کد خبر: ۱۳۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 2016December 28
بیماری که تحت عنوان سیاه ششی نام برده می‌شود، در واقع بیماری کارگران معدن زغال سنگ است. این بیماری که در تهران مواردی دیده شده و آنتروکوز نام دارد بیماری آنتروکوز در اثر رسوب ذرات کربن و استنشاق هوایی این ذرات ایجاد می‌شود.
شفا آنلاین:حمید سهراب پور، فوق تخصص بیماری‌های ریوی که چندی پیش مصاحبه‌ای به نقل از وی در روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر شد، در گفت‌وگو با سپید از بیماری ریوی شایع می‌گوید؛ بیماری‌ای که با آن سیاه‌ششی معروف فرق دارد!

بیماری سیاه ششی چیست و چه علائمی دارد؟
     به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید   بیماری که تحت عنوان سیاه ششی نام برده می‌شود، در واقع بیماری کارگران معدن زغال سنگ است. این بیماری که در تهران مواردی دیده شده و آنتروکوز نام دارد بیماری آنتروکوز در اثر رسوب ذرات کربن و استنشاق هوایی این ذرات ایجاد می‌شود. این بیماری جزو بیماری‌های شغلی محسوب می‌شود، اما اخیرا چیزی شبیه به آن در شهرهای بزرگ دیده شده است. به این صورت که هنگام برونکوسکوپی ذرات آنتروکوتیک داخل ریه بیمار دیده شده، در حالی‌که هیچگونه علائمی هم نداشته‌اند. اما این بیماری سیاه‌ششی یا بیماری کارگران معدن که پنوموکوینوزیس ناشی از ذرات زغال سنگ بوده، متفاوت است.

اخیرا مطلبی تحت عنوان اینکه تهرانی‌ها با بیماری سیاه‌ششی درگیرند، در سایت‌ها به نقل از شما می‌چرخد، صحت نداشته است؟
       این مطلب صحت نداشته است. چراکه کاربرد کلمه سیاه‌ششی برای مردم ترسناک بود و همه تصور می‌کردند، در تهران تمام ریه‌ها سیاه می‎شود. درواقع اینگونه نیست که همه بترسند و براین باور باشند که در تهران تمام ریه‌ها سیاه می‌شود.

این بیماری در چه افرادی دیده می‎شود؟
       این بیماری در ساکنان مناطق یا شهرهایی که صنعتی بوده و کارخانجات و معادن زغال سنگ زیاد وجود دارد، دیده می‌شود. ضمن اینکه بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند. این بیماری علائم خاصی ندارد و درمانی هم ندارد. یعنی علامت خاصی بیمار را سمت مطب و پزشک نمی‌کشاند. مگراینکه در معاینات اتفاقی متوجه این موضوع شویم. البته در نوع آنتروکوزهای شدید مطالعاتی انجام شده که درصدی از آنها بیماری سل دارند، یعنی شیوع بیماری سل در بیمارانی که آنتروکوز دارند، بیشتر از افراد عادی است. اگر تشخیص آنتروکوز در افراد مسن داده شود، درمورد بیماری سل هم باید بررسی‌هایی انجام شود.

پس مصاحبه‌ای که از شما در سایت‌ها وجود دارد، چیست؟ به نقل از شما آورده شده که این بیماری را تحت عنوان سیاه‌ششی نام برده‌اید و گفته‌اید بیماری کارگران معدن در تهرانی‌ها مشاهده شده است؟
       این بیماری در برخی مراجعان دیده می‌شود. حدود 30 سال پیش که از امریکا بازگشتم، وقتی بیماران را برونکوسکوپی می‌کردم، متوجه این پدیده شدم. به شوخی به رزیدنت‌ها می‌گفتم، نام این بیماری را سندرم سه راه آذری می‌گذارم. چراکه بیمارانی که از آن مناطق مراجعه می‌کردند، بیشتر به این بیماری مبتلا بودند و در ریه و شش آنها ذرات رسوب شده مشاهده می‌شد. اما در روزنامه طوری وانمود شده بود که باعث وحشت مردم شد. موضوعی نیست که تا این حد نگرانی ایجاد کند. اما به هرحال رسوب کربن و ذرات دوده از راه‌های هوایی مشکل‌آفرین می‌شود. زندگی در مناطق آلوده، شهرهای صنعتی و استعمال دخانیات فرد را مستعد این بیماری می‌کند و باعث می‌شود، فرد به مرور ریه و شش‌های ناسالمی داشته باشد و از سنین پیری شش‌هایش به اصطلاح سیاه شود! ضمن اینکه من نمی‌دانم لغت سیاه ششی را چه کسی ابداع کرده است؟ لغت درستی نیست. در این دوسه ماه اخیر این لغت را زیاد شنیدم.

چه عوارضی برای فرد ایجاد می‌شود؟
       طبق مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به بیماری سل برای این افراد بیشتر است و از آنجاکه علامتی ندارد، فرد دیر متوجه می‌شود. سیگار کشیدن نیز به دلیل ایجاد التهاب ممکن است، روند پیشرفت بیماری و رسوب ذرات کربن را افزایش دهد.

در شش‌ها چه اتفاقی می‌افتد که این پدیده ایجاد می‌شود؟
       بیماری آنتروکوز در راه‌های هوایی دیده می‌شود. درواقع با پنوموکونیوزیس ناشی از ذرات زغال سنگ متفاوت است. پنوموکوزیوس بیماری خطرناکی است که فرد را از پا می‌اندازد. درحالیکه زندگی شهری و آلودگی‌های ناشی از آن تا این حد فرد را دچار آسیب نمی‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: