کد خبر: ۱۳۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 20
پژوهشگران در مطالعات خود به بررسی نقش ژنتیک در پروسه یادگیری پرداخته و در بخش نخست مطالعات خود موفق به شناسائی 74 بخش در ساختار ژنوم انسانی شدند که با قدرت اکتساب و یادگیری در ارتباط هستند.
شفا آنلاین:این موضوع بدیهی است که در موضوع یادگیری ، شرایط محیطی و اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده و برای بررسی روند یادگیری افراد باید این موارد را نیز مد نظر قرار داد.

به گزارش شفا آنلاین: در این میان بخش ویژگی های ژنتیکی و تاثیر آن در نوع و چگونگی یادگیری، کمتر مورد توجه قرار گرفته و اطلاعات پژوهشگران در این زمینه بسیار اندک است.

در مطالعات انجام شده مشخص شد که ژنتیک و وراثت نقشی در حدود بیست درصد در روند آموزش و یادگیری افراد ایفا می کند که این ژن های کشف شده تنها بخش کوچکی از این سهم بیست درصدی را به خود اختصاص داده اند.

در این پژوهش ها که توسط تیمی از دانشمندان انجمن ائتلافی علوم ژنتیک انجام شد، محققین به تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات ژنتیکی بیش از 300 هزار نفر از ساکنان اروپا پرداختند که در مطالعات پیشین، سوابق تحصیلی و آموزشی آن ها ثبت شده بود.

در مطالعات انجام شده مشخص شد که ژنتیک و وراثت نقشی در حدود بیست درصد در روند آموزش و یادگیری افراد ایفا می کند که این ژن های کشف شده تنها بخش کوچکی از این سهم بیست درصدی را به خود اختصاص داده اند.

این مطالعات از این منظر دارای اهمیت هستند که در پژوهش های پیشین؛ دانشمندان موفق به اثبات دخیل بودن نقش ژنتیک در روند یادگیری و آموزش نشده بودند. به نظر می رسد کشف این عوامل ژنتیکی بتواند دانشمندان را در شناخت بهتر روند یادگیری یاری کرده و پیامدهای مثبتی برای پژوهش های بعدی داشته باشد.

در همین رابطه جاناتان کینگ مدیر موسسه ملی سالمندی در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: یافته های این پژوهش ما را قادر به اصلاح پرسش های دقیق تری در مورد ریشه های ژنتیکی آموزش، یادگیری، پیشرفت های تحصیلی و ارتباط آن با شرایط محیطی ، اجتماعی و بهداشتی خواهد کرد. برای نمونه ما می دانیم که یادگیری و آموزش می تواند به عنوان یک عامل موثر در به تاخیر انداختن عوارض مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر باشد.

وی در خاتمه توضیحات خود خاطر نشان کرد که احتمال دارد در پایان این مطالعات ما قادر به درک این موضوع باشیم که چگونه روند یادگیری و آموزش می تواند انسان را در برابر زوال مغزی در دوران کهنسالی یاری کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله journal Nature منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: