کد خبر: ۱۳۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 2016December 30
درحالی‌که مهارت‌های فنی شما ممکن است راه را برای شما باز کنند، مهارت‌های انسانی‌تان هستند که عمدتاً در ادامه مسیر راهگشای شما خواهند بود. اخلاق کاری، نگرش، مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی و بسیاری ویژگی‌های شخصی دیگر شما، مهارت‌های نرمی هستند که برای موفقیت در زندگی شغلی از اهمیت بالایی برخوردارند.
شفا آنلاین:برای این‌که شغلی پیدا کنید و آن را حفظ کنید به‌طورمعمول به مجموعه‌ای از مهارت‌ها احتیاج دارید که در زبان تخصصی علوم انسان به آن‌ها مهارت‌های نرم (sofskills) گفته می‌شود. این مهارت‌ها از مهارت‌های عملی و فنی متمایز هستند.

به گزارش شفا آنلاین: درحالی‌که مهارت‌های فنی شما ممکن است راه را برای شما باز کنند، مهارت‌های انسانی‌تان هستند که عمدتاً در ادامه مسیر راهگشای شما خواهند بود. اخلاق کاری، نگرش، مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی و بسیاری ویژگی‌های شخصی دیگر شما، مهارت‌های نرمی هستند که برای موفقیت در زندگی شغلی از اهمیت بالایی برخوردارند.


با این مهارت‌های نرم شما می‌توانید به‌عنوان یک رهبر، سرآمد باشید. حل مسئله، تفویض کردن و تیم‌سازی همه راحت‌تر خواهد بود اگر مهارت‌های نرم خوبی داشته باشید. این‌که بدانید چگونه با افراد بسازید و نگرش مثبتی از خود نشان دهید، برای موفقیت بسیار حیاتی هستند. مسئله اینجا است که اهمیت این مهارت‌های نرم اغلب نادیده گرفته می‌شود و نسبت به مهارت‌های سخت (فنی) کمتر آموزش و تعلیم داده می‌شوند. بنا به دلایلی، سازمان‌ها به نظر می‌رسد از افراد انتظار دارند خود بدانند در کار چگونه رفتار کنند. آن‌ها معمولاً فرض می‌کنند همه اهمیت وقت‌شناسی، ابتکار عمل داشتن، دوستانه رفتار کردن و کار باکیفیت انجام دادن را می‌دانند و درک می‌کنند.
مهارت‌های نرم جنبه عمومی دارند و برای همه افراد امری ضروری هستند. به این دلیل است که به همان میزان که به تمرین و توسعه مهارت‌های سخت معمول اهمیت می‌دهید لازم است در مورد مهارت‌های نرم نیز این توجه را داشته باشید.


هنگامی‌که نیروی کاری شما مهارت‌های فنی بالایی دارد اما مهارت‌های نرم آن وضع مناسبی ندارد، شما با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید. مهارت‌های نرم آن چیزی است که مهارت‌های سخت را همراهی می‌کند و به سازمان شما کمک می‌کند تا حداکثر بهره را از تخصص فنی خود ببرد. درواقع هرگاه قادر نباشید از دانش، تجربه و تخصص گروه خود به‌درستی بهره ببرید، لازم است سطح ارتباط و مهارت‌های میان فردی را که در سازمان حاکم است ارزیابی کنید.

 سازمان‌ها به یک محیط کاری با پویایی‌های میان فردی تبدیل‌شده‌اند که دیگر قابل نادیده گرفتن نیست. اعمالی چون گوش شنوا داشتن، ارائه ایده‌ها، حل تعارضات و ترویج یک محیط کاری باز و صادقانه همه وابسته به این است که بدانید چگونه با افراد ارتباط برقرار کنید و این ارتباط را حفظ کنید. این روابط است که به افراد اجازه می‌دهد در پروژه‌های تیمی مشارکت کامل داشته باشند، قدردان دیگران باشند و از پروژه‌ها حمایت کنند.


مهم است که نقش حیاتی مهارت‌های نرم را درون گروه خود بازشناسید و نه‌تنها تلاش کنید آن‌ها را در خود توسعه دهید، بلکه توسعه آن را در سرتاسر سازمان نیز ترغیب نمایید. حوزه‌هایی که لازم بررسی و ارزیابی شوند عبارت‌اند از:
مسئولیت‌پذیری فردی
میزان مشارکت
مهارت‌های مذاکره میان فردی
حل تعارضات
انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری افراد
شفافیت ارتباطات
تفکر خلاقانه
تعلیم دادن و مربی‌گری
هرچقدر این موارد در سازمان پررنگ‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که مهارت‌های نرم افراد در سطح بالاتری قرار دارد. این موارد همه تاثیر فراوانی بر روی نگرش یک فرد در تعامل با مشتریان، همکاران، سرپرستان و دیگر ذی‌نفعان دارد. هرچقدر نگرش یک فرد مثبت‌تر باشد، روابط بهتر خواهد بود؛ این چیزی است که عملکرد تیمی فوق‌العاده را برمی‌انگیزاند و باعث می‌شود افراد در پیشبرد چشم‌انداز و استراتژی سازمان قاطعانه سهیم باشند.
اهمیت مهارت‌های نرم نیروی کاری امروز به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. دیگر تنها کافی نیست که افراد در زمینه مهارت‌های فنی آموزش سطح بالایی دیده باشند، بلکه لازم است مهارت‌های نرم‌تر، میان فردی و ارتباطی آن‌ها نیز که به تعامل و همکاری اثربخش افراد کمک می‌کند، توسعه‌یافته باشد. کار تیمی، رهبری و ارتباطات با توسعه مهارت‌های نرم تقویت می‌شوند. ازآنجایی‌که هرکدام از این موارد برای موفقیت سازمانی و فردی یک عنصر حیاتی است، توسعه این مهارت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: