کد خبر: ۱۳۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 21
طرح تحول سلامت مهمترین برنامه اجتماعی دولت پس از پیروزی انقلاب است و با اصرار شخص رئیس جمهوری برای حمایت از محرومان طراحی و اجرا شد

شفا آنلاین>سلامت>معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سیاسی کردن سلامت مردم، زیرپا نهادن مسئولیت خطیر اخلاقی است، گفت: کاهش پرداختی از جیب مردم آرزوی همه مسئولان بود،همچنین طرح تحول سلامت مورد تایید رئیس جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان و رئیس سازمان جهانی بهداشت است.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی در واکنش به اظهارات "پزشکیان" اظهار داشت: طرح تحول سلامت مهمترین برنامه اجتماعی دولت پس از پیروزی انقلاب است و با اصرار شخص رئیس جمهوری برای حمایت از محرومان طراحی و اجرا شد، بنابراین منتقدین این طرح، اگر کمک نمی‌کنند با جوسازی‌ها و جنجال‌های رسانه ای، مانع تلاش‌های خدمتگزاران مردم نشوند.

حریرچی با اشاره به اینکه، همواره حرکت رو به جلو مخالفینی دارد، گفت: کسانی اجرای یک طرح جزو آمال و آرزوهایشان بوده و عملیاتی نشده، از مسیر منطق و انصاف خارج می‌شوند و با اظهار نظرات غیرعلمی، سعی در القای شکست آن طرح را به افکار عمومی دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: تعدادی از انتقادات از سر دلسوزی است که در موارد قابل توجهی دارای نکات کارشناسی نیز است که ما از این انتقادات در جهت ارتقای برنامه‌ها بسیار استقبال می‌کنیم؛ ولی تعدادی از حملات هم، نه از سر خیرخواهی و نه دارای جنبه کارشناسی است و تنها ماحصل آن ایجاد حاشیه برای خدمتگزاران مردم است.

وی در ادامه به افزایش رضایتمندی مردم و دستاوردهای ملموس این طرح از لحاظ افزایش دسترسی به خدمات سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم اشاره کرد و افزود: موفقیت‌های طرح تحول سلامت به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی دولت به کرات به تایید رییس جمهوری، ریاست مجلس و نمایندگان، رئیس سازمان جهانی بهداشت و ارزیابان دوره ای این سازمان قرار گرفته است و با اظهارات تکراری و غیر جامع بعضی افراد نمی‌توان این دست آوردهای عظیم را تحت الشعاع قرار داد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: موضوع مهمی که بعضی افراد به مدت چند دهه بر آن چشم بسته بودند، حجم دریافت‌های غیر قانونی در حوزه سلامت بود که به طور متوسط 10 تا 15 درصد کل هزینه‌های سلامت را تشکیل می‌داد که در سال به حدود 7 تا 10 هزار میلیارد تومان رسیده بود و این رقم از جیب ملت به تعداد اندکی از ارائه کنندگان خدمات اختصاص می‌یافت ولی با اقدامات وزارت بهداشت و با تخصیص یک چندم این رقم محافظت مالی مناسب از مردم ایجاد شد و دریافت‌های غیرقانونی را به حد ناچیز رسید که در چند دهه اخیر هیچ کشوری چنین تجربه موثر و موفق در این بازه زمانی کوتاه را نداشته است.

حریرچی اضافه کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم از 50 الی 58% به 40 هزینه‌های سلامت در سال اول اجرای طرح تحول سلامت دست آورد بزرگ و خیره کننده‌ایی است که آرزوی تمام مسئولین گذشته حوزه سلامت بوده است ولی برخی به طور عامدانه سعی می‌کنند اذهان را از توجه به این دست آورد عظیم نظام منحرف کنند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: موضوع بیمه شدن همه ایرانیان به عنوان یک تکلیف قانونی بود و 20 سال روی زمین مانده بود و بر اساس مستندات و تکالیف قانونی چه قانون بیمه همگانی و سیاست‌های کلی سلامت، و قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه - اجرا شد و افتخار می‌کنیم که 10 میلیلون نفر بیمه شده جدید داشتیم که 90 درصد آنها درآمد زیر یک میلیون داشته و سزاوار کمک از طرف دولت بودند.

حریرچی در پایان با تاکید بر اینکه، راه اصلاح و ارتقا حوزه سلامت ولو با فراز و نشیب با قدرت ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: توصیه مشفقانه بنده به افرادی که در دوره تصدی خود اقدام عملی و حتی یک اشاره ضمنی هم به این موضوع نکردند و الان مدعی شدند، فقط رعایت انصاف است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: