کد خبر: ۱۳۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 2016December 25
چرا مفصل مچ پا خشک می‌شود؟ جوش دادن مفصل مچ پا موجب می‌شود تا سه استخوان تشکیل دهنده مفصل به یکدیگر متصل شده و هیچ حرکتی بین آنها صورت نگیرد.
     خشک کردن یا فیوژن که به آن جوش دادن یا آرترودز Arthrodesis هم می‌گویند روشی است که از آن می‌توان برای درمان آرتریت‌های شدید مفصل مچ پا که همراه با درد شدیدی هستند، استفاده کرد.

       چرا مفصل مچ پا خشک می‌شود؟ جوش دادن مفصل مچ پا موجب می‌شود تا سه استخوان تشکیل دهنده مفصل به یکدیگر متصل شده و هیچ حرکتی بین آنها صورت نگیرد. از این عمل جراحی موقعی استفاده می‌شود که مفصل مچ پا به شدت تخریب شده و درد شدیدی برای بیمار ایجاد می‌کند. خشک کردن مفصل مچ پا وقتی انجام می‌شود که درد بیمار به هیچ روش درمانی دیگری پاسخ نداده است.

       این روش درمانی موجب از بین رفتن درد مچ پای بیمار شده و یک مفصل پایدار و محکم را در اختیار بیمار قرار می‌دهد. با این حال یک چیز را از بیمار می‌گیرد و آن حرکت مچ پا است. بعد از این عمل جراحی مقدار زیادی از حرکات مچ پا از بین خواهد رفت. از این عمل جراحی بیشتر در افراد جوانی که به‌دنبال شکستگی‌های مچ پا دچار آرتروز و تخریب شدید مچ شده‌اند استفاده می‌شود. با انجام این نوع جراحی بیمار می‌تواند فعالیت‌های بدنی سنگین را با مچ پا انجام دهد. البته پیش‌نیاز انجام این جراحی سالم بودن مفاصل دیگر اندام تحتانی است.

       روش‌های دیگر چیست؟ در افراد مسن‌تر که به قدرت زیادی برای انجام فعالیت‌های روزانه نیاز ندارند، انجام آرتروپلاستی یا تعویض مفصل مچ پا جایگزین مناسبی برای جراحی خشک کردن مفصل است. تعویض مفصل مچ پا نه‌تنها درد بیمار را از بین می‌برد بلکه دامنه حرکتی مناسبی را هم در اختیار وی قرار می‌دهد. با این حال آرتروپلاستی یا تعویض مفصل مچ پا همانند تعویض مفاصل زانو یا تعویض مفصل ران عمل جراحی موفقی نیست و ممکن است با عوارضی مانند خراب شدن مفصل مصنوعی همراه باشد. عمل جراحی خشک کردن مفصل مچ پا برخلاف تعویض مفصل، تا آخر عمر برای بیمار خواهد ماند و عوارض احتمالی آن را ندارد.

       خشک کردن مفصل مچ پا چگونه انجام می‌شود؟ برای انجام جراحی فیوژن یا خشک کردن مفصل مچ پا جراح، ابتدا غضروف باقیمانده در سطوح زیرین تیبیا و فیبولا و سطح بالایی تالوس را برداشته و پس از اینکه این استخوان‌ها را در کنار هم قرار داد آنها را به توسط چند پیچ و یا با استفاده از اکسترنال فیکساتور به هم متصل می‌کند تا بدن بتواند بعد از چند ماه استخوان‌ها را به هم جوش داده و متصل کند.

       در مواردی که از اکسترنال فیکساتور استفاده شده، این وسیله معمولا پس از سه ماه خارج می‌شود ولی وقتی از پیچ استفاده می‌شود معمولا پیچ‌ها در مچ پا باقی می‌مانند مگر اینکه مشکل خاصی ایجاد کنند که در آن صورت خارج می‌شوند.

       روش دیگر انجام این عمل جراحی استفاده از آرتروسکوپ است. در این روش ابتدا با استفاده از آرتروسکوپ غضروف سطح مفصلی سه استخوان مچ پا تراشیده شده و سپس استخوان‌ها با استفاده از پیچ یا اکسترنال فیکساتور به یکدیگر متصل می‌شوند.

       پس از جراحی مچ پای بیمار مدتی در آتل قرا ر‌ داده می‌شود تا روند ترمیم زخم و جوش خوردن استخوان‌ها تسریع شود.
سپید
مهرداد منصوری
ارتوپد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: