کد خبر: ۱۳۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 31
آغاز کشاورزی را می توان نقطه عطفی در تاریخ زندگی انسان دانست . در حقیقت با آغاز کشاورزی بود که انسان برای نخستین بار مجبور به یکجا نشینی شده و نخستین روستا ها و در پی ان نخستین شهرها به وجود امد .
شفا آنلاین: دانشمندان با کمک آنالیز و تاریخ گذاری رادیو کربن از سایت های 12 هزار ساله قاره آمریکا و اروپا دریافتند که رشد جمعیت در بین این جوامع که در مراحل مختلف تمدن به سر می بردند در بازه زمانی یکسان ، برابر بوده است .

به گزارش شفا آنلاین:آغاز کشاورزی را می توان نقطه عطفی در تاریخ زندگی انسان دانست . در حقیقت با آغاز کشاورزی بود که انسان برای نخستین بار مجبور به یکجا نشینی شده و نخستین روستا ها و در پی ان نخستین شهرها به وجود امد . این موضوع مقارن با دورانی است که از آن با نام انقلاب نوسنگی یاد می شود و طبیعتا پایه گذاری تمدن ارتباطی مستقیم با یکجا نشینی دارد .

مشاهده رشد جمعیت برابر و مشابه در این دو تمدن متفاوت نشان می دهد که عوامل متعدد دیگری به جز کشورزی در رشد و تراکم جمعیت جوامع بدوی موثر بودند . عواملی مانند آب و هوای جهانی و فاکتور های زیستی به استثنای قابلیت تطبیق پذیری انسان می تواند سبب مقاومت در برابر نوامل طبیعی شده و در دراز مدت به افزایش جمعیت منجر شود .

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران ، افزایش جمعیت در بین جوامع اولیه بر خلاف تصورات پیشین دانشمندان ، ارتباط چندانی با کشاورزی ندارد . بر پایه مطالعات انجام شده توسط جابران زهید Jabran Zahid در مرکز فیزیک نجومی هاروارد استمیتسون Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics ، عوامل دیگری به جز کشاورزی در افزایش و تراکم جمعیت نخستین جوامع بشری دخیل بودند .در این مطالعات ، دانشمندان به بررسی و آنالیز رادیو کربن استخراج شده از زغال های باقی مانده از جوامع شکارچی و جمع آوری کننده غذا در محوطه های باستانی ویومینگ Wyoming و کلورادو Colorado پرداخته و دریافتند جمعیت این مردم به طور سالانه با رشدی در حدود 41 هزارم درصد رو به رو بوده که این رقم با میزان رشد جمعیت انسان هایی که به طور همزمان در قاره اروپا زندگی می کرده و وارد عصر کشاورزی شده بودند ، یکسان است .

در همین زمینه روبرت کلی Robert Kelly از اعضای این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران دانشگاه ویومینگ University of Wyoming اعلام کرد : " مشاهده رشد جمعیت برابر و مشابه در این دو تمدن متفاوت نشان می دهد که عوامل متعدد دیگری به جز کشورزی در رشد و تراکم جمعیت جوامع بدوی موثر بودند . عواملی مانند آب و هوای جهانی و فاکتور های زیستی به استثنای قابلیت تطبیق پذیری انسان می تواند سبب مقاومت در برابر نوامل طبیعی شده و در دراز مدت به افزایش جمعیت منجر شود . این موضوع به خوبی در جوامع انسانی که در حدود 12 هزار سال پیش در کره زمین زندگی می کردند دیده می شود . "

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: