کد خبر: ۱۳۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
فریبا خان احمدی،روزنامه نگار حوزه بهداشت و درمان
تلویحا باید اشاره کرد که این پایان انتقادات غیراصولی و غیراخلاقی منتقدان نبود و روز بعد خبرگزاری‌های منتقد دولت که هر روز فلش پیکان انتقاد‌های غیرکارشناسانه‌شان را روانه وزارت بهداشت نشانه می‌گیرند و انگار پاسخگویی وزیر به مذاق‌شان خوش نیامده بوده به تشویق یارکمکی‌شان در برنامه ثریا پرداختند.

شفاآنلاین :چهارشنبه شب گذشته دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت به برنامه ثریا دعوت شد تا پاسخگوی انتقادات به طرح تحول سلامت باشد. در حالی که انتظار می‌رفت مجری برنامه درباره نتایج طرح تحول سئوالاتی مطرح کند همان ابتدای کار با نشان دادن آمارها و نمودارهایی در خور توجه و البته تعجب‌انگیز قصد تخریب این طرح و سیاست‌های آن را داشت که با اعتراض سرسختانه وزیر روبرو شد.

با توجه به اینکه منتقدی در این مصاحبه حضور نداشت مجری خود را در مقام منتقد قرار داد و با طرح سئوالات غیرفنی و پخش گزارش‌هایی که بیشتر به سناریوی‌های از پیش تعیین شده‌ شباهت داشت به تخریب عملکرد دولت در بخش سلامت و بهداشت پرداخت. البته مجری برنامه که زبان بدنش نشان می‌داد از سوی اتاق فرمان تحت اختیار است و فرامین را یک به یک به‌اجرا می‌گذارد در مقابل پاسخ‌های کارشناسانه وزیر، دفاع غیرخطی و غیرمعقولانه‌ای داشت و توجیه‌اش این بود که نقش یک منتقد را بازی می‌کند!


باید گفت این بخشی از مصاحبه سوگیرانه برنامه ثریا بود چرا که قرار تهیه‌کنندگان این برنامه بود از همه جوانب طرح تحول نظام سلامت از وزیر سئوال شود. ولی تنها تعرفه‌های پزشکی و فیش‌های نجومی آن هم به قصد تخریب عملکرد وزارتخانه بهداشت و درمان مطرح شد و ده‌‌ها عملکرد دیگر این وزارتخانه که با استقبال و رضایتمندی مردم روبروست هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفت. البته شواهد گویای این نکته است که سناریو اینگونه نوشته‌شده بود.

اگرچه دکتر قاضی‌زاده هاشمی تمام قد از سیاست‌های این طرح دفاع کرد و تنها دغدغه‌اش را برطرف کردن مشکلات مردم در این بخش دانست ولی به کاستی‌ها و نقاط ضعف طرح تحول نیز اشاره کرد ولی ناراحتی او که حتی در طول برنامه کاملا مشخص بود پنهان کردن اقدامات وزارتخانه‌اش در بخش بهداشت و سلامت از سوی مجری و منتقدان بود.

تلویحا باید اشاره کرد که این پایان انتقادات غیراصولی و غیراخلاقی منتقدان نبود و روز بعد خبرگزاری‌های منتقد دولت که هر روز فلش پیکان انتقاد‌های غیرکارشناسانه‌شان را روانه وزارت بهداشت نشانه می‌گیرند و انگار پاسخگویی وزیر به مذاق‌شان خوش نیامده بوده به تشویق یارکمکی‌شان در برنامه ثریا پرداختند. برای نمونه یکی از این خبرگزاری‌ها با تیتر«عصبانیت پی در پی هاشمی در مناظره بدون منتقد/ محکمه یک‌جانبه وزارت بهداشت برای قضاوت طرح تحول سلامت» به انتقاد شدید از دکتر قاضی‌زاده هاشمی پرداخت و نوشت:« هاشمی با پیش زمینه‌ای تند در برنامه حاضر شده بود مشاوران وی از چند روز قبل خط و نشان کشیده بودند که اجازه دعوت از هیچ کارشناس و منتقدی را ندارید، کسانی مثل پزشکیان و طریقت و شریفی مقدم و البته احمد توکلی از بزرگترین منتقدین به طرح تحول سلامت هستند که اجازه حضور در این برنامه و شفاف سازی برای مردم را پیدا نکردند.»

باید گفت این نخستین‌بار و حتی آخرین باری نیست که وزیر بهداشت و در راس آن دولت یازدهم مورد هجمه منتقدان قرار می‌گیرد. هجمه‌ای که قابل تامل است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: