کد خبر: ۱۳۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
از ویژگی‌های اجرای طرح تجمیع بیمه‌ها، ارائه خدمات درمانی برابر برای همه اقشار جامعه است؛ امری که می‌تواند نگرش عدالت گرایانه درحوزه درمان را پایه‌ریزی کند.
شفاآنلاین>سلامت>گرچه اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها با سختی‌هایی همراه خواهد بود که لازمه‌اش دقت‌نظر در حسن اجرا و نیز صبوری برای تحقق اهداف این قانون است، اما از آنجا که در متن قانون به تفاوت‌های شغلی به‌طور مشخص اشاره و از یکدیگر تفکیک شده‌اند، به‌طور کلی، اجرای این قانون، جای نگرانی ندارد.

از ویژگی‌های اجرای طرح تجمیع بیمه‌ها، ارائه خدمات درمانی برابر برای همه اقشار جامعه است؛ امری که می‌تواند نگرش عدالت گرایانه درحوزه درمان را پایه‌ریزی کند.

اما بعضی کارشناسان با تجمیع بیمه‌های درمانی موافق نیستند و نگران جامعه کارگری‌اند. آنها نگرانند خدمات درمانی که طی سالیان متمادی برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تدارک دیده شده است، در معرض استفاده عموم قرار بگیرد.

آنها نگرانند که تجمیع بیمه‌ها به حوزه بهداشت و درمان جامعه کارگری آسیب برساند. اگرچه امثال این دغدغه‌ها بحق و بجاست، اما واقعیت این است که نگاه کلان به بحث تجمیع بیمه‌ها، این‌گونه نگرانی‌ها را نیز رفع می‌کند. از آغاز تدوین و اجرای نظام بیمه درمانی همواره آرزوی اقشارمختلف مردم این بوده است که روزی یکسان نگری و یکسان سازی خدمات بیمه‌های درمانی را شاهد باشند و همه مردم بتوانند از سیستم واحد بیمه‌ای در حوزه درمان بهره‌مند شوند.

تجمیع بیمه‌ها سبب می‌شود نقاط قوتی که هر یک از سیستم‌های کنونی بیمه درمان در ارائه خدمات به اقشار مختلف بویژه طیف کم درآمد و کارگران داشته‌اند، در یک سیستم متمرکز تجمیع شود و این تمرکز نقاط مثبت، برآیندی بهتر و مفیدتر برای اقشار ضعیف و از‌جمله کارگران خواهد داشت.

همچنین تجمیع بیمه‌ها، سیستم خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان را یکپارچه خواهد کرد و این یکپارچه‌سازی سبب پوشش بیمه‌ای هماهنگ‌تر و کارآمدتر برای طبقات مختلف ازجمله کارگران خواهد شد. بخصوص در شرایطی که تفاوت در نوع بیمه پایه و تکمیلی افراد هم مشکلات و چالش‌هایی ایجاد کرده، با تجمیع بیمه‌ها این مشکلات و تناقضات کاهش می‌یابد.

تجمیع بیمه‌ها، ارائه خدمات برای جامعه پزشکی و پیراپزشکی را هم راحت تر می‌کند، زیرا مواجه بودن با یک سیستم یکپارچه بیمه‌ای با قوانین واحد و متمرکز شدن خدمات، نقاط مثبت بسیار بیشتری دارد تا داشتن چند سیستم بیمه‌ای که هر یک قوانین، مقررات، بروکراسی، موانع اداری و مشکلات خاص خود را در حوزه پرداخت بدهی‌ها به جامعه پزشکی دارند.

این مزیت و راحتی برای گروه‌های خدمت رسان پزشکی، تاثیرش را روی کیفیت خدمت رسانی بهتر به بیماران و بویژه افراد کم درآمد نشان خواهد داد.درواقع باید درطرح یکسان سازی بیمه‌ها این مهم را درنظرگرفت که راهکارها باید «راهبردی» باشد، یعنی ما را به آن هدف بزرگ برساند یا در فرآیندی مدت دار به آن هدف نزدیک و نزدیک‌تر کند.

اجرای صحیح قوانین بیمه‌ها درحوزه درمان، شاخص رشد و سلامت جسمی و روانی جامعه است؛ زیرا مدینه فاضله یک جامعه سالم آن است که هیچ‌کس در آن جامعه نباید دغدغه تامین هزینه‌های درمان را داشته باشد. اگر شاخص‌هایی چون پویایی و فراگیری بیمه‌های درمانی در نظر گرفته شود، آن‌وقت حتی با‌وجود آزمون، خطاهایی که احتمالا در مرحله اجرا به وجود خواهد آمد، اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها، جای نگرانی نخواهد داشت.جام جم آنلاین

دکتر فرجود شکوهی - رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: