کد خبر: ۱۳۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 31
شفاآنلاین:وزیربهداشت به انتقادات وارده درباره واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین ،دکترسید حسن هاشمی که امروز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن می گفت با بیان این مطلب گفت :وظیفه ما حمایت از مردم است و طبق قانون نیز وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید خریدهای راهبردی داشته باشند و این سیاست را باید در همه بخش‌ها دنبال کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انتقاد انجمن نفرولوژی نسبت به واگذاری بخش‌های دیالیز به بخش خصوصی، گفت: طبق قانون هم وزارت بهداشت و هم بیمه‌ها باید خریدهای راهبردی داشته باشیم و این سیاست را باید در همه بخش‌ها دنبال کنیم. باید توجه کرد که کار وزارت بهداشت، تصدی‌گری نیست؛ چرا که اگر تصدی‌گری کند هم خدمات گران می‌شوند و هم مدیریت‌شان آنطور که مردم انتظار دارند، نیست. بنابراین اقدام درست این است که خدماتی با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را از بخش خصوصی خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که در آینده برایمان مشکل‌ساز می‌شود، بحث دیالیز و بیماری‌های کلیوی است، خاطرنشان کرد: ما در کشور به 5000 تخت دیالیز نیاز داریم که در حال حاضر فقط 50 درصد نیاز مربوطه  را در اختیار داریم. از طرفی منابع جدیدی هم برای ساخت مراکز جدید نداریم. در عین حال باید توجه کرد که دیالیز دستگاهی است که سموم بدن را دفع می‌کند و بیمار باید هفته‌ای سه بار با دستگاهی که به تعداد مشخصی ساعت کار انجام داده دیالیز شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین باید از خدمات بخش خصوصی استفاده کنیم که سازوکار این موضوع دیده شده است. در عین حال وظیفه نداریم که نظرات همه را تامین کنیم بلکه وظیفه ما حمایت از مردم استو البته این مشکلات هم در حال رفع شدن است و همه خاطرجمع باشند که قانون رعایت می‌شود. در غیر این صورت دستگاه قضایی باید تشخیص دهد.

هاشمی تاکید کرد: به نظر من این حرکت خوب است و شروع خوبی هم برای اجرای این موضوع و مراقبت بیشتر از مردم و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. ما در حال حاضر 460 هزار پرسنل داریم و اگر قرار باشد چنین خدماتی را ارائه دهیم، باز هم به نیرو نیازمندیم؛ اما وزارت بهداشتی را می‌پسندیم که تعداد کارکنانش یک دهم تعداد فعلی باشند و بر همین اساس از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
" در عین حال وظیفه نداریم که نظرات همه را تامین کنیم "
این فراز از سخنان وزیر بهداری در پاسخ به انتقادپزشکان نفرواوژی که از موضع قدرت بدست آمده از مقام وزارت میباشد من را بسیار شگفت زده نمود. بیاد آوردم که سرور دکتر ایرج فاضل در زمان وزارت خود بیان نمودند که بهترین رویداد در زمان وزارت ایشان "ایجاد انجمن های علمی بود" که این فرصت را به ایشان میداد تا با آگاهی از "نظرات همه" بهتر به مردم ایران خدمت نمایند. شایسته آن است که سرور دکتر هاشمی هم باپزشکان متخصص بیماری های کلیه رایزنی نمایند. تا در دام سودجویان نیفتند. نگرانی پزشکان آن است که سودجویان بانفوذ ،با استفاده از وام های صد میلیاردی کم بهره برای ساختن بخش های دیالیزی که انحصارا به آنان واگذار میشود خواهندتوانست صافی دیالیز با کیفیت پایین از چین به کشور وارد نمایند و سود های کلان به قیمت آنکه بیماران جان خود را در اثر کاربرد آن صافی ها از دست بدهند بدست آورند . این سوداگران که پیشنه آشنایی با درمان دیالیز نگه دارنده را نیز ندارند میخواهند با استفاده از نفوذ خود در بخش هایی از وزارتخانه هرچه زودتر به سرمایه های کلان برسند. برای آنان مهم نیست که مرگ و میر بیماران زیاد شود. هشدار میدهم که اگر کار به کاردان سپرده نگردد کمبود بودجه ده ها میلیارد تومانی ببار خواهد آورد و آب رفته نیز به جوی باز نخواهد گشت همواره راه فرار این سودگران به خارج ازایران فراهم است همانگونه که مدیری مانند خاوری خورد و گریخت.زیان نگران کننده دیگر آن است که تولیدات داخلی کاسته گردد و کشور همواره نیازمند بیگانگان باشد و همواره مصرف کننده بنجل های چین و هندوستان بماند.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
جناب دکتر بهروز برومند در جایی بیان نمودند که : " اگر یک قاضی اشتباه کند می تواند رایش را پس بگیرد و اگر خدایی نکرده یک پزشک اشتباهی از او سر بزند، به قیمت جان بیمارش تمام می شود و برگشتی در آن نیست ".
امیدوارم هر تصمیمی که گرفته می شود با مشورت و همکاری و در نظر گرفتن همه جوانب کار باشد، که اگر غیر از این باشد دیگر راه برگشتی وجود نخواهد داشت.
میترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
با تایید سخنان استاد گرامی پروفسور برومند ،خرید خدمت از بخش خصوصی در صورتی جایز است که جان وسلامتی بیماران به خطر نیافتد. وچه کسی قرار است ای تضمین را به بیماران بدهد وقتی که در مملکت به قول استاد ،میخورند وفرار می کنند؟درست تر آن است که واحدی برای نمونه با این روش به طور آزمایشی شروع به کار کند وسپس تصمیم نهایی با استفاده از تجربه وکارشناسی اساتید انجام بگیرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: