیاری از مواقع اگر بیمار آلودگی عفونی داشته باشد به راحتی از طریق نشستن ملاقات‌کننده روی تخت این بیمار، به او منتقل می‌شود. مورد بعدی که مهم‌ترین شاخص در زمینه پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی است، رعایت بهداشت دست است. بهداشت دست اولین گام درراه پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی است و از این رو هم کارکنان بیمارستان‌ها و هم بیماران و همراهان آنان مجبور به شستن دست‌هایشان هستند. توصیه دیگر این که همراهان بیماران در صورتی که احتمال سرماخوردگی را می‌دهد به بیمارستان نروند، زیرا آلودگی را با خودشان به آنجا می‌برند و مشکلات بیشتری را برای بیماران بستری ایجاد می‌کنند.سپید

پردیس مراد نژاد
عضو هیئت علمی بیمارستان قلب و عروق شهید رجائی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: