کد خبر: ۱۳۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
در این تصویر برداری میزان جریان خون ورودی به قلب در هنگام استراحت و سپس در شرایطی که با مصرف دارو یا فعالیت فیزیکی قلب را وادار به کار بیشتر می‌کنیم، اندازه‌گیری می‌شود.
شفا آنلاین: این آزمایش تصاویری را در اختیار ما می‌گذارد که نمایانگرمناطقی از قلب هستند که جریان خون در آن کم یا ماهیچه دچار آسیب شده است.

به گزارش شفا آنلاین: این آزمایش معمولا شامل دو سری تصویربرداری ازقلب می‌شود؛یکبار در حین استراحت و بار بعد زمانی که قلب توسط دارو یا ورزش تحریک شده است. نیاز به انجام تصویربرداری هسته‌ای توسط پزشک هنگامی لازم تشخیص داده می‌شود که وی مشکوک به وجود مشکلات عروق قلبی یا نارسایی ماهیچه قلب باشد یا اینکه علت بروز درد قفسه سینه یا تنگی نفس توسط تست ورزش مشخص نشده باشد.
دلایل تجویز
• تشخیص وجود بیماری عروق کرونر: عروق کرونر رگ‌های اصلی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند. هنگامی که این رگ‌ها به هر علتی دچار آسیب شوند رسیدن اکسیژن و ماده غذایی به ماهیچه قلب مختل می‌شود. آسیب رگ‌ها عمدتا مربوط است به ایجاد رسوباتی که پلاک نامیده می‌شوند. بروز علایمی از قبیل کمبود نفس و درد قفسه سینه می‌تواند به دلیل آسیب عروق کرونر باشد و انجام این تست می‌تواند وجود آن را روشن کند.
• مشاهده اندازه وشکل قلب: پزشک از طریق انجام این آزمایش پی می‌برد که آیا قلب تغییر اندازه داشته یا خیر و همچنین کیفیت پمپاژ قلب نیز مشخص می‌شود.
• تشخیص و اتخاذ بهترین روش درمان: اگر پیش از این مبتلا به یکی از بیماری‌های قلبی، عروقی یا آریتمی شده‌اید و تحت درمان هستید، با انجام این تست، پزشک به میزان موفقیت درمان اعمال شده پی می‌برد. همچنین می توان برنامه درمانی را اصلاح و میزان فعالیت فیزیکی را که قلب شما توان تحمل آن را دارد مشخص کرد.
عوارض
انجام تصویربرداری هسته‌ای معمولا با عارضه‌ای همراه نیست ولی مانند هر فرآیند پزشکی ممکن است که عوارضی، هر چند نادر، به‌همراه داشته باشد:
 واکنش آلرژیک: ممکن است که بدن شما به ماده رادیواکتیوواکنش آلرژیک نشان دهد. بروز چنین حالتی بسیار نادر و در صورت وقوع بسیار ملایم است.
 بروز آریتمی: این حالت به سبب انجام ورزش یا تزریق داروی محرک قلب رخ می‌دهد، و با توقف ورزش یا از بین رفتن اثر دارو، آریتمی هم از بین می‌رود.
 سکته قلبی: این عارضه بسیار نادر است ولی موارد سکته قلبی در حین انجام آزمایش مشاهده شده است.
 گرگرفتگی و درد قفسه سینه: اگر قادر به انجام تست ورزش نباشید و قلب با دارو تحریک شود ممکن است به‌صورت زودگذر چنین احساسی را تجربه کنید.
ممکن ست از شما خواسته شود که دو ساعت پیش از شروع تست از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. همچنین در مورد مصرف کافئین و دارو از پزشک خود سوال کنید زیرا برخی از داروها با انجام این تست تداخل دارند. همچنین اگر مبتلا به آسم هستید و از اسپری استفاده می‌کنید حتما آن را در حین آزمایش همراه داشته باشید و به پزشک حاضر در انجام تست اطلاع دهید. برای آن روزلباس و کفش راحت انتخاب کنید. انجام این تست بین 2 تا 5 ساعت زمان لازم دارد.
هنگام انجام تست هسته‌ای
پیش از شروع لوله پلاستیکی به رگ دست شما وصل می‌شود. همچنین تکنیسین با گذاشتن پدهای مخصوص روی سینه و دست‌ها و پاهای شما، شما را به دستگاه الکتروکاردیوگرام متصل می‌سازد. بدین ترتیب نوار قلب شما در حین انجام تست گرفته می‌شود. با بستن بازوبند دستگاه فشارخون نیز تغییرات فشار در حین عمل مشاهده و ثبت می‌شود. اگر قادر به انجام ورزش نباشید از طریق همان لوله پلاستیکی ماده محرک وارد جریان خون می‌شود. پس از تزریق ماده محرک، بروز حالت مشابه انجام ورزش مثل گرگرفتگی و تنگی نفس طبیعی است.
اگر از شما تست ورزش گرفته شود، باید که روی تردمیل راه بروید و سرعت و شیب تسمه دستگاه به‌تدریج تغییر می‌کند. ورزش تا رسیدن به نقطه‌ای که دیگر قادر به ادامه نباشید یا یکی از علایم زیر در شما مشاهده شود ادامه می‌یابد:
 احساس درد شدید در قفسه سینه
 تنگی نفس شدید
 بالا یا پایین رفتن فشارخون به طور غیرطبیعی
 ریتم غیرعادی قلب
خواب‌آلودگی
هر زمانی که احساس کردید قادر به ادامه نیستید راه رفتن را متوقف کنید.
تزریق ماده رنگی
یک ماده رنگی رادیواکتیو از طریق لوله پلاستیکی به شما تزریق می‌شود. ابتدا در حالت استراحت از قلب تصویربرداری می‌شود. پس از تحریک دارویی یا ورزشی قلب بار دیگر تصویربرداری انجام می‌شود. برای تصویر برداری روی تختی مشابه تخت رادیوگرافی دراز می‌کشید. تصویربرداری در دو مرحله این امکان را برای پزشک شما فراهم می‌آورد که از چگونگی جریان خون در رگ‌ها و قلب شما در هر دو حالت استراحت و فعالیت آگاه شود.
پس از انجام تست هسته‌ای
پس از انجام تست شما می‌توانید فعالیت‌های زندگی عادی خود را از سر بگیرید، مگر اینکه پزشک برخلاف آن دستور دهد. ماده رادیو اکتیو از طریق ادرار یا مدفوع از بدن شما خارج می‌شود و جهت دفع سریع‌تر آن نوشیدن مقادیر زیاد آب توصیه می‌شود.
پس از مشاهده نتایج تصویربرداری یک از حالات زیر مطرح می‌شود:
 خون در هردو حالت استراحت و فعالیت در عروق و قلب شما جریان دارد: در این‌صورت نیازی به انجام آزمایش دیگری نیست.
 جریان خون در حالت استراحت طبیعی و در حالت فعالیت غیرطبیعی است: بخشی از قلب شما در هنگام فعالیت خون کافی دریافت نمی‌کند که نشانگر گرفتگی یک یا تعدادی از رگ‌های قلب است.
 جریان خون در هردوحالت استراحت و فعالیت کم است: در این‌صورت امکان نارسایی شدید عروقی یا سابقه سکته قلبی مطرح می‌شود.
 عدم مشاهده ماده رادیواکتیو در بخش‌هایی از ماهیچه قلب: نشان می‌دهد که بخشی از قلب بر اثر سکته‌های پیشین از کار افتاده است.
اقدامات بعدی بنابر تشخیص پزشک و شدت نارسایی می‌تواند دارودرمانی، آنژیوگرافی، گذاشتن استنث و یا جراحی باشد.سپید
منبع: مایوکلینیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: