کد خبر: ۱۳۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
دکترشایسته حامدی در زمینه نخستین ملاقات کودک با دندانپزشک معتقد است: بهتر است قبل از اینکه مشکلی برای دندان‌های فرزندتان به وجود آید، نخستین مراجعه به دندانپزشک را تجربه کند تا دندانپزشک بتواند با استفاده از آموزه‌های تخصصی برخورد با کودک، ارتباط خوب و مؤثری با او برقرار کند.
شفاآنلاین>سلامت>پیشگیری در تمام شاخه‌های پزشکی، از جمله دندانپزشکی، مقدم بر درمان است. ازآنجا که هزینه‌های درمان دندانپزشکی بسیار بالاست، پیشگیری ارزان‌تر و مقرون به صرفه تراست. از سوی دیگر، پوسیدگی دندان یک روند یک طرفه و بدون بازگشت است و هنوز راهکاری قطعی برای بازسازی دندان پوسیده، حتی در دندانپزشکی نوین پیدا نشده است.

به گزارش شفاآنلاین،دکترشایسته حامدی، دندانپزشک  با اشاره به اینکه درمان‌های پیشگیرانه بدون درد هستند و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند، می‌گوید: دندان‌های ما همزمان با رشد کلی بدن رشد می‌کنند و هرچه فعالیت‌های پیشگیرانه در سنین پایین‌تر انجام شود، نتیجه‌ای که در بزرگسالی حاصل می‌شود، مطلوب‌تر خواهد بود. شاید باورش کمی سخت باشد، ولی در قدم نخست، نخستین مشاوره والدین با دندانپزشک باید حتی پیش از تولد کودک انجام شود. در این دوران والدین فرصت بیشتری دارند تا نکات مربوط به بهداشت دندان کودک را فرا بگیرند و به محض تولد کودک آنها را به کار ببندند.
به گفته او، هنگام تولد و همزمان با تغذیه کودک با شیرمادر یا شیرخشک اهمیت رعایت بهداشت کودک بیشتر می‌شود. بهتر است بعد از هربار شیرخوردن نوزاد مقدار کمی آب به او بدهید و لثه‌های نوزاد را با گاز استریل ماساژ دهید، این کار باعث می‌شود پذیرش مسواک در آینده برای کودک ساده‌تر شود.
خاطره خوب یا بد نخستین ملاقات با دندانپزشک
همزمان با رویش دندان‌ها اهمیت رسیدگی والدین به دندان‌های کودک وارد مرحله جدی تری می‌شود.
دکترحامدی در این مرحله استفاده از مسواک انگشتی را برای تمیز کردن دندان‌های کودک توصیه می‌کند. در این سنین به کودکان قطره آهن داده می‌شود که معمولاً باعث می‌شود دندان‌ها سیاه شوند؛ برای جلوگیری از سیاه شدن آنها بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن به کودک آب بدهید یا با گاز استریل یا پارچه تمیز آنها را پاک کنید؛ با بزرگ‌تر شدن کودک یعنی سنین بین 1 تا 3 سالگی کم کم باید مسواک‌های دسته دار با اشکالی فانتزی و کودکانه را جایگزین مسواک انگشتی کنید. البته این امر به مفهوم سلب مسئولیت از والدین نیست. پدرومادر باید به کودک اجازه دهند خودش مسواک در دست بگیرد و هر جور که مایل است مسواک بزند و کودک به مرور و آرام آرام طرز صحیح مسواک زدن را از آنها بیاموزد.
این جراح و دندانپزشک در زمینه نخستین ملاقات کودک با دندانپزشک معتقد است: بهتر است قبل از اینکه مشکلی برای دندان‌های فرزندتان به وجود آید، نخستین مراجعه به دندانپزشک را تجربه کند تا دندانپزشک بتواند با استفاده از آموزه‌های تخصصی برخورد با کودک، ارتباط خوب و مؤثری با او برقرار کند. فردی که درد دندان را تجربه کرده و نیازمند درمان‌های پیچیده و گاه دردناک دندانپزشکی است، احیاناً همکاری خوبی نکرده است. یادمان باشد، این عدم همکاری میان کودک و دندانپزشک ممکن است مدت‌ها و حتی تا آخر عمر در ذهن او باقی بماند.
بهتر است نخستین ملاقات کودک با دندانپزشک خوشایند باشد و فقط یک معاینه سطحی از دندان‌ها صورت بگیرد تا در صورت نیاز به مراجعه مجدد خود کودک از این کار استقبال کند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: