کد خبر: ۱۳۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
طرح تحول نظام سلامت طرح بزرگی است اما متاسفانه اغلب پزشکان آن را تنها از دریچه کوچک تعرفه می‌بینند.
شفا آنلاین:رئیس انجمن علمی بیهوشی با گلایه از اینکه عده‌ای طرح تحول نظام سلامت را تنها از دریچه تنگ افزایش تعرفه می‌بینند، از نبود عدالت بین‌رشته‌ای انتقاد می‌کند. او می‌گوید اگرچه شرایط برای هم‌صنفی‌هایش بهتر از قبل است اما میزان مطالبه گری متخصصان بیهوشی هم بیشتر شده است. گفتگوی ما با علیرضا سلیمی را که یک سال از ریاست او در انجمن می‌گذرد و 6 سال پیش‌از آن هم دبیر انجمن بوده در ادامه بخوانید:

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید یکی از مهم‌ترین ادعاهایی که در مورد تعرفه متخصصان بیهوشی بعد از تغییر تعرفه‌ها و طرح تحول نظام سلامت مطرح شد این بود که تعرفه خدمات درمانی سه گروه متخصصان بیهوشی، زنان و چشم بیش از باقی گروه‌ها افزایش یافت. آیا این ادعا واقعیت دارد؟
       طرح تحول نظام سلامت طرح بزرگی است اما متاسفانه اغلب پزشکان آن را تنها از دریچه کوچک تعرفه می‌بینند. این در حالی است که تنها 17 درصد از بودجه طرح به حقوق کارکنان نظام سلامت ربط داشت که تمام منتقدان بر این باورند این 17 درصد هم محقق نشد. اما اینکه تعرفه متخصصان بیهوشی بیش از باقی گروه‌ها افزایش‌یافته، صحت ندارد. برای بررسی دقیق‌تر در این زمینه سوال آن است باید ببینیم که هر حرفه و تخصص در بدو امر در چه جایگاهی قرار داشت. متخصصان گروه‌های مختلف در یک جایگاه قرار نداشتند.

قرار بود کتاب کالیفرنیا مبنای تعرفه گذاری باشد. در این میان متخصصان بیهوشی همیشه می‌گفتند که تنها گروهی که کتاب کالیفرنیا درموردشان رعایت نمی‌شود ما هستیم.
       بله. این حرف درستی است. در کشورهای پیشرفته اغلب فارغ‌التحصیلان پزشکی براساس علاقه خود در رشته‌های تخصصی تحصیل می‌کنند و اختلاف درآمدی آنها هم بین 2 تا چند برابر است و کمتر دیده می‌شود که اختلاف درآمدی صد برابر باشد.

       این موضوع در تربیت دانشجو و جذب نیروی جوان بسیار تاثیرگذار است. اگر امروز به وضعیت رشته‌های داخلی، اطفال و ... نگاه کنیم به‌خوبی متوجه می‌شویم که درآمد بسیار تاثیرگذار است. در سه دهه پیش بهترین دانشجویان پزشکی این رشته‌ها را انتخاب می‌کردند اما امروز این‌طور نیست.

       زمانی که قرار شد طرح تحول نظام سلامت اجرا شود و تعرفه‌ها تغییر کند به دنبال این بودیم که عدالت بین‌رشته‌ای محقق شود اما در همان زمان که تیم‌های کارشناسی تعیین تعرفه درحال شکل‌گیری بود، وزارت بهداشت اعلام کرد سقف افزایش تعرفه قرار است 120 درصد باشد. بنابراین ضریب افزایش تعرفه تقریبا یکسان بود.

اگر برای تعرفه سقف تعیین شد، پس با چه هدفی از انجمن‌ها نظرخواهی کردند؟
       بله این نکته جالبی است. درواقع اصل موضوع این بود که تعرفه دقیقا در چه بخش‌هایی افزایش پیدا کند. همچنین در خیلی از بخش‌ها میزان تعرفه مدت‌ها ثابت مانده بود. بنابراین تیم کارشناسی هر رشته‌ای براساس بصیرت خود باید در این زمینه اقدام می‌کرد. در این میان طبیعتا خیلی از بخش‌ها درنظرگرفته نشد.

       یکی از نکاتی که از نگاه وزارت بهداشت در تعیین تعرفه مورد غفلت واقع شد علاوه بر سقف تعرفه خدمات درمانی، تعداد انجام این خدمات درمانی بود. در آن زمان برخی از گروه‌های کارشناسی شاید براساس شانس و بدون توجه به این ابعاد تعرفه برخی از اعمال جراحی را افزایش دادند که اگر قرار باشد تنها روی آن تمرکز کنیم به نظر می‌رسد افزایش تعرفه بسیار چشم‌گیر بوده است؛ اما اگر قرار باشد به‌صورت کلی نگاه کنیم می‌بینیم که چنین اتفاقی رخ نداده است. شاید در بدو امر اتفاقاتی افتاد که کمی امیدوارانه بود، اما درنهایت این افزایش محو شد.

       بنابراین درنهایت باید بگویم در جریان تعیین تعرفه، تعرفه رشته بیهوشی که درگذشته بسیار مورد ظلم واقع‌شده بود بیشتر از رشته‌های دیگر تعیین نشد.

       گلایه اصلی متخصصان بیهوشی بعد از اجرای طرح تحول مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر است که امروز ما را با تاخیر یک‌ساله در پرداخت کارانه‌ها مواجه کرده است و تمام بازی را به هم زده است. علاوه بر این خیلی از کدها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود. وزارت بهداشت هم بعد از یک اقدام شتاب‌زده خیلی از خدمات بیهوشی که تعرفه آنها تعیین‌شده بود را صفر اعلام کرد. اقدامی که غیرمنطقی بود و این سوال را ایجاد کرد که زمانی که قرار است یک خدمت درمانی ارائه شود چگونه می‌توان پایه تعرفه آن را صفر اعلام کرد. این چالش‌ها تناقضات عجیبی بود که در جریان طرح اتفاق افتاد و وزارت بهداشت نتوانست دلیل منطقی و درستی ارائه کند.

       از سوی دیگر خیلی از خدمات درمانی جدیدی که در پی ایجاد برخی از رشته‌های فلوشیپ جدید وارد شد، بدون تعرفه باقی ماند که در این زمینه علاوه بر تعریف این خدمات به مخالفت بیمه‌ها هم برخوردیم. استدلال وزارت بهداشت برای عدم پذیرش این موضوعات هم این بود که میزان افزایش تعرفه از سقف تعیین‌شده بیشتر می‌شود.

در جریان طرح تحول سلامت خیلی از متخصصان بیهوشی به بیمارستان‌های دولتی رفتند و یا به‌عنوان پزشک مقیم در شهرستان‌ها مشغول به ارائه خدمات درمانی شدند. آیا این روند همچنان ادامه دارد؟
       یکی از موضوعاتی که طرح تحول بر آن تاکید داشت افزایش کیفیت ارائه خدمات بود. بر همین اساس متخصصان رشته‌های کلیدی در بیمارستان‌های دولتی جذب کردند. اما این موضوع هزینه‌بر بود که علی‌رغم رضایت پزشکان به دلیل بار مالی زیاد ناشی از این تغییرات وزارت بهداشت تاحدی عقب‌نشینی کرد. چون به نظر می‌رسید از پولی در این زمینه صرف شد، می‌شد نتیجه بهتری گرفت.

در یک‌کلام به ما بگویید متخصصان بیهوشی امروز خوشحال‌تر هستند یا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت؟
       درمجموع که برای درآمد متخصصان بیهوشی اتفاقات مثبتی افتاد، البته چالش‌های زیادی به اجرای این طرح وارد است. اما من فکر می‌کنم امروز علی‌رغم اینکه اعتراض‌ها بیشتر شده اما شرایط هم بهتر از قبل است.

موضوع اعتراض‌ها بیشتر در چه زمینه‌ای است؟
       دلیل اصلی اعتراض‌ها مقایسه تعرفه این رشته با دیگر رشته‌هاست که من هم با آن موافقم، چون عدالت بین‌رشته‌ای وجود ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: