کد خبر: ۱۳۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح تحول سلامت را اقدامی ضربتی در کمک به اقشار آسیب پذیر دانسته و بر این باورند که تمام همت مسئولان باید بر رفع نقاط ضعف و تداوم آن متمرکز شوند.
شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان مردم بر این باورند که طرح تحول سلامت طرح نظام بوده و بارها مورد تاکید و تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است لذا بر این باورند که عقبگرد از آن غیرممکن بوده و باید با رفع نواقص زمینه تداوم آن را فراهم کرد.

به گزارش شفاآنلاین،اجرای طرح تحول سلامت را می توان به جرات یکی از بهترین طرح های اجرا شده  در شناسنامه کاری دولت یازدهم دانست، طرحی که بارها مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح تحول سلامت را اقدامی ضربتی در کمک به اقشار آسیب پذیر دانسته و بر این باورند که تمام همت مسئولان باید بر رفع نقاط ضعف و تداوم آن متمرکز شوند.

اگرچه نظرات مخالفی با اجرای طرح تحول وجود دارد اما به گفته عده ای از نمایندگان برخی انتقادها با اهداف سیاسی مطرح شده این در حالی است که این طرح، طرحی ملی بوده و نباید دستخوش اظهارنظرهای سیاسی و نقدهای غیرمنصفانه شود.

 

نوبخت: اقدام ضربتی طرح تحول سلامت در کمک به اقشار آسیب‌پذیر


 

علی نوبخت حقیقی  با بیان اینکه طرح تحول سلامت اثرات مثبتی در حوزه سلامت به جا گذاشته است، افزود: نظام سلامت موردقبول کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس است و تا حد زیادی توانسته به مشکلات بیماران رسیدگی کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت ابتکار دولت یازدهم است، ادامه داد: مسایل درمان پیشرفته و وابسته به تکنولوژی است لذا مردم عادی از عهده چنین مخارجی برنمی‌آیند بر این اساس بررسی هایی انجام شد تا با کمک بیمه ها چنین طرح عظیمی به اجرا درآید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: طرح تحول سلامت با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر به اجرا درآمد و به همین جهت لازم است تا همه مردم از آن حمایت کنند اگرچه طرح تحول سلامت همانند طرح های دیگر دارای نواقصی است اما می طلبد با شناسایی نقاط ضعف درصدد رفع آن بکوشیم.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه نیز تلاش اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس بر آن بود تا نقاط ضعف این طرح از میان برداشته شود که بر اساس آن برخی از پیشنهادات به تصویب رسید اما برخی از پیشنهادات مبنی بر واگذاری تولیت نظام سلامت به وزارت بهداشت در کمیسیون تلفیق توفیق چندانی حاصل نشد که امیدواریم با مطرح شدن این پیشنهاد در صحن علنی مجلس بتوان گام مثبتی در این حوزه برداشت.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عقبگرد در طرح تحول سلامت امکانپذیر نیست، گفت: با توجه به اینکه رفع مشکلات طرح تحول سلامت جزو دغدغه های این کمیسیون است لذا بر اساس برنامه ریزی ها قرار است اعضای کمیسیون با حضور در برخی مناطق دور افتاده نشست های هم اندیشی را با مسئولان وزارت خانه های بهداشت و رفاه برگزار کرده و به ارایه راهکارها پیرامون رفع نواقص طرح تحول سلامت بپردازند.

 

امینی فرد: طرح تحول سلامت رضایتمندی قابل توجهی در اقشار مختلف ایجاد کرد


 

محمد نعیم امینی فرد  درباره تلاش برخی از منتقدان برای تخریب طرح تحول سلامت، افزود: طرح تحول سلامت در مجموع طرح مثبتی ارزیابی می شود زیرا این طرح استراتژی مشخصی دارد و اجزای مالی و چشم انداز آن در آغاز به خوبی دیده شده است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طرح نظام سلامت تحولی را در ارایه خدمات سلامت در کشور ایجاد کرد که منجر به رضایتمندی قابل توجه مردم بین اقشار مختلف شده است به همین جهت عقبگرد از این طرح امکانپذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هر طرحی در اجرا ممکن است دارای نقاط قوت و ضعفی باشد، تصریح کرد: البته نقاط قوت طرح تحول سلامت بیش از نقاط ضعف آن است اما در هرحال این طرح در اجرا نقاط ضعفی دارد و به نظر می رسد اگر بتوانیم این اشکالات را با تعامل کمیسیون بهداشت و وزارتخانه های بهداشت و رفاه برطرف کنیم می توان امیدوار بود که این طرح با توان جدیدی به ارایه خدمت بپردازد.

وی یادآور شد: مهمترین مشکلاتی که در زمینه طرح تحول سلامت وجود دارد آن است که منابع مالی که در ارتباط با طرح تحول پیش بینی شده باید سیاستگذاری‌های مشخصی داشته باشد زیرا امروزه سیاستگذاری‌ها در این زمینه یکپارچه نیست علی رغم اینکه تولیت به عهده وزارت بهداشت است اما ابزار تولیت در دست این وزارتخانه نیست.

امینی فرد تاکید کرد: طرح تحول سلامت باید در دو قسمت مورد اصلاحات جدی قرار گیرد اول آنکه سیاستگذاری به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و دوم آنکه مدیریت منابع را به طور بهینه مدنظر قرار دهیم و معتقدیم اگر سیاستگذاری درستی در وزارت بهداشت صورت گیرد این وزارتخانه با توجه به توان تخصصی که در این زمینه دارد می تواند به تدوین راهنماهای بالینی اقدام کند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، ادامه داد: هم اکنون مدیریت فعلی بیمه ها نمی تواند در ارتباط با تدوین راهنمای بالینی به طور موثر اقدام کند و تا زمانی که بیمه ها توانمند نشوند به هیچ عنوان نمی توانند نظارت کافی را بر خدمات مورد تعهد خود انجام دهند لذا اگر در مجموع سیاستگذاری ها بر اساس بند 7 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، در وزارت بهداشت متمرکز شود می توان تحولی مثبتی را در این زمینه شاهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع از دیگر مواردی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد تا طرح تحول سلامت پرقدرت تر از قبل به جلو حرکت کند و این طرح با نگرشی جدید به حیات خود ادامه دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت:طرح تحول سلامت طرح وزارت بهداشت نیست بلکه به نوعی طرح نظام است و عقبگرد در آن معنا نخواهد داشت و لذا تلاش خواهیم کرد تا این طرح با رفع نقاط ضعف ادامه یابد.

 

شهریاری: کاهش هزینه‌های درمان با اجرای طرح تحول سلامت/برخی انتقادها به طرح تحول سیاسی است

 


 

حسینعلی شهریاری  با بیان اینکه هدف از طرح تحول سلامت رفع دغدغه های بیماران و کاهش هزینه‌های آنها است، افزود: مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید داشتند که بیمار جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علی رغم اینکه مجالس گذشته منابع کافی برای اجرای طرحی مانند نظام سلامت را در نظر گرفته بودند اما هیچ دولتی نتوانست چنین گام بزرگی را در حوزه سلامت بردارند درحالی که مشاهده می شد زمانی که افراد دچار بیماری می شدند باید در بیمارستان‌های دولتی نیز هزینه های سرسام آوری پرداخت می‌کردند که همین امر منجر به آسیب پذیر شدن بسیاری از بیماران می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر در گذشته بیمارستان‌های دولتی بیماران را به سمت مراکز درمانی خصوصی سوق می دادند که این معضل نیز چالش های زیادی را در حوزه بهداشت و درمان پدید آورده بود اما از زمانی که طرح تحول سلامت شکل اجرایی به خود گرفت بیماران در شهرها 6 درصد و در روستاها 3 درصد از هزینه های سلامت را پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: در گذشته تکریم بیماران به جهت هزینه‌های درمان خدشه دار می شد اما اکنون وضعیت بسیار بهتر از گذشته است درحالی که برخی از منتقدان با رویکرد سیاسی به این موضوع می نگرند؛ ممکن است در طرح های بزرگی همچون نظام سلامت نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد اما باید تلاش کرد تا مشکلات برطرف شود.

شهریاری تاکید کرد: اگر طرح نظام سلامت ادامه پیدا نکند بار دیگر مشکلات حوزه سلامت بازگشته و بیماران با چالش جدی‌تری مواجه خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعیت آن است که اگر در زمان اجرای طرح تحول سلامت مشکلی وجود دارد افراد باید نقد منصفانه ای داشته باشند تا این نواقص به درستی از میان برداشته شوند نه اینکه به دنبال عقبرگرد این طرح باشند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: