کد خبر: ۱۳۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 31
رئیس انجمن نفرولوژی ایران درگفتگو با شفاآنلاین تاکید کرد:
شفاآنلاین: رئیس انجمن نفرولوژی کشور گفت: طرح واگذاری امور دیالیز به بخش خصوصی بسیار مناسب است و ما از آن حمایت میکنیم ولی در اجرای این طرح نیاز به بازنگری جدی احساس می شود.

دکتر محمد رضا گنجی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین اظهار کرد: طرح برنامه واگذاری حوزه دیالیز به بخش خصوصی بسیار به جا و عاقلانه است و مانند همه جای دنیا ما هم باید این کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم، منتهی باید از قبل برای این کار زمینه سازی و برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: روش کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند به این صورت است که شرکت ها دیالیز یک مرکز ایجاد می­کنند، پرستار استخدام، تمام دستگاه ها و ست و سیستم و... را راه اندازی می کنند و بعد با پزشکان نفرولوژیست آن مرکز دانشگاهی قرارداد می بندند.

دکتر گنجی تصریح کرد: ما به همکاران وزارت بهداشت از این جهت که این فکر را مطرح کرده اند تبریک می گوییم ولی متأسفانه فکر نمی کنم نتیجه مناسبی با این شرایط حاصل شود .چرا که نظر کارشناسان انجمن نفرولوژی را نخواسته اند. البته بارها با انجمن نفرولوژی جلسه گذاشته اند ولی نظرات ما را به کار نبسته اند.

رئیس انجمن نفرولوژی کشور گفت: دیگر اینکه با شرکت هایی که می خواهند قرارداد ببندند شرکت هایی هستند که به غیر از یکی دو تا از آنها ما بقی در کار دیالیز نیستند و تا به حال امتحان خودشان را پس نداده اند و کسی که در این راه کارنامه و تجربه نداشته باشد موفق نخواهد بود.

وی تأکید کرد: درست است که این واگذاری به تدریج خواهد بود ولی واگذاری هزار دستگاه دیالیز به یک شرکتی که یک نفر مدعی آن است که سابقه ای هم در این زمینه ندارد منجربه این خواهد شد که دوباره بخوابد و آیا دوباره وزارت بهداشت مسوولیت آن را به عهده خواهد گرفت؟

وی ذکر کرد: این شرکت ها در واقع می خواهند دستگاه ها و لوازم را خودشان وارد کنند و الان کشور ما چند سال است که دو کارخانه بزرگ در زمینه تولید صافی دارد و از نیاز کشور هم بیشتر صافی دیالیز تولید و حتی صادر هم می کند وحالا این کارخانه ها تعطیل شوند که این شرکت ها با وزارت بهداشت قرارداد ببندند و بعد هم وام میلیونی بگیرند و وسایلی که در داخل تولید می شود را وارد کنند.

دکتر گنجی بیان کرد: ما باید به آنچه که در کشور تولید می شود و از آن راضی هستیم بسنده کنیم و اگر هم مشکلی دارد آنها را ارتقاء دهیم و نقص آن را بگوییم تا بتوانند محصولاتشان را به روز کنند.

وی عنوان کرد: واگذاری حوزه دیالیز به برخی شرکت هایی را که تجربه خاصی در این زمینه ندارند و شاید تجربه های بسیار کوچکی در حد داشتن چند تخت دیالیز داشته اند واقعاً برای ما جای سوال است.

این نفرولوژیست ادامه داد: در مراکز دانشگاهی ما، دستگاه هایمان به روز است و ما داریم راجع به مراکز دیالیز غیر دولتی شهرستان ها صحبت می کنیم، آنها هستند که دستگاه های فرسوده دارند و وزارت بهداشت می خواهد از این طریق آنها را هم تأمین کند

وی تأکید کرد: در هر صورت ما روی حرف خودمان پا فشاری می کنیم و من روی عقیده خودم می ایستم. ما با انجمن نفرولوژیست ها جلسه داشتیم و همگی مخالف این طرح هستند و از نظر کاری محال است که ما با این شرکت ها همکاری کنیم و این شرکت ها ضمن اینکه تجربه ندارند هزینه اضافه نیز ایجاد می کنند.

وی گفت: این ایده،بسیار خوب است و ما از آن حمایت می کنیم ولی نه به این طریق و از وزارت بهداشت خواستاریم که دوباره در مورد انتخاب شرکت ها باز نگری کند و نظر کارشناسی انجمن نفرولوژی را در این قضیه اهمیت بدهد.

وی اظهار کرد: در وزارت بهداشت یک متخصص نفرولوژیست هم نیست و ما نفرولوژیست ها هیچ نماینده ای در این وزارت خانه نداریم و چطور افرادی که در این حوزه تخصصی ندارند می خواهند نظر بدهند.

وی تصریح کرد: بهتر است وزارت بهداشت با شرکت ها قراردادهای کوتاه مدت و در حد 50 الی 100 تخت ببندد و در صورت موفق بودن شرکت ها بعد آن را گسترش دهد.

دکتر گنجی خاطر نشان کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی باید نظرات بیماران کلیوی را به ما منتقل کند و در تهران بیماران کلیوی دو ساعت و نیم دیالیز می شوند و از کجا باید بخواهیم که نظارت به مراکز دیالیز شود؟ در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی، عموماً مشکلی نیست ولی در مراکز دیالیز خصوصی که افراد غیر پزشک تأسیس کرده اند و در واقع هیچ نظارتی روی آنها نیست. انجمن حمایت ازبیماران کلیوی نیز باید پرسشنامه پر کند و نظر سنجی کند که آیا بیماران دیالیزی از این دو ساعتی که در این مراکز دیالیز می شوند راضی هستند یا خیر و مشکلات را به گوش مسوولان برسانند که مراکز در تهران هستند که به جای چهار ساعت دو ساعت و نیم دیالیز می کنند و بیمارانش را هم ما مشاهده می کنیم که چقدر مشکل دارند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
امیدوارم این کار بدرستی و با استفاده از ظرفیت های داخلی انجام گیرد و تجربه شتابزدگی طرح تحول در این مورد هم اجرا نشود.
بهتر است طرح را ابتدا به صورت " پایلوت" مطرح نمایند و بعد بر اساس نتیجه آن تعمیم دهند.
هیچ کس مخالف خصوصی سازی نیست، ولی نحوه عملکرد و بستن قرارداد با فلان شرکتی که امتحانش را خوب پس نداده، بدور از عقل است و مساله مهم هم این است که این کارهای شتابزده شاید به قیمت از دست رفتن جان مردم تمام شود.
پدرام احمد پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
ا سلام
احتراما در مورد خصوصی سازی بخش های دیالیز علیرغم چند جلسه که وزارت بهداشت در این خصوص با انجمن نفرولوژی ایران داشته است به جای اینکه از نظرات کارشناسی این انجمن علمی استفاده کند سعی در توجیه سیاست های خصوصی سازی به روش فعلی نموده است و نقاط نظر انجمن اعمال نشده است . مجددا با توجه به خطری که جان بیماران تحت دیالیز مزمن را تهدید میکند وظیفه خود میدانم به نکات زیر اشاره کنم .
۱- تقسیم کشور به ۱۰ بخش و تخصیص هر بخش به یک شرکت آن هم ناگهان به مدت ۱۴ سال هیچگونه رقابتی ایجاد نمیکند که هیچ بلکه شدیدا موجب افت کیفیت دیالیز و متعاقبا کاهش عمر بیماران خواهد شد.
۲- شرکت های مورد تایید قرار گرفته تجربه قبلی و کافی برای اداره این امر را ندارند
۳- در شرایطی که امکان تولید وسایل دیالیز از جمله صافی در کشور وجود دارد و امتحان خود را پس داده است ، واردات صافی با کیفیت نامشخص و قطعا ارزان آن هم با وام های کم بهره هیچ توجیهی ندارد .
انجمن نفرولوژی آمادگی خود را برای ارایه راهکارهای علمی به وزارت بهداشت کماکان و مجدد اعلام میکند .
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
0
امیدوار یم مجلس و وزارت بهداشت حمایت بکنند از این بیماری کلیوی وپیوند تا کمی از دردو رنج و هزینه شان کم کاهش یابد
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
0
امیدوار یم مجلس و وزارت بهداشت حمایت بکنند از این بیماری کلیوی وپیوند تا کمی از دردو رنج و هزینه شان کم کاهش یابد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: