کد خبر: ۱۳۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 02
در بیماری ام‌اس ، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود.
    

شفا آنلاین:مالتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس ، یک بیماری فلج‌کننده‌ مغز و نخاع (دستگاه عصبی مرکزی) است.

   به گزارش شفا آنلاین:    در بیماری ام‌اس ، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود. درنهایت، این بیماری منجر به تخریب و یا آسیب دائمی به اعصاب می‌شود. علائم و نشانه‌های ام‌اس بسیار متفاوت بوده و به‌ شدت و محل آسیب بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا ممکن است توانایی راه رفتن به‌صورت مستقل را ازدست‌داده یا کاملا فلج شوند، درحالی‌که عده‌ای دیگر از افراد مبتلا به این بیماری، دوره‌های طولانی را بدون تجربه‌ هیچ علائمی پشت سر می‌گذارند. بیماری‌ام‌اس هیچ راه درمان قطعی ندارد. بااین‌حال می‌توان با رسیدگی به آن، سرعت بهبودی پس از حمله‌ بیماری را کند، روند بیماری را و یا علائم آن را کنترل کرد.

انواع ام‌اس
       ام‌اس عودکننده فروکش‌کننده: شایع‌ترین نوع این بیماری است که 85 درصد افراد مبتلا را شامل می‌شود. در این نوع بیماری، علائم در دوره‌های زمانی خاصی برای هفته‌ها یا ماه‌ها عود کرده و سپس در دوره‌های زمانی دیگری کاهش‌یافته یا کاملا از بین می‌روند.

       ام‌اس پیش‌رونده اولیه: 10 درصد افراد مبتلا را شامل شده و طی آن، علائم بیماری به‌آرامی ولی به‌طور پیوسته پیشرفت می‌کنند.

       ام‌اس پیش‌رونده‌ ثانویه: افراد مبتلا به آن در ابتدا به نوع عودکننده فروکش‌کننده‌ بیماری مبتلا بوده و در طول زمان میزان عود بیماری بیشتر از پسرفت آن بوده است. حدودا نزدیک به 50 درصد از افراد مبتلا به ام اس عودکننده فروکش‌کننده، در اولین 10 سال ابتلا به بیماری خود، به این نوع ام اس مبتلا خواهند شد.

       ام‌اس پیش‌رونده‌ی عودکننده: طی آن، بیماری به‌طور مداوم پیشرفت کرده و هرازگاهی عود می‌کند. این نوع بیماری نسبتا نادر بوده و فقط در 5 درصد از موارد ام اس دیده می‌شود.

علائم
علائم ام اس ممکن است بسته به محل ایجاد آسیب و افراد مختلف، بسیار متفاوت باشند. ازجمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 بی‌حسی یا ضعف در دست و پاها و تنه که معمولا در یک طرف بدن به وجود می‌آید.
 از دست دادن قدرت بینایی به‌صورت جزئی یا کلی معمولا در یک چشم که اکثرا با درد به هنگام حرکت دادن چشم همراه است.
 دوبینی طولانی‌مدت.
 خواب‌رفتگی یا درد در قسمت‌هایی از بدن.
 احساس برق‌گرفتگی که با انجام برخی حرکات گردن احساس می‌شود. به‌خصوص به هنگام خم کردن گردن رو به پایین (علامت لرمیت).
 رعشه، عدم تعادل و راه رفتن لرزان.
 اختلال کلامی.
 خستگی مفرط.
 سرگیجه.
 اختلال در عملکرد مثانه و روده‌ها.

علل
       علت ایجاد بیماری مالتیپل اسکلروزیس هنوز شناخته نشده است. این بیماری، نوعی بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می‌شود که طی آن دستگاه ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله می‌کند. در بیماری‌ام اس، این اختلال در دستگاه ایمنی موجب تخریب غلاف میلین (ماده‌ چربی که از بافت عصبی مغز و نخاع حفاظت می‌کند) می‌شود.

       میلین را می‌توان به روکش روی سیم‌های برق شبیه دانست. زمانی که غلاف میلین تخریب‌شده و بافت عصبی بدون محافظ رها می‌شود، پیامی که از آن عبور می‌کند ممکن است کند شده یا متوقف شود. همچنین ممکن است خود عصب نیز آسیب ببیند.

       مشخص نیست که چرا بیماری ‌ام اس در برخی از افراد ایجادشده و برخی دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند ولی به نظر می‌رسد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این امر دخیل‌اند.سپید

منبع: Pai- Academy
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: