کد خبر: ۱۳۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 01
افزایش شدت فعالیت بدنی به‌همراه مصرف منظم چای سبز می‌تواند بر متابولیسم انرژی، وزن و محتوای چربی بدن تأثیر بگذارد.
شفا آنلاین: داشتن اندام متناسب و برخورداری از سلامت جسمی، آرزوی بسیاری از افرادی است که با اضافه وزن مواجه هستند. نتایج پژوهشی توسط محققین ایرانی نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به همراه انجام تمرینات منظم بدنی می‌تواند این آرزو را برآورده سازد.

به گزارش شفا آنلاین:افزایش شدت فعالیت بدنی به‌همراه مصرف منظم چای سبز می‌تواند بر متابولیسم انرژی، وزن و محتوای چربی بدن تأثیر بگذارد.

پژوهشگرانی از دانشکده علوم ورزشی و مرکز تحقیقـات بیماری‌های قلب و عروق دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند در این خصوص مطالعه ای را انجام داده اند که در آن تأثیر 10 هفته تمرین تناوبی شدید همراه با مصرف چای سبز بر پروفایل لیپیدی و ترکیب بدن در زنانی که دارای اضافه وزن بودند مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه نیمه‌تجربی، 30 زن دارای اضافه وزن، به‌صورت هدفمند انتخاب گردیده و به‌طور تصادفی به سه گروه مساوی شامل: گروه‌های موسوم به «تمرین»، «مکمل» و گروه ترکیبی» که شامل هر دو مورد تمرین و مکمل بود، تقسیم شدند.

افزایش شدت فعالیت بدنی به‌همراه مصرف منظم چای سبز می‌تواند بر متابولیسم انرژی، وزن و محتوای چربی بدن تأثیر بگذارد.

به منظور انجام بررسی ها، گروه تمرین به مدت 10هفته به اجرای تمرینات تناوبی شدید با شدّت 85- 955 درصد ضربان قلب بیشینه پرداختند. گروه مکمل، روزانه سه عدد قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی چای سبز مصرف کردند. گروه ترکیبی نیز هر دو مداخله را به مورد اجرا گذاشتند. 

به منظور جمع آوری داده های مورد نظر پژوهشگران، خون گیری از افراد مورد مطالعه، قبل و بعد از مداخله در حالت ناشتایی انجام شد و سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که پس از 10 هفته تمرین و مصرف چای سبز، میزان تری‌گلیسرید، LDL، وزن، شاخص توده بدن و درصد چربی در هر سه گروه کاهش معنی‌داری پیدا کرد. این در حالی بود که در دو گروه تمرینی، سطح کلسترول تام کاهش و HDL با افزایش قابل توجهی همراه شد، اما در گروه چای سبز این دو شاخص دچار تفاوت معنی‌داری نشد.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، در شاخص‌های فشار خون سیستولیک (بالا) و دیاستولیک (پایین) و نسبت دور کمر به لگن بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.

بر این اساس مجریان این پژوهش نتیجه گیری نموده اند که اجرای تمرین تناوبی شدید به‌همراه مصرف چای سبز از طریق تأثیر مطلوب بر پروفایل لیپیدی و ترکیبات بدن، عاملی کارآمد و مناسب برای پیشگیری و بهبود عوامل خطرزای قلبی- عروقی در زنان دارای اضافه وزن است.

برچسب ها: ورزش ، چای سبز ، لاغری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: