کد خبر: ۱۳۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۵ - 2016December 23
ویتامین ها و املاح برای رشد و تأمین سلامتی كودكان به شدت ضروری هستند و باید در وعده های غذای روزانه آنان به اندازه كافی وجود داشته باشند.
برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای كودك از چه مواد غذایی میتوان استفاده كرد ؟

شفا آنلاین:ویتامین ها و املاح برای رشد و تأمین سلامتی كودكان به شدت ضروری هستند و باید در وعده های غذای روزانه آنان به اندازه كافی وجود داشته باشند.


به گزارش شفا آنلاین:سبزیجات یکی از بهترین منابع ویتامینها هستند . استفاده از سبزیهای برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت، گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری كه در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی كه به كودك داده میشود ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد كودك مثل آهن را تأمین میكند، (بخاطر داشته باشید به كودكان زیر یكسال نباید اسفناج داد). سبزیهای زرد و نارنجی رنگ مثل كدو حلوایی،هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیها در غذای كودك به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد كودك كمك میكند.

کنجد یکی از بهترین مواد مغذی برای کودکان بخصوص در سالهای اولیه ی زندگیست . کنجد سرشار از ویتامینها و املاح مورد نیاز کودکان است . پودر کنجد برای کودکان در سن 1 تا 2 سال میتواند چاشنی سوپها و آشها و پوره های غذایی باشد . کنجد به دلیل کلسیم بالایی که دارد در رشد قدی کودکان نیز تاثیر بسزایی دارد .با استفاده از پودر جوانه ها و غلات و حبوبات میتوان غذای كودك را مقوی ومغذی كرد. زیرا این مواد علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین های B و C هستند به هضم غذا هم كمك میكنند. غلات صبحانه و کورنفلکسها یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه ی کودکان هستند چون بسیاری از کودکان از آنها استقبال می کنند .

جوانه غلات و حبوبات را خودتان آماده کنید ! مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت 2 تا 3 روز خیس كنید، بعد آن را در یك سینی تمیز پهن كرده و یك پارچه تمیز و مرطوب روی آن پهن كنید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینكه جوانه ها سبز شد میتوانید جوانه كامل را به سوپ یا آش كودك اضافه كنید. برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه ها را خشك كرده و به پودر تبدیل كنید و هر بار مقدار كمیاز آن را (با توجه به سن كودك از 1 قاشق مرباخوری تا 1 قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای كودك اضافه كنید. با این كار هم انرژی غذای كودك افزایش مییابد و هم پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای كودك بیشتر میشود. پودر جوانه غلات و حبوبات را میتوان در یك شیشه درب دار ریخته وتا 2 هفته در یخچال نگهداری كنید. اگر کودکتون نسبت به طعم این جوانه ها واکنش نشان داد حتما سعی کنید از مقدار بسیار کم شروع کنید در حد نصف قاشق غذاخوری برای یک کاسه آش یا سوپ استفاده کنید .

پزشک آنلاین

پروانه کاظمی [ کارشناس تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: