کد خبر: ۱۳۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
محققان استرالیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که هرچند شواهد نشان می‌دهند غذاهای آلرژی‌زا مانند بادام زمینی، تخم مرغ و شیر، باید در همان سال اول زندگی در رژیم غذایی کودکان گنجانده شوند، دستورالعمل‌های کنونی در این زمینه به‌روز نیستند.
 شفا آنلاین: گایدلاین‌های رسمی که در اوایل سال 2017 منتشر خواهند شد، فقط در مورد بادام زمینی مطالبی را ارایه خواهند داد و توصیه می‌کنند کودکان در سنین 4 تا 6 ماهگی از آن مصرف کنند. در حال حاضر، شواهد عمده‌ و داده‌های معتبری نیز در مورد دیگر مواد غذایی، مانند تخم‌مرغ، در دست هستند که نشان می‌دهند تاخیر در گنجاندن مواد غذایی جامد آلرژن‌زا در رژیم غذایی نوزادان، خطر بروز این آلرژی‌های خاص غذایی را افزایش می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین: براین اساس، باید تغییرات عمده‌ای در گایدلاین‌هایی که به آموزش والدین در زمینه تغذیه نوزادان می‌پردازد، داده شود. در حقیقت، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این تغییرات در سیاست‌گذاری‌های تغذیه‌ای نوزادان با عنوان infant-feeding guidelines، منجر به کاهش آلرژی‌های غذایی در کودکان خواهد شد.

       حتی اگر این مساله به دلیل معکوس کردن علیت باشد، یعنی افرادی در معرض خطر بروز بیشترین آلرژی‌های غذایی قرار دارند که احتمالا از دادن مواد غذایی مانند بادام زمینی، تخم مرغ و شیر گاو به آنها اجتناب شده، زمان مصرف مواد غذایی جامدی که آلرژی‌زا هستند، بعید است که آسیب‌رسان باشد. هر چه زودتر این نوع مواد غذایی به نوزادان داده شود، روند بهتری را طی خواهند کرد. البته همه موافق مقدار و زمان مواجهه، در زمینه آلرژی به تخم مرغ هستند.

       در یک کارآزمایی که اخیرا انجام شده و نتایج آن در نشریه New England Journa- of Medicine منتشر شده، محققان زمان آغاز مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا را در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کردند، بررسی کردند. شیوع هرگونه آلرژی غذایی در گروهی که مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا در آنها زودتر شروع شده بود، به‌طور قابل توجهی کمتر از گروهی بود که طبق روتین و استاندارد کنونی رفتار کرده بودند (4/2 درصد در مقابل 3/7 درصد). همچنین شیوع آلرژی به بادام زمینی (صفر درصد در مقابل 5/2 درصد) و تخم مرغ (4/1 درصد در مقابل 5/5 درصد) نیز کمتر گزارش شد که این اختلاف‌ها از نظر آماری معنی‌دار بودند. در مطالعه دیگری هم نشان داده شد، هرچه مصرف مقدار کمی از تخم مرغ پخته شده در نوزادان زودتر آغاز شود، آلرژی در آنها کمتر دیده می‌شود.

       به هرحال، در مطالعه محققان آلمانی، که مقدار بیشتری را از تخم مرغ به نوزادان 4 تا 6 ماهه داده بودند، مواجهه زودهنگام با این ماده غذایی، خطر واکنش‌های آلرژیک تهدید کننده حیات را بیشتر کرده بود.

       در مطالعه دیگری تحت عنوان STEP، زمانی که تخم‌مرغ را زودتر از زمان عادی به نوزادان خوراندند، تغییری در تعداد آلرژی‌های غذایی در کودکان 1 ساله دیده نشد. البته این مطالعه در کودکانی که در معرض خطر بالای واکنش‌های آلرژیک بودند، خصوصا نوزادان مبتلا به اگزما، انجام نشده بود، چون این افراد موارد شناخته شده بروز بیشتر آلرژی‌های تخم‌مرغ هستند و شاید از دستورالعمل‌های جدید بیشترین منفعت را ببرند.

       البته هنوز زمان دقیق و مطلوب آغاز مصرف غذاهای جامد آلرژی‌زا در نوزادان مشخص نیست و متخصصان در مورد آن اتفاق‌نظر ندارند، اما فعلا آنچه ما می‌دانیم آن است که مصرف این دسته از مواد غذایی باید در همان سال اول زندگی، صرف نظر از خطر سابقه خانوادگی، برای کودکان آغاز شود.

       گایدلاین‌های جدید بادام زمینی، توصیه خواهند کرد که کودکان غیرمبتلا به اگزما یا آلرژی تخم‌مرغ، در صورت تمایل خانواده، می‌توانند در منزل مصرف غذاهای حاوی بادام زمینی را آغاز کنند. برای کودکان مبتلا به اگزمای خفیف تا متوسط که اخیرا مصرف غذاهای جامد را آغاز کرده‌اند، گایدلاین‌ها می‌گویند غذاهای حاوی بادام زمینی می‌توانند در حوالی سن 6 ماهگی در منزل آغاز شوند، بدون آنکه نیازی به بررسی بیشتر داشته باشند.سپید
منبع: Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: