کد خبر: ۱۳۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 20
سازمان جهانی بهداشت برای بهداشت تغذیه سفارش‌های ویژه‌ای براى تمامی مردم جهان دارد. سفارش‌ها یا کلیدهایی که به ظاهر ساده، اما بسیار مهم و اساسی هستند. در اینجا، به بعضی موارد اشاره خواهد شد.
کلید اول
   شفا آنلاین:  دست‌های خود را بشویید. در هر بخش از آماده‌سازی غذا لازم است دست‌ها را بشویید.

به گزارش شفا آنلاین: افرادی که مسوولیت آشپزی را به عهده دارند ‌باید در مراحل مختلف آماده‌سازی تا پخت و حتی کشیدن و خوردن غذا دست‌ها را بشویند. بیشتر بیماری‌های انگلی از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شود. کسانی که در آشپزخانه‌های عمومی یا در رستوران‌ها کار می‌کنند، لازم است این اصل مهم را رعایت کنند. با شستن دست‌ها از انتقال بخش مهمی از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

کلید دوم
        غذاهای خام و پخته را در کنار هم، حتی در یخچال، نگه ندارید. مواد پخته شده را باید در ظرف‌های جداگانه و در دار نگهداری کرد. مواد پخته شده بسیار زودتر و بیشتر از آن چه فکر می‌کنیم آلودگی‌ها را جذب خود می‌کنند. حضور مشترک مواد خام در کنار مواد پخته شده سرعت تخریب موادغذایی پخته را بیشتر می‌کند.

به همین دلیل:
1- مواد پخته شده را به مدت طولانی نگهداری نکنید.
2- مواد پخته شده را حتما در ظرف‌های در بسته نگه‌دارید.

کلید سوم
        مواد غذایی‌ای که نیاز به پختن دارند، باید کامل پخته شوند. پختن موجب می‌شود که بسیاری از میکروب‌ها و انگل‌ها در مواد غذایی از بین بروند. در مناطقی که احتمال آلودگی سبزی‌ها هست، پختن آنها براى حفظ سلامت خانواده‌تان بسیار راهگشاست. به همین دلیل سعی کنید پختن مواد غذایی را جدی بگیرید.

کلید چهارم
        غذاهای پخته شده را در دمای معمولی خانه‌تان رها نکنید. مواد غذایی را از پس از پخته شدن حتما در یخچال نگه‌دارید. غذا پس از دو ساعت در هوای معمولی به سمت فاسد شدن پیش می‌رود. دمای بین 5 تا 60 درجه سانتی‌گراد برای مواد غذایی پخته شده در طولانی‌مدت خطرناک است. یخچال خانه‌تان باید روی 5 درجه سانتی‌گراد یا کمتر تنظیم شود. در این حالت مواد غذایی را می‌توان به مدت بیشتری نگهداری کرد.

کلید پنجم
        شستشوی سبزی‌ها: شست‌وشوی سبزی‌ها و موادی که قرار است خام استفاده شود، بسیار مهم است. لازم نیست حتما از مواد شیمیایی استفاده کنید. اگر به سالم بودن آب اطمینان دارید، خیس‌کردن سبزی‌ها ، صیفی‌ها و میوه‌ها و چندبار آبکشی آنها کافی است. کودکان خود را نیز تشویق کنید تا در استفاده هر نوع مواد خام حتما شست‌وشوی آنها را جدی بگیرند.سپید
منبع: WHO
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: