کد خبر: ۱۳۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 2016December 29
در روز عمل پیوند قرنیه، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن چشم و یک آرام‌بخش عمومی استفاده می‌شود. در حین جراحی هوشیار خواهید بود اما دردی را حس نمی‌کنید.
اکثر قرنیه‌هایی که در پیوندهای قرنیه استفاده می‌شوند، از افراد متوفی به دست آمده است. بر خلاف پیوند اندام‌هایی مانند کبد و کلیه، بیماران نیازمند پیوند قرنیه مجبور نیستند زیاد منتظر بمانند.

       
به گزارش شفا آنلاین:علت این است که تقریبا تمام افراد می‌توانند بعد از مرگ قرنیه خود را اهدا کنند. در واقع قرنیه به نسبت سایر ارگان‌ها در دسترس‌تر است.

در حین عمل پیوند
در روز عمل پیوند قرنیه، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن چشم و یک آرام‌بخش عمومی استفاده می‌شود. در حین جراحی هوشیار خواهید بود اما دردی را حس نمی‌کنید.


در رایج‌ترین نوع پیوند قرنیه که پیوند نفوذی نام دارد، جراح تمامی لایه‌های قرنیه غیرعادی و دچار مشکل را خارج می‌کند. برای ایجاد برش دقیق از تیغ مدوری به نام ترفاین استفاده می‌شود. قرنیه پیوندی در محل قرنیه برداشته شده، قرار گرفته و سپس با نخ ظریفی در آن جا بخیه می‌شود. بخیه‌ها در معاینات بعدی پزشک کشیده خواهند شد.

روش پیوند لایه‌ای قرنیه: در بعضی از مشکلات قرنیه، پیوند تمام ضخامت ( نفوذی) بهترین روش درمانی نیست. در موارد خاص پیوند لایه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام این پیوند به دو گونه زیر است:
1) جایگزینی لایه‌ای داخلی قرنیه: در این روش که روش پیوند لایه‌ای عمقی نام دارد، فقط درونی‌ترین لایه از 5 لایه قرنیه خارج و جایگزین می‌شوند. برشی کوچک به منظور جداسازی لایه درونی قرنیه در کره چشم ایجاد می‌شود، به طوری که لایه‌های خارجی آسیبی نبیند. سپس لایه اهدایی جایگزین آن می‌شود.
2) جایگزینی لایه سطحی قرنیه: لایه‌های سطحی قرنیه که به علت بیماری‌های خاص آسیب دیده، می‌توانند توسط روش پیوند لایه‌ای بیرونی جایگزین شوند. این لایه بیرونی نیز خارج و توسط بخشی از قرنیه اهدایی جایگزین می‌شود.
مراقبت‌های بعد از پیوند قرنیه
بعد از انجام عمل پیوند انتظار می‌رود این موارد را رعایت کنید:
درمان‌های دارویی: قطره‌های چشمی و گاهی داروهای خوراکی بعد از پیوند قرنیه و ادامه مصرف آن در دوران نقاهت به کنترل عفونت، التهاب و درد کمک می‌کنند.
از پوشش فلزی محافظ چشمی و پد چشمی(گاز) استفاده کنید: این محافظ چشم شما را از آسیب‌ها محافظت می‌کند و پد گاز در جهت ایجاد فشار به منظور کاهش التهاب بلافاصله بعد از عمل استفاده می‌شود. در روز اول یا دوم محافظ چشمی خود را ببندید و سپس برای روزهای آتی فقط در شب از آن استفاده کنید.
حفاظت از آسیب به چشم: طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از انجام عمل پیوند به آرامی و نه یکباره به فعالیت‌های عادی روزانه خود برگردید. در تمام طول زندگی باید احتیاط بیشتری برای جلوگیری از آسیب به چشم به خرج دهید. برای مثال در حین انجام اعمالی که احتمال آسیب به چشم وجود دارد از جمله در حین انجام ورزش از محافظ چشم یا عینک‌های ایمن استفاده کنید.
معاینات مرتب چشم پزشکی: تا یک سال بعد از جراحی معاینات متعدد چشمی برای بررسی عوارض نیاز است. در صورت داشتن هرگونه عوارض خاص به پزشک‌تان مراجعه کنید. این معاینات در ابتدا هفتگی بوده و به تدریج ماهی یک بار و سپس چند ماه یک بار خواهند بود.
نتیجه عمل
بینایی در بیشتر افراد تحت عمل پیوند قرنیه حداقل تا حدودی بهبود می‌یابد، اما انتظار شما از میزان بهبودی بعد از عمل پیوند بسته به علت جراحی و وضعیت سلامت شما است.
احتمال بروز عوارض یا پس زدن پیوند تا چند سال بعد از عمل پیوند نیز ممکن است رخ دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود سالیانه توسط پزشک معالج‌تان ویزیت شوید. دفع پیوند قرنیه گاهی می‌تواند با تجویزهای دارویی درمان شود.
بهبود بینایی بعد از عمل
ممکن است در روزهای ابتدایی بینایی نسبت به قبل از جراحی افت پیدا کند. چرا که زمان می‌برد تا چشم‌ها با قرنیه جدید هماهنگ شوند. احتمالا چندین ماه زمان لازم است تا بینایی شما بهبود یابد.
هنگاهی که لایه بیرونی قرنیه التیام و بهبود پیدا کرد، چندین هفته تا چندین ماه بعد از جراحی، پزشک اقدامات زیر را انجام می‌دهد:
تصحیح انحنای غیریکنواخت قرنیه (آستیگماتیسم): بخیه‌هایی که قرنیه اهدایی را در محل خود نگاه می‌دارد ممکن است سبب فرورفتگی یا برآمدگی در قرنیه شوند که می‌تواند سبب تاری دید در برخی نقاط شود. پزشک می‌تواند بخشی از این مشکلات را توسط باز کردن بعضی از بخیه‌ها یا سفت کردن برخی دیگر بهبود بخشد.
تصحیح مشکلات بینایی: عیوب انکساری چشم مانند نزدیک‌بینی یا دوربینی می‌تواند توسط عینک‌ها، لنزهای تماسی و در برخی موارد، جراحی لیزیک درمان شوند.سپید
منبع: Your Doctor

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
سلام بنده عمل پیوتد قرنیه انجام داده ام.بنده بخاطر مصرف کننده سیگار هستم ودرمدت عمل پیوند سیگار را فعلا ترک کرده از چقدر بعدعمل میتوانم مصرف خود را شروع کرده؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
سلام,من دو ماه هست پیوند کردم,ولی ظاهر چشمم تغییر کرده,پلکم پایین افتاده و ... این علایم به مرور خوب میشه یا نه؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: