کد خبر: ۱۳۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
گرچه پوشش بیمه‌ای درمان بیماران هموفیلی در سال‌های گذشته موجب شده بود این بیماران حداقل دغدغه تامین هزینه را نداشته و به دنبال حل دیگر مشکلات خویش باشند اما آن‌گونه که مدیر کانون هموفیلی ایران می‌گوید: «حدود دو سال است سازمان تامین اجتماعی تعداد زیادی از بیماران را از شمول خدمات خاص خارج کرده و موجب درد و رنج مضاعف این بیماران شده است.»
  شفا آنلاین:   هموفیلی از شایع‌ترین اختلالات خونی جهان است که از سنین کودکی خود را نشان می‌دهد و تا پایان عمر با بیمار همراه است. هزینه‌های بالای درمان، ‌معلولیت‌های ناشی از این بیماری و تزریق‌های مکرر از معضلات همیشگی این بیماران است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید گرچه پوشش بیمه‌ای درمان بیماران هموفیلی در سال‌های گذشته موجب شده بود این بیماران حداقل دغدغه تامین هزینه را نداشته و به دنبال حل دیگر مشکلات خویش باشند اما آن‌گونه که مدیر کانون هموفیلی ایران می‌گوید: «حدود دو سال است سازمان تامین اجتماعی تعداد زیادی از بیماران را از شمول خدمات خاص خارج کرده و موجب درد و رنج مضاعف این بیماران شده است.»

 چند روز پیش، تعدادی از مبتلایان به بیماری‌های انعقاد خون، در نامه‌ای خطاب به دولت و مجلس ضمن انتقاد به سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از مشکلات خود را مطرح کرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است: «متولی امر درمان و دارو وزارت بهداشت است و سازمان‌های بیمه‌گر بنا بر وظایف ذاتی خود پوشش‌دهنده این خدمات هستند. جای تاسف است که بیماران برای گرفتن داروهایشان در صف انتظار چندنفره با داشتن خونریزی بنشینند. تاسف‌آور است که باوجود تامین دارو و موجود بودن آن در کشور، شرکت‌های پخش‌کننده به‌علت عمل نکردن سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود، بیماران را از دارو محروم نمایند. تاسف‌آور است که شرکت‌های پخش دارو این کالای حیاتی را مانند کنسرو ماهی و مرغ توزیع نموده و با عدم تحویل سهمیه داروها به علت بدهی، راه را بر تامین سلامت بیماران می‌بندند.»

       در ادامه این نامه، امضاکنندگان به خارج کردن جمع وسیعی از بیماران هموفیلی از شمول خدمات خاص سازمان تامین اجتماعی اعترض کرده و چنین تصمیماتی را عامل بالابردن هزینه‌های درمان این بیماران در سبد اقتصادی خانواده خوانده‌اند: «این سازمان‌ها [سازمان‌های بیمه‌گر] هیچ‌گونه تخصصی در حوزه درمان بیماران نداشته و دارو را وجه نقدی می‌بینند که به بیمار تحویل می‌دهند. آن‌ها درک نمی‌کنند که در مواردی درد بیمار با 20 میلیون تومان دارو در یک نوبت تسکین می‌یابد.»

       در پی انتشار این نامه با مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، به گفت‌وگو نشستیم. احمد قویدل گفت: «ما در حدی مجازیم به بیماران خاص ارائه خدمت کنیم که دولت در بسته خدماتی رایگان، آن را اعلام کرده باشد.» وی با تشریح مشکلاتی که از 2 سال پیش در روند درمان رایگان این دسته از بیماران به‌وجود آمده، ادامه داد: «سازمان تامین اجتماعی به مدت 20 سال بیماران هموفیلی را از پرداخت فرانشیز برای کلیه خدماتی که به آنها ارائه می‌داد، معاف کرده بود. اما حدود 2 سال است که به‌طور مداوم و آرام‌آرام خدمات را از شمول عدم پرداخت فرانشیز خارج می‌کنند.»

سوءاستفاده از تعریف بیماری هموفیلی
       قویدل ادامه داد: «‌نکته جالب ماجرا این است که تامین اجتماعی با تغییر در تعریف این بیماری می‌گوید تنها کمبود فاکتور 8 و 9 خون را به‌عنوان بیمار هموفیلی می‌شناسد و درواقع از تعریف علمی هموفیلی سوءاستفاده کرده است. درصورتی‌که تعریف علمی هموفیلی به این صورت بوده که افرادی که کمبود فاکتور 8 یا 9 دارند، مبتلا به هموفیلی بوده و به‌عنوان هموفیلی نوعA و B شناخته می‌شوند. گرچه هموفیلی در ادبیات رسمی بودجه‌نویسی، وزارت بهداشت و همینطور ادبیات رسانه‌ای ایران به‌عنوان معروف‌ترین بیماری انعقادی، شاخص 15 نوع بیماری انعقادی است. مجموعا کمبودهای 13 نوع فاکتور انعقادی خون به‌علاوه دو بیماری انعقادی دیگر به نام ون‌ویلبراند و اختلال پلاکتی، به‌عنوان «بیماری هموفیلی» شناخته می‌شود.» وی تصریح کرد: «سازمان تامین اجتماعی بدون هیچ توضیحی تمامی بیماران دیگر به‌جز همان‌ها که شامل تعریف جدیدشان از بیماری است را از شمول خدمات خاص خارج کرده و به آن‌ها دفترچه عادی داده است. اساسا این کار از طرف سازمان تامین اجتماعی یک بازگشت به عقب است.»

       مدیرعامل کانون هموفیلی ایران افزود: «حدود یک سال پیش نامه‌ای در این رابطه به وزیر رفاه نوشتیم و تا جایی که من اطلاع دارم این نامه به سازمان تامین اجتماعی ارجاع داده شد اما هیچ جوابی از سوی آن سازمان به ما داده نشد.» وی ادامه داد: « کانون، داروخانه مرکز درمان جامع هموفیلی و بخش‌های درمانی این درمانگاه بالغ‌بر 5/5 میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب دارد. هر مراجعه‌ای که به این سازمان داشتیم هیچ پاسخی به ما داده نشد. حتی نامه‌ای به دکتر همتی معاون درمان تامین سازمان نوشتیم و در آن خاطرنشان کردیم که این وضعیت باعث تعطیلی بخش‌های مختلف این داروخانه می‌شود اما جوابی دریافت نکردیم. وقتی سازمان تامین اجتماعی مطالبات ما را پرداخت نکند، شرکت‌های پخش‌کننده دارو نمی‌توانند پولشان را دریافت کنند و به همین دلیل دارویی به ما نمی‌دهند و سلامتی بیماران به مخاطره می‌افتد.»

دولت با قاطعیت طرح تحول سلامت را ادامه دهد
       وی طرح تحول سلامت را یکی از موفق‌ترین طرح‌ها در حوزه بهداشت و درمان دانست و در بیان دلایل این مدعا، گفت: «در تاریخ کشورمان و پس از انقلاب اسلامی، برای نخستین بار است که بودجه نفتی کشور نقش خودش را در حوزه سلامت ایفا می‌کند. سلامت حوزه‌ای است که اهمیت آن با امنیت مرزها برابری می‌کند. برای اولین بار در این طرح در سیستم جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی همه مردم را واجد شرایط دانستند که دفترچه داشته باشند و از خدمات درمانی استفاده کنند. اینکه همه مردم بتوانند بدون هیچ مانعی به مراکز بیمه‌ای مراجعه کنند و از خدمات پایه برخوردار باشند و با پرداخت فرانشیز حدود ده درصد بتوانند از خدمات بستری استفاده کنند یک موفقیت بسیار بزرگ بود. اینکه شهروند ایرانی بتواند به‌صرف حقوق شهروندی‌اش از نعمت خدمات درمانی بهره‌مند، شود کلیدی‌ترین نکته طرح تحول سلامت بود.»

       این طرح باعث شد هزینه درمان هر خانوار به‌شدت کاهش پیدا کند. رسیدن سهم درمان به 10 درصد برای هر ایرانی یک رویا بود که در این طرح محقق شد. برخورداری از بهداشت و درمان همگانی که در قانون اساسی آمده بود بزرگ‌ترین نکته طرح تحول سلامت بود.» قویدل با بیان اینکه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که تا پیش از این مردم تا چه اندازه برای مراجعه به پزشک مشکل مالی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: «اینکه می‌گویند این طرح باعث افزایش تقاضای القایی شده، سخن ناصوابی است. اگر خانمی تا الان نمی‌توانسته آزمایش پوکی استخوان یا ماموگرافی پایه داشته باشد، کجای آن تقاضای القایی است؟ خود ما در حوزه بیماران خاص همیشه شاهد بودیم دیگر افراد خانواده به‌جز بیمار خاص از درمان خویش به دلیل هزینه آن خودداری می‌کردند. مثلاً خانمی که دچار مشکل بود از درمان خودش استنکاف می‌کرد یا پدر خانواده حاضر بود برای بچه‌هایش همه کار انجام دهد اما خود برای آزمایش پروستات مراجعه نکند. وقتی طرح تحول سلامت اجرا شد، فقط بالغ‌بر 10 میلیون دفترچه بیمه صادر شد. اینها افراد ضعیفی درون جامعه بودند که از هیچ نوع امنیت درمانی برخوردار نبودند. تقاضای القایی و حرف‌های اینچنینی را سیاستمدارانی می‌زنند که چگونگی تامین سلامتی آحاد مردم ایران برایشان ارزش ندارد.»

       قویدل در ادامه افزود: «ما به‌عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد که با بیماران و خانواده‌های آنان زندگی می‌کنیم، نتایج طرح را لمس کردیم. باید بپذیریم که در طرح تحول سلامت بخشی از مردم که تاکنون نتوانسته بودند از ثروت عمومی استفاده کنند، توانستند از آن استفاده کنند. می‌بایست دولت با قاطعیت طرح تحول سلامت را ادامه دهد زیرا این طرح دینی بر گردن دولت است و دولت باید با آخرین ظرفیت‌های خودش از آن حمایت کند.»

       وی در پایان اظهار داشت: «من از بابت مقاومتی که سازمان‌های بیمه‌گر خصوصاً تامین اجتماعی انجام می‌دهند بسیار متاسفم. ما ‌وقتی که یک نفر از قوه قضاییه رئیس سازمان تامین اجتماعی شد به‌شدت نگران بودیم و فکر می‌کردیم چون فردی ناآشنا به این حوزه واردشده است این سازمان دچار رویکردهای غیرقابل‌توجیه شود. اما الان در دولتی که نامش دولت تدبیر و امید است، این نوع رویکرد و برخوردها شگفت‌آور و موجب تعجب بسیار است.» وی ادامه داد: «سازمان تامین اجتماعی با پول نفت بزرگ‌شده است. رانت‌ها و فرصت‌های بسیار بزرگی به آن داده شد که این‌گونه ثروتمند شده است اما با اینکه دولت آن را بزرگ کرده، الان روبه روی دولت می‌ایستد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: